O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si
S programom Photoshop poklicno delam že od njegove prve verzije (21 let), še dlje s programi katere smo imeli na skenerjih in še prej v ročni montaži in retuši. Če mi je do sedaj vse pridobljeno znanje iz moje poklicne grafične dejavnosti priprave slike za tisk še kako dobro služilo, nove možnosti s pomočjo umetne inteligence (AI - Artificial Intelligence) vse skupaj postavljajo na glavo. Mislim, da AI prinaša večjo revolucijo, kot jo je prehod iz temnice na Photoshop. Kar sem nekdaj delal v temnici, se je preneslo samo na orodja, katere si upravljal z miško. Filozofija dela, maskiranje, kopije, barvne korekture itd., pa je enaka. Torej, če si razumel kako predelovati sliko v temnici, si razumel in razumeš kako s Photoshop.
Program Photoshop je bil na začetku v celoti namenjen grafični pripravi za tisk. Šele po letu 2000, s prihodom digitalnih fotokamer se je dodalo nekaj več funkcij iz smeri fotografije. Vendar fotograf enako kot v dobi filma, največkrat nima namena predrugačiti fotografijo. V grafični dejavnosti pa smo predelovali sliko že v časih stekla in filma. Ne toliko v smeri fotografije same, kot potrebe za nadaljne predstavitve. Uredniki revij in predvsem reklamnih publikacij so vedno polni idej. Popravljalo, brisalo, dodajalo ali kako drugače vplivalo na fotografov original se je na mnogo načinov.
Kdor se je poleg možnosti predelave slike v grafiki ukvarjal še s fotografijo, je marsikatero tehniko uporabil tudi na njej. Še vedno pa je tako, da večina fotografov raje uporablja po funkcijah enostavni Lightroom, tonsko popravi in pripravi sliko in se s predelavo v Photoshop ne ukvarja. Pa ne, da ne bi kdaj želel kaj popraviti. Le spoznati in pravilno ter celovito uporabljati ta program ni enostavno.
Jasno je še nekaj, kar sem poudaril na koncu članka: Photoshop in goljufanje v fotografiji - do kje, koliko?. Predelava slike s programom Photoshop nikakor ni potrebna za vse. Je samo nadaljevanje naprednih postopkov iz analogne temnice. In kdor program zna iskoristiti v pravi meri, bo lažje predstavil všečno fotografijo. Tisti, ki ste spoznavali digitalno fotografijo od njenega prvega bolj prodornega prihoda med fotografe, se mogoče še spomnite zapisa, katerega sem podal leta 2002.
"Kdor v fotografiji bolje goljufa, boljši je!" Naj bo to z izbiro in pripravo motiva, naravno ali umetno svetlobo, goriščnico objektiva, kakovostjo fotokamere, ali po zajemu s tonskimi popravki in na koncu po lastni presoji, še z večjo ali manjšo predelavo slike. Ob solidni predelavi originalnega posnetka, največkrat niti ne opazimo, da je do predelave sploh prišlo. Šele v primerjavi dobimo občutek in vrne sem nam lastni pogled in odgovor, je to prav ali ne, je dobro ali ne?
Kaj mi bo znanje, ki sem ga pridobival več kot 40 let ob pripravi slike? Danes samo klikneš na gumb in slika iz enega letnega časa je prikazana v drugem.
Želim zamenjati obraz osebi (ali več njih), ki ne sme biti na sliki, s pomočjo AI generiraš neobstoječ obraz in se zamenja.
Imam sliko s sivim nezanimivim nebom, AI mi v trenutku le tega zamenja za sončni zahod.
Menjam lahko barvitost pokrajine, menjam iz osebe na osebo bogato barvito ličenje, spremenim ČB fotografijo v barvno, pomladim ali postaram osebo in zelo enostavno portretu dodam nasmešek ali obrnem glavo, oči... Še in še je možnosti, še več jih bo kmalu na voljo.
Kot že omenjeno. Fotografu se zaenkrat s temi novostmi še niti ni treba ukvarjati. Vendar že znano! Ob prihodu digtalne tehnike je velika večina profesionalnih fotografov tarnala in gledala kot na nostalgijo za lepimi časi. Včasih si odnesel film v razvijanje in ga dostavil naročniku. Danes moramo sliko sami obdelati. Tako so šle debate. Ja res je. Včasih sem fotografovo fotografijo za prodajo, objave, tisk obdeloval jaz, danes?
In časi se zopet spreminjajo. Čez leto dni, bo naročnikove želje po spremembi fotografije moral poskrbeti kar fotograf sam. Z AI prihaja v Photoshop enostavnost dela in predvsem želena hitrost. V fotokamerah AI tehnologijo že imamo v AF in tehnologiji obdelave slike.
V dobi filma so v fotoklubih mojstri fotografije in tudi profesionalni fotografi vedno govorili. Sliko, ki je neostra, presvetla, pretemna, skratka slaba, vrzi v koš. Sam sem temu vedno nasprotoval. Kot fotograf sem izhajal iz smeri grafike, kjer se je že od nekdaj dalo sliko preslikati, poskenirati in popraviti. Kdor briše neuspešne slike še zdaj v času digitalne tehnike, mu bo kmalu še kako žal. Že leta se da popraviti tehnično nekakovostno fotografijo na več načinov. Z AI smo pridobili le enostaven način in ni več treba do obisti poznati Photoshop s kupom funkcij, da se izvede dolečena predelava oziroma popravek.
Že danes lahko marsikaj popravimo z enostavnim filtrom. PS Filter Shake Reduction - popravek stresene slike
Umetna inteligenca (AI - Artificial Intelligence) je pred letom dni vstopila v program za obdelavo slike Photoshop. Takrat sem o glavnih novostih naredil predavanje preko zoom-a (video dostopen na: Photoshop 2021 novosti). Možnosti predelave slike, ki so bile prej zamudne in zahtevala kar nekaj znanja o selekcijah in maskah, so postale izredno enostavne. Res je, da danes večine možnih predelav preko AI še ni, obstoječe še niso popolne, vendar se program uči in čez leto dni bodo predelave krepko boljše. Obenem je napovedanih nekaj novih možnosti, ki bodo še olajšale delo s programom. Če rečemo po fotografsko, v program Photoshop smo dobili popolne avtomatike. Ampak ne tisto klasično »zeleno«, ampak učečo, ki bo funkcijo lahko izvršila hitreje in bolje, kot jo še tak poznavalec tehnik predelave slike. Zato pravim, da kot se je izgubil moj poklic reprodukcijskega fotografa, skenerista, se danes počasi izgublja potreba po dolgoletnem pridobivanju znanja predelave slike. No vem iz vseh teh sprememb, da izkušnje štejejo in lažje ter hitre spoznavaš novosti. Zato pa danes lahko med prvimi predstavljam nove možnosti v predelavi slike, ki prihajajo z AI tehnologijo.
Video nam nazorno pokaže, kaj AI že lahko naredi iz fotografije. Ko bo strojno učenje še močnejše, oziroma ko nam bodo nove možnosti podali v naše programe, bomo prišli do neverjetnih obdelav. Sanje, želje, domišljija, ki je že v naših glavah, bo predstavljena iz naših fotografij.
V naslednjih člankih bom predstavil že delujoče hitre tehnike predelave slike s pomočjo AI tehnologije. Kot govorim že desetletja, »ne brišite vaših tehnično nepopolnih posnetkov«, bo kmalu spoznala večina fotografov. Na vseh tečajih in FotoPOTEPih vidim, kako fotograf gleda na zaslon kamere in briše, briše, kar mu trenutno ni všeč. Lahko da smo na »slabi« fotografiji ujeli pomemben detajl in bi bil uporaben na drugi. Ali pa samo na enostaven način izboljšamo ostrino slike in bo tehnično odlična tudi za vaše vatle! Takrat nastopi klik v glavi. Podobno kot, ko spoznaš uporabno funkcijo v fotokameri in so fotografije boljše. Joj, če bi znal, če bi vedel prej...
Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si
O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si