Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

 

 

Vtisi o FUJIFILM X-H1 + bežno o XF objektivih

22.06.2018 19:21

Zame se je X zgodba začela z X-T1 (test e-Fotografija), ko sem, po petnajstih letih zvestobe, "prestopil" od Canona k Fujifilmu (fen njihovih dia filmov sem že itak bil). Poleg barv in dinamičnega razpona (sem štejem tudi zveznejše prehode v svetle in prežgane dele) so me premamili majhnost ohišja, analogne kontrole in retro videz ter izjemni, kompaktni, relativno cenovno ugodni objektivi, kakršnih pri Canonu nisem našel (spominjali so me na klasične kovinske, pred-AF objektive). Kljub temu, da sem bil od nekdaj vajen "polnega" formata (film, nato 5D mk II in III), me povečana globinska ostrina in nekoliko drugačna perspektiva pri APSC senzorju niti nista motili, bolj so me navdušili kakovost zajema neobičajnega X-Trans senzorja in svetlobno močni objektivi, ki po mojih izkušnjah celo prekašajo Canonove "L" ekvivalente (npr. 23/1,4 in 56/1,2).

Pri Fujiju sem bil deležen še nečesa, česar pri Canonu ni bilo na pretek – to so stalne izboljšave programske opreme (firmware) aparatov. Tako je bil moj X-T1, ko sem ga zamenjal z X-T2 (test e-Fotografija), malodane druga naprava. Tudi na osnovi odzivov uporabnikov je Fujifilm stalno izboljševal AF, odpravljal napake in nerodnosti, nadgrajeval uporabniške možnosti… Če se je X-T1 še boril z določenimi, mehansko pogojenimi otroškimi boleznimi, npr. uhajanje svetlobe na senzor ob odprtih vratcih priključkov, slaba kakovost gumiranega dela ohišja (obraba, odstopanje, ukrivljanje že omenjenih vratc), nerodni smerni gumbi…, jih je naslednik očitno prebolel. X-T2 je odlično narejen, trdnejši, vzdržljivejši, ima boljši oprijem in predstavlja nadgradnjo na vseh področjih, pomembnih za kakovost fotografije… [Glede ergonomije in iskala me X-Pro II nikakor ne prepriča, čeprav mi je oblikovno najlepši Fuji X.]

X-H1 ni več majhen brezzrcalnik. Na fotografiji primerjava z analognim zrcalno-refleksnim "polnoformatnim" Nikonom FM2, ki je bil v svojem času zelo kompakten.

 

Ko sem sredi februarja prebiral prve objave o novem X-H1, sem bil nemalo razočaran– zakaj za vraga je Fuji naredil tako velik fotič, da je izničil tisto, zaradi česar smo razmeroma množično prehajali k njemu, torej kompaktnost sistema?! Par tednov kasneje sem v roke dobil X-H1 in sem, hm… 

Primerjava z X-T2 se mi zdi najbolj naravna. Fujifilm X-H1 (test e-Fotografija) je občutno večji in težji (139,8x97,3x85,5mm in 623g vs. 132,5x91,8x49,2mm in 457g pri X-T2), a ravno še dovolj majhen in lahek (dejansko novi, sicer zelo udoben neoprenski trak v torbi zavzame več prostora, kot jo razlika v velikosti samega aparata). Navduši granitni občutek v rokah (magnezijevo ohišje je 25% debelejše), bistveno povečani ročaj zagotavlja zanesljiv in stabilen oprijem. Na vrhu aparata se bohoti seksi pomožni displej, poznan z velikega Fujifilm GFX – že možnost spreminjanja ozadja med belo in črno ter izbira prikazanih parametrov, odtehtajo njegov obstoj in kruto dejstvo, da je ta zaslonček pojedel kolesce za kompenzacijo osvetlitve (kompenzacijo se zdaj nastavi s sprednjim in/ali zadnjim kolescem, kar je celo bolj praktično). Zaščitni premaz (prevleka) ohišja aparata je nekoliko bolj grobo zrnat, proizvajalec trdi, da je izjemno odporen proti odrgninam in praskam. Temelj navoja za stojalo je ojačan (štirje proti dvema vijakoma pri X-T2), vratca pri režah za kartici so masivnejša in, poleg vratc za baterijo, obložena z gumijastim tesnilom, kar nakazuje, da je zatesnjenostnovega aparata proti vlagi in prahu (še) boljša. Gumbi so večji, bolj dodelani in primerneje postavljeni, zlasti "joystick" in Q (hitri meni). Fuji je na vrhu aparata spremenil kovinski kolesci za čas in občutljivost ter vzvoda za svetlomer in "pogon" pod njima, tako da je premikanje obeh vzvodov precej lažje in natančnejše. Fuji nadalje navaja, da je ojačan tudi bajonet aparata, čemur pritrjuje lastna izkušnja, da se tudi težji objektivi ne premikajo več v levo in desno (to je blago prisotno na X-T2 in občutno na X-T1). X-H1 ima na dotik občutljiv zadnji zaslon, ki je navpično in vodoravno premičen, mehanizem za to pa je enak, kot pri X-T2. Da pri gledanju skozi okular z nosom ne bi določali točke ostrenja (lahko pa jo npr. s palcem leve roke, kar je uporabno), je ta občutno pomaknjen nazaj, kar, poleg velikega ročaja, pomembno prispeva k meram aparata.Zaslon v iskalu je še boljši, kot pri X-T2, saj so mu za cca. tretjino povečali ločljivost, je tudi svetlejši in se osvežuje s frekvenco 100fps. X-H1 je (še vedno) izdelan na Japonskem, ta podatek je skrit na notranji strani premičnega zaslona, kjer je tudi serijska številka (v tem primeru 81M52276).  

Prvo fotko narediš z X-H1 po pomoti! Fuji je namreč razvil čudežni sprožilec, ki je sila mehak in odziven (sistem vsebuje listno vzmet), v kombinaciji novim, amortiziranim/blaženim zaklopom, pa je zajem posnetka skorajda neslišen in brez tresljajev (govorim o mehanskem, ne elektronskem zaklopu). Ob stabilizatorju slike, ki je v ohišju aparata (IBIS) je fotografiranje "iz roke" možno v sicer nemogočih pogojih, in to z vsemi objektivi, če se nam le objekt ne premika preveč. Pet-osni stabilizator deluje po navedbah proizvajalca najbolj učinkovito (5,5 stopenj) z objektivi okrog normalne goriščnice (35mm pri APSC, kar je ekv. 50mm pri »polnem« formatu). Pri objektivih z lastnim stabilizatorjem pa dopolni tri osi, ki jih njihov OIS ne pokriva. Novi stabilizator, ki vsebuje keramične kroglice, ki drsijo po mikronsko spoliranih jeklenih ploščicah, je tudi zaslužen za povečanje mer aparata, k čemur doda še sistem za boljše odvajanje toplote pri filmanju v najvišji ločljivosti. V praksi se stabilizator odlično obnese. 

Največ naj bi z X-H1 pridobili snemalci videa: stabilizator slike, boljši hladilni sistem in podaljšan čas  neprekinjenega snemanja, izboljšave pri AF (mdr. zaznava obrazov), upočasnjeno snemanje (do 5X pri 120fps v FHD načinu), snemanje F-Log na kartico, 200mbps 4K video, časovno kodiranje za sinhronizacijo posnetkov iz več aparatov, simulacija filma Eterna(nizek kontrast in visok dinamični razpon ter nenasičene barve)… Video nadgradnja je opazna v bistveno obsežnejšem meniju z nastavitvami (4 vs. 1 stran pri X-T2). Ker sem na tem področju bolj kratek, videa nisem tako podrobno preizkusil, zabaval sem se  predvsem z upočasnjenim snemanjem, 4K je ob dobrih pogojih top, simulacija Eterna izgleda res filmsko… Opazil sem, da stabilizator zelo izboljša video posnetke iz roke, a so opazni občasni "skoki" v delovanju.  

Provia (standardni) profil na zgornji vs. Eterna na spodnji fotografiji, vsi ostali parametri so enaki. Zelo kontrastna scena, pri Eterni so barve izprane, bi gledali skozi meglico, zato pa je dinamični razpon izjemen – podrobnosti so vidne tudi v senci, nekaj teksture celo na ozadju, ki je glavni vir svetlobe. JPEG iz X-H1.  

 

Kakovost fotografij je odlična, a X-T2 v tem pogledu ne zaostaja od novinca. Neomajno prednost pa ima X-H1 v slabših svetlobnih pogojih, kjer stabilizator in občutljivejši (-1EV vs. 0,5 EV pri H-T2) ter natančnejši AF lahko pomenijo ključno razliko.  V splošnem večje hitrosti v delovanju X-H1 glede na X-T2 nisem zaznal (z izjemo odzivnejšega sprožilca in hitrejšega očesnega senzorja). Začetno "zbujanje" ob vklopu aparata je še vedno relativno dolgo, zlasti vzpostavitev pravilno osvetljene slike v iskalu (lahko traja tudi nekaj sekund). Počasno je lahko tudi procesiranje posnetkov, narejenih v slabših svetlobnih pogojih (npr. dolga ekspozicija z uporabo zniževanja šuma). Poleg številnih drobnih novosti, ki jih verjetno lahko z nadgradnjo programske opreme pričakujemo tudi pri X-T2, sta mi npr. všeč rumeno obarvano "pomagalo" za ročno ostrenje in dvoosna »vodna tehtnica«. 

Primerjava X-H1/X-T2 z GFX (test e-Fotografija) se mi zdi neprimerna, gre za dva popolnoma različna koncepta in namembnosti – kdor rabi vsestransko in praktično napravo, izbere X-H1/X-T2, veliki GFX pa nudi tehnično najvišjo kakovost posnetkov tistemu, ki to rabi in za to omogoči ustrezne pogoje. Prej komplementarni napravi, kot substituta.

Fotka, narejena s Fujifilm GFX . Boljša bi bila seveda predstavitev v večjem formatu, a daje že ta prikaz slutiti o gromozanski ločljivosti GFX.

 

Fujinon XF objektivi so mehansko in optično izvrstni– povečini kovinski in narejeni na Japonskem, zaslonko se nastavlja z obročkom na objektivu, kar je fantastično. Optična kakovost je izjemna (Fujifilm ima dolgo zgodovino razvoja in izdelave objektivov - za profesionalne TV/video kamere, za lastne analogne fotografske sisteme srednjega formata in nenazadnje, za švedski Hasselblad, npr. kultni sistem XPan…). Med manj zaželene "posebnosti" XF Fujinonov sodita ročno ostrenje, ki je elektronsko (vrtenje fokusnega obroča neposredno ne premika leč, ampak je za to potrebna elektrika) ter nekakšno "klonkanje", ki ga pri objektivih nekaterih drugih proizvajalcev nisem opazil in ne vzbuja najboljšega občutka – zlasti večji objektivi z IS, kjer se IS modul očitno prosto premika, ko aparat ni prižgan. Nekateri objektivi so, glede na površino senzorja, ki ga pokrivajo, presenetljivo veliki. Npr. Fujinon XF 80mm f2,8 R LM OIS, bridko oster makro objektiv, ki sem ga dobil na preizkus skupaj z X-H1, je opazno obilnejši od podobno vrhunskega, a polno-formatnega Canonovega makro objektiva EF 100 mm f2,8 L IS USM (750g, 80x130mm vs. 625g, 77,7x123mm).

Karlovški most nad Gruberjevim prekopom skozi XF 80mm makro pri odprti zaslonki. Ta objektiv je brutalno oster že pri odprti zaslonki, tudi, ko je fokusiran na neskončnost. Pri f2,8 sicer opazno vinjetira, kljub                                   avtomatični korekciji v X-H1. Brez stabilizatorja bi bila ta, ob mraku posneta fotografija že stresena.

 

Za:

·      Odlična kakovost fotografij v RAW in JPEG formatu (barve, dinamični razpon, ostrina/detajli, relativno malo šuma…).
·      Izjemno solidno narejeno, vremensko odporno ohišje.
·      Zelo dobra ergonomija, zasvojljivo elektronsko iskalo.
·      Učinkovit interni stabilizator slike v kombinaciji s sistemom za zniževanje tresljajev ob proženju (sprožilec, vpetje zaklopa z vzmetmi).
·      Napredne video možnosti in odlični 4K posnetki.
·      Zaveza proizvajalca k stalnim izboljšavam programske opreme (firmware).
·      Velika in še naraščajoča družina vrhunskih Fujinon XF objektivov in novi, videu prilagojeni "cine" objektivi.

 

Proti:

·      Izhod za slušalke je le na zajetnem baterijskem držalu, ki je doplačljiv dodatek, z njim je aparat že skorajda prohibitivno velik in težak.
·      Baterija se prehitro izprazni (za dan ne preveč intenzivnega fotografiranja je treba imeti vsaj še dve dodatni pri roki). Originalne baterije so zelo drage!
·      Nepredvidljivost novih tehnologij: morebitne »skrite napake« v zapleteni konstrukciji IBIS, vzdržljivost mehanizma?

 

Predlogi za izboljšave:

·      Možnost dodajanja izbire ISO AUTO nastavitev in vklopa/izklopa internega stabilizatorja v Q meni (ali pa vsaj v MY meni).
·      Možnost izklopa popravljanja vinjetiranja, ki deluje v okviru LMO (kot je to npr. mogoče pri Canonih).
·      Opozorilna, npr. drugače obarvana črtica, ko so vrednosti ekspozicije na skrajnih robovih histograma – včasih ni jasno, ali so te vrednosti že v področju brez podatkov, ali vidimo le okvir histograma.
·      ISO AUTO nastavitev se občasno samodejno spremeni – je to hrošč v programu?
·      ISO AUTO nastavitev z bolj razdrobljenim naborom občutljivosti (npr. po tretjinah).
·      Zmogljivejša baterija!!!
·      Pri nasledniku izhod za slušalke na aparatu, npr. namesto vprašljivo uporabnega vhoda za daljinski sprožilec!!!
·      Uporabniku prijaznejša notranja obdelava RAW posnetka (npr. pri obdelavi posnetka v aparatu ni sprotnega predogleda popravkov, ogled je možen izven menija, ob vrnitvi v meni, je izbira postavljena na začetek, ne tja, kjer smo bili nazadnje).
·      Ob vseh "advanced" učinkih manjka HDR avtomatika.
·      Odprava občasnih skokov v delovanju IBIS pri snemanju videa.

 

…ZAKLJUČEK:

Fantastičen foto aparat, ki nadgrajuje obstoječe X naprave - glede ergonomije, kakovosti izdelave in robustnosti, zlasti pa z izjemnim, neslišnim sprožilcem, učinkovitim notranjim stabilizatorjem slike in naprednimi video možnostmi. Je nakup nujen za imetnika X-T2? Po mojem mnenju ne, če se osredotoča na fotografijo. Izkušenemu uporabniku, ki morda prehaja od DSLR v X svet in želi najboljše ter hkrati zanj velikost in cena aparata nista ovira, pa X-H1 toplo priporočam. Kaj pa jaz?! Uf… §%#$$#$*#*#?!... sladka skušnjava… 

©Peter Nose, 6.3.2018

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com