Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Makro fotografija / Iz muhe - Slon

Avtor:Matjaž Intihar
29.05.1997 23:39

 

Od pravega makro objektiva do konverterja, vmesnih obročkov, predleč in makro bliskavice.

Vse več analognih fotografov, ki uporabljajo SLR kamero že razmišlja o vstopu v DSLR svet. Veliko pa je tudi takih, ki preko digitalnih kompaktnih kamer prehajajo na višjo stopnico. Kažejo se že nove težave. Objektivi, nastavki in dodatna oprema sistema. Prav tu je prednost DSLR kamere pred kompaktno. V zmožnosti uporabe sistema.
Ker je bilo o sistemu več ali manj že pred leti veliko zapisanega, sem malo predelal članek o MAKRO objektivih in dodatni opremi, ki sem ga napisal in objavil že leta 1997. Namenjen je fotografom, ki MAKRO svet šele spoznavajo.

Vsak fotograf se kdaj sreča z željo, da bi posnel posnetek iz bližine. Spomnimo se samo nekaj objektov, ki nas pritegnejo k takemu načinu fotografiranja: rože, listje, drevesno lubje, razno rastlinje, žuželke, predmeti iz domače delavnice, manjši ročni izdelki, razne barvne tekočine, dežne kaplje, figurice in še in še je podobnih motivov. Ker pa ponavadi hobi fotograf nima na izbiro objektiva za makro fotografijo, sem se odločil, da pokažem nekaj objektivov in raznih pripomočkov, s katerimi si lahko pomagamo pri fotografiranju teh motivov.

Kadar kupujemo kamero s klasičnim zoom objektivom, niti ne pomislimo, da se bomo kdaj preskusili s fotografiranjem od blizu. Zato pri nakupu ne razmišljamo, koliko se z objektivom lahko približamo motivu. Hitro se zadovoljimo s kakšnim simbolom na objektivu, ki nakazuje možnost, da lahko fotografiramo tudi s krajše razdalje. Toda ko pogledamo razvite fotografije, smo razočarani nad posnetkom. Zato vsakemu hobi fotografu svetujem, da si za standardni zoom objektiv izbere takega, ki omogoča tudi pravo makro fotografiranje v razmerju 1:2. Če takega objektiva nimamo, si moramo pomagati s predlečami ali vmesnimi obročki. Vendar pa smo s tema dvema pripomočkoma omejeni tako, da z njima lahko fotografiramo samo v določenem razponu oddaljenosti od motiva.

 

PREDLEČE

Predlečo enostavno privijemo na objektiv. Ker se ne spremeni goriščna razdalja objektiva, nam ne pobere nobene svetlobe. Vendar pa zaradi drugačnega loma svetlobe objektiv v tem primeru ne riše več zadovoljivo ostro, predvsem na robovih. Zato moramo močno zapirati zaslonko, da se tej napaki vsaj delno izognemo. Kar pa je pri makro fotografiji tako ali tako nujno zaradi izredno majhne globinske ostrine.

 

VMESNI OBROČKI

Zdajšnji vmesni obročki ohranijo vse povezave med kamero in objektivom. Vendar se zaradi daljše goriščne razdalje izgubi precej svetlobe in delo z avtomatsko ostritvijo pri slabih svetlobnih pogojih ni mogoče. Tako ali tako vsi proizvajalci priporočajo, in tudi sami se v praksi hitro v to prepričamo, da je pri tej zvrsti fotografiranja treba uporabljati v veliki večini primerov ročno ostrenje. Na primeru lahko vidite, da je kljub zaslonki 16 globinske ostrine samo za centimeter. Zato makro fotografije brez dobrega stativa in ročnega ostrenja ni.

 

Izredno majhna globinska ostrina zahteva pri makro fotografiji čimbolj zaprto zaslonko. Kljub temu, da je zaslonka zaprta na vrednost 16, imamo pri posnetku v razmerju 1:1 samo pol centimetra globinske ostrine.

 

MAKRO OBJEKTIVI

Kogar bo makro fotografija resnično pritegnila, si lahko kupi specialne objektive, ki so namenjeni in prirejeni za to zvrst fotografiranja. Seveda lahko te objektive uporabljamo kot standarne objektive. V večini primerov fotografska podjetja izdelujejo makro objektive z goriščno razdaljo 50 do 60 mm, 90 do 100 mm in 180 do 200 mm, odvisno od proizvajalca. Za hobi fotografa sta primerni prvi dve različici. Standarne 50 mm makro objektive v glavnem uporabljamo za fotografiranje statičnih motivov, kot so znamke, kovanci itd.; 100 mm pa za fotografiranje z nekaj daljše razdalje, na primer žuželke, rože itd. Od klasičnih makro objektivov sem preskusil 50mm in 100mm objektiva CANON in 90 mm objektiv TAMRON. Nekateri makro objektivi imajo možnost fotografiranja v razmerju samo 1:2. Zato moramo uporabiti za razmerje 1:1 poseben vmesni obroček.

Objektivi imajo poleg oznak za oddaljenost tudi skalo z razmerjem povečave. Canonova objektiva, katere uporabljam sam, sta še iz prve generacije EF objektivov, saj uporabljata še mikro motorje. Tamronov makro pa je na novo skonstruiran objektiv. Ostrenje je tišje in hitrejše od canonovih objektivov. Ima pa še eno všečno funkcijo na obroču za ostrenje. Pri tem objektivu ni več treba prestavljati posebnega gumba na objektivu iz AF funkcije na ročno ali obratno. Preklop na eno od teh dveh funkcij je zelo enostaven, samo potisnemo obroč za ostrenje od kamere ali proti kameri in že se je način ostrenja spremenil. Predvsem pri makro načinu se moramo velikokrat posluževati ročnega ostrenja.

 

BLISKAVICA ZA MAKRO FOTOGRAFIJO

Posebna bliskavica za fotografiranje z bližine je v veliko pomoč fotografu. Pri makro fotografiji je vedno premalo svetlobe, saj je treba čimbolj zapirati zaslonko zaradi čim večje globinske ostrine. Zato so take bliskavice zelo dobrodošle. S klasičnimi bliskavkami, ki so pritrjene na zgornjem delu kamere, si ne moremo pomagati. Blisk zaradi bližine objekta niti ne doseže. Bliskavico za makro fotografiranje pritrdimo pred objektiv. Canonova bliskavica ima dve svetlobni cevi. Vsaka odda blisk iz svoje strani. Po želji lahko levo ali desno bliskovno cev izklopimo, tako da dobimo več senc in s tem več plastičnosti. Poznamo tudi bliskavice, v katerih je več manjših luči. V zadnjem času so na tržišču tudi bliskavice za makro fotografijo, kjer je svetlobni izvor pripet na nastavljivi ročki, ki jih lahko poljubno premikamo. S tem lahko dosežemo še večjo osvetlitev iz strani z različno oddaljenostjo posamezne bliskavice in tako dosežemo večjo plastičnost posnetka. Tudi te bliskavice nam omogočajo merjenje svetlobe TTL (skozi objektiv v kameri), tako da imamo rešeno tudi pravilno nastavitev osvetlitve.

 

S tako opremo lahko brez težav fotografiramo tudi posnetke z bližine. S pravimi makro objektivi to sploh ni problem, saj so prirejeni za to. Če pa uporabljamo za fotografiranje od blizu druge objektive, si pomagamo s predlečami, vmesnimi obročki in konverterji. Zelo prav nam pride tudi specialna bliskavica za fotografiranje od blizu.

 

Fotografija je posneta s standardnim zoom objektivom 28 do 80 mm na najbližje možnem odmiku.

 

Fotografija je posneta z istim objektivom 28 do 80 mm, vendar sem uporabil vmesni obroček.

 

Fotografija pa je posneta s istim objektivom 28 do 80 mm in s predlečo.

 

Fotografija je posnetek istega motiva kot zgornje tri fotografije. Posnetek sem posnel z 100 mm makro objektivom, dvakratnim tele konverterjem in vmesnim obročkom. Posnetek je glede na original že kar velika povečava, saj je narejen v razmerju 4 : 1. Pri takih posnetkih si moramo pomagati z bliskavico za makro fotografijo, saj bi nam uporaba klasičnih luči naredila preveč senc, ali pa bi njihova svetloba svetila v objektiv. Obvezno pa moramo kamero priviti na kakovosten in stabilen stativ in osvetliti z zakasnitvijo (samosprožilcem), ali daljinskim sprožilcem. Tudi ogledalo v kameri dvignite pred ekspozicijo. Vsak najmanjši tresljaj se bo poznal na ostrini.

 

Posnetek narejen z objektivom 100mm v razmerju 1 : 1.

 

Posnetek, narejen z objektivom 100mm in vmesnim obročkom, v razmerju 2 : 1.

 

Posnetek, narejen z objektivom 100mm, vmesnim obročkom in dvakratnim telekonverterjem, v razmerju 4 : 1.

 

Kamera, vmesni obroček in makro objektiv.

 

Na objektivu imamo tudi skalo povečave (rumeno).

 

Kar nekaj objektivov neodvisnega podjetja SIGMA nam že pri standardnjih zoom objektivih omogoča makro način fotografiranja v razmerju 1 : 2. To je njihova tržna niša.

 

Makro objektiv nam odlično služi tudi za fotografiranje klasičnih motivov. Torej niso namenjeni samo makro fotografiji. Večina je zelo ostrih tudi v tem elementu.

 

Telekonverter nam ne služi samo za povečanje goriščnice. Pomaga nam tudi pri približevanju motiva.

 

Če velikokrat fotografirate motive, ki se jim morate približati, ne bi pa radi kupovali dragih posebnih makro objektivov, je ta Sigmin zoom objektiv 28 - 80 mm kot nalašč za vas. Omogoča fotografiranje v razmerju 1:2 pri goriščni razdalji 80 mm.

 

Posebna bliskavica za fotografiranje od blizu nam zares olajša delo. Merjenje svetlobe je TTL (skozi objektiv), zato se za pravilno osvetlitev ni bati. Bliskavica je sestavljena iz dveh bliskovnih cevi (ena je na levi, druga na desni) in lučk za doosvetlitev, ki jih uporabljamo pri nastavitvi ostrine. Levo ali desno bliskovno cev lahko posamično izklopimo, tako da lahko pri nekaterih motivih pridobimo na plastičnosti zaradi močnejših senc.

 

Sam objektiv 28 - 80 mm ne omogoča zadovoljivega fotografiranja od blizu. Zato sem na objektiv privil predlečo, tele konverter in vmesni obroček. Delovno območje je zelo omejeno na vsega nekaj deset centimetrov. Toda s tako kombinacijo se da narediti tudi posnetek v razmerju 3 : 1. Za take posnetke potrebujete kakovosten stativ.

 

MALO ZA ŠALO IN MALO ZARES! Vsi, ki imate priložnost narediti dober makro posnetek, pa nimate primernega objektiva ali ostalih pripomočkov, si lahko z malo spretnosti po načelu”sam svoj mojster” naredite vmesni obroček kar z rolico toaletnega papirja. Dobro pritrdite na rolico objektiv, rolico na kamero, upoštevajte doosvetlitev zaradi povečanja goriščne razdalje, kar je z uporabo digitalne kamere in slike na TFT zaslonu enostavno in uspeh je zagotovljen.

 

Z objektivom makro 100 mm sem presnel diapozitiv. Diapozitiv sem postavil na mizo za pregled diapozitivov z barvno temperaturo svetlobe 5000K. Posnetek je narejen v razmerju 1 : 1.1 in je zadovoljive kakovosti. Tudi v take namene lahko uporabite makro objektiv. Samo paziti morate, da sta diapozitiv in kamera v isti ravnini.

 

Za makro posnetke potrebujemo veliko potrpe-žljivosti.

 

Dober posnetek ni naključje, saj se moramo na njega dolgo pripravljati. Izredno majhno območje globinske ostrine, potrebni kratki časi osvetlitve in mnogo dodatnih pripomočkov ter potpežlji-vosti nam šele zagotovijo uspeh.

 

Ko makro fotograf zraste, zraste tudi muha v slona! S specialnimi laboratorijskimi napravami, računalniškimi programi in veliko znanja nastanejo tudi taki posnetki. Ne vem, koliko vmesnih obročkov in predleč bi porabili za tak posnetek, toda če vi veste in vam tak posnetek uspe, nam zaupajte recept.

 


 

 

Takoj po prikazu članka je bralec Borut Kodelja že pokazal svojo zanimivo makro fotko. Kobilico sem zajel ob zimskem spanju dva dni nazaj. V bistvu je prezimovala v tendi, položil sem jo na vejico bora in počakal sončne žarke da so obsijali kobilico.....od motiva sem bil oddaljen cca. 3 cm, uporabljam objektiv Sigmo 50 EX macro. Fotografiral sem brez stojala. Ker se je kobilica začela že premikati sem kar fotografiral, da mi ne bi pobegnila. To so pa nastavitve: Camera Model Name, Canon EOS 10D, Shooting Date/Time, 12/25/2003 12:43:35, Shooting Mode, Manual, Tv( Shutter Speed ), 1/350, Av( Aperture Value ), 5.6, Metering Mode, Evaluative, ISO Speed, 200, Lens, 50.0mm, Focal Length, 50.0mm. Potem pa Adobe Photoshop: najprej sem povečal željeni del kobilice,nato 1 × unsharp mask,obrobil in pregledal tonske vrednosti v histogramu, nato sprememba velikosti na 1024×........, spet dodal unsharp mask tokrat polovično (da ne pride do popačenja robov), še enkrat pregledal pri povečavi in shranil!
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com