top of page

"Panning" - Sledenje objekta in zameglitev ozadja

Tehnika sledenja premikajočega objekta "panning", s katero preko kamere sledimo objektu z njegovo hitrostjo, je že dolgo poznana.

Canon EOS 1D MkIII, 17-40mm, 1/5 sek., f/9, ISO 50, goriščnica 23mm.

V dobi analogne fotografije ni bilo vedno na voljo visoko občutljivih filmov. Zato so se predvsem v avtomobilskih športih, fotografi posluževali drugačne tehnike. Premikajoči se objekt se s kamero spremlja v njegovo smer in dosežemo zanimiv efekt.

Klasični zajem s kratkim časom! Hitrost objekta lahko s kratkimi časi osvetlitve (1/1000, 1/2000 sek,...) zamrznemo in ga predstavimo v odlični ostrini. Pentax K-S2, 60-250mm, 1/1000 sek., f/6.3, ISO 800 EV 0, goriščnica 170mm.
Klasični zajem! Če je čas osvetlitve glede na hitrost gibanja objekta le malo predolg, bo premikajoč objekt neoster ali celo opazno zamegljen. In tak efekt se nam velikokrat zgodi ob uporabi avtomatskih nastavitev zajema motiva. Canon EOS 1D MkIII, 17-40mm, 1/200 sek., f/10, ISO 100 EV 0, goriščnica 20mm.

Panning - spremljanje objekta

S kreativnimi nastavitvami so nam na voljo še druge možnosti, da pridemo do bolj všečnih fotografij. Na fotografu je, da s pomočjo izbire tehnike in nastavitev naredi drugačno, bolj kreativno fotografijo. In tehnika sledenja (panning), je že ena izmed teh.


Tehnika

Najlažje je delovati tako, da preko funkcije S (Tv) izberemo želeni čas cca. 1/15 - 1/30 sekunde, kamera pa nam glede na moč svetlobe sama izbere zaslonko.

ISO mora biti v dobri svetlobi nizek (100 ali nižje), saj uporabljamo dolg čas osvetlitve. Ko je svetlobe preveč ob uporabi dolgih časov, si lahko pomagamo s sivinskimi filtri (članek: ND / Neutral Density /sivinski filtri).

Če fotografiramo bližnje hitre motive ali s teleobjektivom, ter posledično krajšimi časi 1/60 – 1/125... sekunde, je odvisno od moči svetlobe ISO lahko višji.

V primeru spodnje fotografije kolesar prihaja iz desne smeri. S kamero se premaknemo v desno, kolesarja že 20, 30m prej ujamemo v iskalo in ga sledimo z njemu tem bolj enako hitrostjo. Točka ostrenja nam je lahko nek orientir in je vseskozi na določenem delu telesa. Ko kolesar pride pred nas prožimo, vendar se z gibanjem za njim ne ustavimo.

Ker je zaradi dolgega časa zaslonka močno zaprta (f11 in več), je dovolj globinske ostrine, da lahko kolesarja izostrimo že takrat, ko ga začnemo slediti.

V primeru slabe svetlobe in odprte zaslonke ali daljše goriščnice kjer je malo globinske ostrine, lahko izostrimo na delu ceste ali želene pozicije kjer predvidevamo, da se bo premikajoči objekt pripeljal. Zaklenemo AF (AF-L), ali po izostritvi izklopimo AF preko gumba na objektivu in objekt začnemo slediti do mesta kjer smo izostrili.

AF-C (AI Servo) izkoriščamo predvsem s kamerami, ki uporabljajo najnovejše ostrenje s pomočjo razpoznavanja objekta, obraza... Pri kamerah s klasičnim AF, nam lahko točka ostrenja pobegne iz objekta ali pride na tonsko površino brez kontrasta, s tem se posledično za nekaj trenutkov AF izgubi.


Bolj kot je zaslonka zaprta (višja številka), bolj so vidne potegnjene črte kontrastnega dela nepremičnega dela motiva, zaradi večje globinske ostrine (razlaga globinske ostrine - Globinska ostrina v pokrajinski fotografiji). Pri odprtih zaslonkah je slika stoječega dela motiva bolj mehka. Za manj svetlobe in posledično bolj odprte zaslonke lahko uporabite ND (sivinski) filter (članek).

Bolj mehko sliko dobimo tudi, če zaklenemo AF v oddaljenosti objekta kjer bomo prožili in ne, da prihajajoči objekt izostrimo v trenutku, ko smo ga začeli slediti in je še oddaljen od nas.

Stabilizacijo preko tipala ali objektiva z enojno funkcijo je treba izklopiti. Če imate možnost nastavitve stabilizacije II., ki stabilizira samo vertiklani premik, izberite to možnost.

Pri uporabi kompaktnih fotokamer lahko pri močni svetlobi kljub najnižnji številki ISO pride do preosvetljenosti. Velika večina kompaktnih kamer lahko zapre zaslonko le do vrednosti f/8, niti na njo ne moremo dodati ND filtra.

Nikon D7100, 18-105mm, 1/50 sek., f/14, EV -1/3, ISO 100, goriščnica 45mm.

Kolesar je ostal relativno oster, ozadje pa zamegljeno. In prav ta zamegljitev pritegne ter nam poda drugačnost. Za kolesarjem je polno vej dreves, lahko bi bili gledalci, ograje, reklamni panoji, drogovi. S tehniko sledenja so ti elementi manj moteči, kot če bili ostri. Glavni del motiva dobi s tem večjo pozornost.


Ostrina je v tehniki sledenja premikajočega se objekta relativna. Bolj točni smo v hitrosti spremljanja, večja bo nepremaknjenost želenega objekta in višja njegova ostrina.

Vendar le redko kdo pikolovsko gleda zgolj tehnično plat fotografije, saj prevladuje sam efekt. Nemogoče je dobiti popolno ostrino, kot bi recimo fotografirali pri 1/4000 sekunde. Vendar imamo pri daljših časih osvetlitve na razpolago še dovolj svetlobe, da ISO ne dvigujemo v višave in s tem izgubimo barvitost ter izrazimo šum.

Kateri čas osvetlitve izbrati za tehniko "panning"? Odvisno od hitrosti objekta, oddaljenosti od njega v trenutku proženja, goriščnici in želji po efektu. Ni pravila, treba je v poizkuse. Z več izkušenj si lažje izberemo začetne parametre.


Sprva lahko uporabimo široki kot, da se navadimo slediti motiv. Nikakor ne pozabimo, da se uporablja dolg čas osvetlitve. Zato po pritisku na prožilec ne ustavimo sledenja s kamero, saj bo premikajoči se objekt na sliki zopet premaknjen, ker se pelje naprej še v fazi odprtega zaklopa. Torej, po pritisku na prožilec moramo s kamero slediti motiv še nekaj trenutkov.

Canon EOS 1D MkIV, 24-105mm, 1/30 sek., f/5, ISO 50, EV +2/3, goriščnica 24mm.

Za tekače in kolesarje lahko začnemo z 1/30 sekunde. Avtomobile v mestu zajamemo med 1/20 sek. do 1/60 sekunde. Hitrejše objekte pa lahko zajamemo med 1/30 sek. do 1/250 sekunde in naprej ob res hitrih. Vedite, vse je v naši želji, kako naj deluje efekt na sliki in predvsem v naših izkušnjah. Brez prakse ne gre!

Canon EOS 60D, 8-16mm, 1/50 sek., f/13, ISO 200 EV +1, goriščnica 8mm.

Za spoznati kako premikati kamero in slediti objektu, lahko uporabimo načim, da nastavimo preko programske nastavitve na S (Tv), izberimo čas 1/30 sekunde in ISO 100. Prislonimo kamero k očesu, izostrimo prst, ter začnemo premikati roko. S kamero (točko ostrenja) vseskozi sledimo izostrenemu prstu. Premikamo roko in kamero levo in desno in vmes prožimo. Po pritisku na prožilec se nikakor ne ustavimo in še vedno sledimo premikajoči roki. Bolj se s kamero prilagodimo hitrosti premika roke, bolj bo poudarjena ostrina le te.

Pozor, objektivi imajo najkrajšo točko ostrenja. Podatek je zapisan na objektivu. Če je roka preblizu objektiva lahko, da kamera ne izostri.


Z zelo dolgimi časi lahko še povečamo efekt. Ni pa rečeno, da bo bolj zanimiv. V tem primeru je ostro samo še ogledalo avta, ki se je ob vstopu v ovinek edino še dovolj dolgo premikalo v svoji osi. Canon EOS 1D MkIII, 24-105mm, 1/4 sek., f/11, ISO 50 EV 0, goriščnica 24mm.
Canon EOS 1D MkIII, 17-40mm, 1/13 sek., f/9, ISO 200 EV 0, goriščnica 23mm.​
Canon S2 IS, 1/60 sek., f/3.5, ISO 80 EV 0, goriščnica 6mm.
Nikon D40x, 18-55mm, 1/15 sek., f/18, ISO 100 EV 0, goriščnica 28mm.
Canon EOS 1D X MkII, 24-70mm, 1/20 sek., f/8, ISO 100, EV +1, goriščnica 45mm.


Sledenje objekta II.

Panning večinoma izkoriščamo v smeri levo-desno, gor-dol ali obratno. Lahko pa izvedemo tudi sledenje premikajočega objekta v smeri naproti ali od kamere. V tem primeru se s hitrostjo objekta, s pomočjo motorja, avta..., premikamo tudi mi.

Leta 1983 sem si zaželel drugačen kolesarski posnetek. Kolesaril sem po Zasavski cesti pri Črnučah, v prtljažniku avta, ki je peljal z mojo hitrostjo je na prožilec pritiskal Franci Virant. Canon A1, Kodak Ektachrome 100, goriščnica 28mm.
Canon EOS 60D, 8-16mm, 1/250 sek., f/9, ISO 200 EV 0, goriščnica 8mm. Posneto iz avta.
Canon EOS 5D MkII, 24-70mm, 1/250sek., f/11, ISO 100, EV +2/3, goriščnica 55mm.

Za drugačne posnetke od klasičnih se preizkušajte v tehniki panning! Od 10, 20-tih ali več posnetkov bo že kakšen zadovoljiv. Ga ni profesionalnega fotografa, ki pride na teren, nastavi kamero, jo potegne za motivom, škljoc in to je to. Treba je poizkušati in imeti nekaj prakse, da gre vse skupaj lažje in bolje. Pomemben je timing in prava hitrost premika kamere, predvsem pa praksa.

S tehniko panning se preizkusimo tudi na mojem osnovnem ter naprednem tečaju fotografije (tečaji e-Fotografija).

404 views

Recent Posts

See All

MI FotoPOTEPi  -  Kontaktirajte me  /  Oglejte si

  • mail-clipart-mail-logo-4
  • Facebook
  • YouTube FotoPOTEP
  • Instagram

Deli članek na splet

Naroči se na novice

Hvala za potrditev

Kako fotografirati?

IZLETI slovenija

Foto LOKACIJE

Združeni članki
matjaz_intihar_edited_m.jpg

Matjaz Intihar FotoPOTEPi / Potovanja                  Kontakti / Ogledi

  • mail-clipart
  • Facebook Social Icon
  • YouTube
  • Instagram Social Icon
bottom of page