Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si
Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si
Objektivi z večjo svetlobno močjo nam omogočajo lažje kreiranje globinske ostrine (članek: 50mm f/1.8 - Objektiv, katerega je dobro imeti). Goriščnice 35, 50, 85 in več mm so odlične za pristop k portretni fotografiji. Zato vse več fotografov posega po objektivih s temi goriščnicami in odprto zaslonko f/1.4, f/1.8 in naprej. Za nekaj bolj oddaljene portrete se s pridom izkorišča tudi zum objektiv 70-200mm s svetlobno močjo f/2,8 in f/4.
Na začetku uporabe teh objektivov za portretno fotografijo, se ustvari napačno mnenje, da je treba izkoriščati najbolj odprte zaslonke. Ob povečavah fotografij se opazi, da je globinska ostrina pri mnogih portretih premajhna.
V portretni fotografiji velja, da se ostri na oči. Vendar, če je portret postavljen malo po diagonali lahko, da je ostro samo eno oko, drugo ne. Če nam je točka ostrenja ostrila na nosu ali čelu, lahko, da oko ne bo ostro. Če ima objektiv napako v točni nastavitvi ostrine (back/front fokus), bo zaradi premalo globinske ostrine le ta na napačnem mestu.
V temi FotoNAMIG (nasveti iz različnih tem) sem ob nasvetih za fotografiranje portreta podal nasvet za te osnovne nastavitve;
Iz tehničnega pogleda se portret največkrat fotografira na sledeči način (sistem)! Seveda, vedno se ga lahko tudi krši.
V portretni fotografiji lahko uporabimo kompaktne kamere, CSC kot DSLR. Kompaktne kamere imajo večjo slabost, saj kratke goriščnice onemogočajo zamegljiti ozadje (majhno ostrino po globini slike). Goriščnice so tako majhne, da je celoten motiv že v osnovi oster tudi po globini. Pri kamerah z večjimi tipali (CSC in DSLR) je priporočljivo uporabiti manjšo zaslonko okoli (f/2.8) in srednje goriščnice med 50 in 100mm (ekv.35mm) Vse o fotokameri in nastavitvah (Knjiga FOTOKAMERA)
V primeru uporabe močnih teleobjektivov z goriščnico nad 100mm smo lahko od portreta bolj oddaljeni. Primerno za ulični portret, ali kot rečemo, da "krademo" portret. V primeru daljših goriščnic že spremenimo perspektivo ter proporce po globini in s tem "sploščimo" portret po globini, če ga fotografiramo od blizu. Pri teleobjektivih zna pri f/2.8 biti oster samo del portreta. Če želite polno ostrino obraza je treba izbrati bolj zaprto zaslonko.
Portret, s katerim delujemo bolj intimno, osebo poznamo, fotografiramo iz večje bližine, meter, dva. Tako so delovali vrhunski fotografi Masclet, Bresson, Capa... Zaslonka je okoli f/2.8, odvisno ali želite oster samo portret in še bolj zaprta f/4 ali več, če želite dodati roke, ozadje.
Objektiv - 50 do 100mm ekv.35mm (članek - Objektivi in njihove osnovne optične lastnosti)
Program - prioriteta zaslonke (A - Av), manj izkušeni uporabite slikovno avtomatiko "portret"
Zaslonka - f/1.4 do f/5.6 (odvisno od goriščnice) - zaradi manjše ostrine po globini slike
Ostrenje - na oči, v širšem kontekstu je pomembna ostrina tudi na ustih, rokah
Merjenje svetlobe - centralno ali po celotni površini/Matrix
Korektura osvetlitve EV - odvisno od motiva, glede na močne kontraste, svetle/temne površine in barve
Občutljivost ISO 100 ali 200
Čas osvetlitve iz roke 1/125sek., ali krajši (članek - Streseni posnetek / Bodite pozorni na čas osvetlitve)
Predvsem pri goriščnicah nad 50mm (ekv.35mm) se hitro zgodi, da je z najbolj odprtimi zaslonkami celo premalo ostrine po globini slike. Lahko, da je na portretu oster samo del obraza. Pri stranskem portretu imamo zaradi preveč odprte zaslonke glede na goriščnico lahko eno oko ostro, drugo ne. Zato pri goriščnici 50mm (ekv.35mm) za portret le redko izkoriščamo recimo f/1.8 ali še nižje. Prav tako je pri 200mm tudi f/2.8 za doprsni portret le redko kdaj uporabljena.
Fotograf pri večkratnem fotografiranju portreta dobi tisti pravi občutek za "pravo" zaslonko, ki bo doprinesla k želeni ostrini po globini. Vse je odvisno od oddaljenosti in pozicije porterta, goriščnice in seveda zaslonke.
Goriščnica 85mm je pri kamerah polnega formata vedno veljala za klasično portretno goriščnico. Ravno prav smo oddaljeni od portreta, da ne silimo v njega in tudi popačenja v perspektivi ni. Konstrukcijsko nam omogočajo dovolj enostvano zgradbo za svetlobno moč f/1,8 in celo f/1,2.
Zato sem objektiv s to goriščnico izbraz za prikaz, koliko nam pri določenih zaslonkah nudi globinske ostrine. Če uporabimo recimo objektiva 50mm ali 35mm, bi za enak izrez morali stopiti bližje in ostrine po globini slike ne bi bilo nič kaj več.
F/4 izostreno na osebi
F/4 izostreno na konici
F/8 izostreno na konici
F/1.4 izostreno na konici
Naj vas ta članek opozori na dejstvo, da zaslonke f/1.8, f/1.4, pri objektivih med 28 do 85mm niti niso potrebne za portretno fotografijo. Enako velja za f/2.8 pri objektivih z daljšo goriščnico. Seveda je vse odvisno kaj fotograf želi predstaviti na fotografiji. Vendar portret ima svoje zakonitosti in ni treba, da ima vaša portretirana oseba ostro samo eno oko, ali močno neostro čelo.
Zato z vašimi svetlobni objektivi naredite nekaj preizkusov, da boste imeli oster portret in še dovolj neostrine v ozadju. Kot v vsaki veji fotografije in njeni tehniki velja, praksa in še enkrat praksa.
Povezani članki:
50mm f/1.8 - objektiv katerega je dobro imeti
FotoNAMIG - Portret
Globinska ostrina - teorija
Globinska ostrina v pokrajinski fotografiji
Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si
Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si