O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si
Leta 2002, sem v reviji e-Fotografija začel spremljati razvoj pametnih telefonov z možnostjo zajema slike in pisati članke. Takrat sem si težko predstavljal, da bodo nekoč postali tekmeci klasičnim fotokameram. Več sem zapisal v članku; Fotofoni v fotografiji.
V zadnjih desetih letih so te multifunkcijske naprave, fotografijo prinesle med najširše množice in ob predstavitvi novih modelov, se vse več poudarka da prav na fotografski del. Sam sem te naprave začel poimenovati fotofon. S tem želim takoj dati vedeti, da gre pri testu predvsem za oceno fotografskih lastnosti naprave (kakovost tipala, obdelava slike, objektiv, nočni način, video ipd.). Čeprav je danes vsak pametni telefon sposoben narediti fotografijo, imajo nekateri modeli izrazito nadpovprečne fotografske sposobnosti (npr. večja tipala, optična stabilizacija, napredna AI obdelava itd.). Z izrazom »fotofon«* tudi nakazujem, da gre za take modele.
Celo v resnih tehničnih revijah se ob opisu novih pametnih telefonov največ poudarka da na fotografski del. Nihče se ne sprašuje o kakovosti mikrofona ali zvočnika. Kakovosti sprejemnika in oddajnika signala, t.j. zvoka itd. Vse se predstavlja v domeni fotografije. Ker pišem o fotografski tehniki in njenih preizkusih, od fotofona do profesionalnih fotokamer, vsako napravo podam na svojo mesto. Iz tega pogleda naprave za zajem slike tudi preizkušam.
Aprila sem šel na daljši FotoPOTEP in na preizkus sem dobil Samsung Galaxy S25 Ultra. Dodobra sem ga izkoristil iz domene fotografije in pogleda fotografa. Na mesec in pol dolgem FotoPOTEPu po Namibiji sem posnel obilo slikovnega in video materiala.
Že v uvodu lahko zapišem, da me Samsung Galaxy S25 Ultra znova preseneča. Z naprednim 200M točkovnim glavnim svetlobnim tipalom, izboljšano ultraširoko kamero s 50M točkami in dvema telefoto objektivoma (3x in 5x optični zoom) ta naprava ni več le pametni telefon – je resen fotografski pripomoček.
A strojna oprema je le del zgodbe in tistih 200M točk, vemo že iz »pravih« fotokamer nima veliko zveze s kakovostjo ali uporabniško vrednostjo. Ta se pokaže drugje. Z vpeljavo umetne inteligence (AI) v fotografske funkcije, kot so ProVisual Engine, Nightography in generativno urejanje, Galaxy S25 Ultra ponuja orodja, ki omogočajo ustvarjanje kakovostnih fotografij in videoposnetkov neposredno na zaslonu fotofona. Funkcije, kot je Galaxy Log za natančno barvno korekcijo videoposnetkov, dodatno razširjajo ustvarjalne možnosti.
Kamera in objektivi
• Glavna kamera: 1/1.3” tipalo, 200M točk, f/1.7, 24 mm, optična stabilizacija slike (OIS)
• Ultraširoka kamera: 50M točk, f/1.9, 13mm, izboljšana funkcija za makro fotografijo
• Telefoto kamera 1: 10M točk, f/2.4, 67 mm, 3x optični zoom
• Telefoto kamera 2: 50M točk, f/3.4, 115 mm, 5x optični zoom, do 100x digitalni zoom
• Sprednja kamera: 12M točk, f/2.2
Video zmogljivosti
• 8K snemanje pri 30svs z glavno, ultraširoko in telefoto kamero
• 10-bitni HDR video posnetki
• Galaxy Log način za natančno barvno korekcijo v postprodukciji
• Napredna stabilizacija slike za nestresene posnetke
AI funkcionalnosti
• ProVisual Engine: Funkcija za izboljšanje fotografij s prepoznavanjem motivov in optimizacijo v realnem času.
• Nightography: Izboljšana nočna fotografija z zmanjševanjem šuma in prilagajanjem osvetlitve.
• Virtualna zaslonka: Nadzor globinske ostrine v funkciji portret.
• Galaxy Log: Omogoča natančno barvno korekcijo videoposnetkov.
• Audio Eraser: Odstranjevanje neželenih zvokov iz videoposnetkov, kot so veter ali množica.
• Generativno urejanje: Odstranjevanje objektov, širjenje ozadja in inteligentno spreminjanje velikosti slik.
• Portrait Studio: Ustvarjanje personaliziranih avatarjev z realističnimi izrazi obraza. AI algoritmi omogočajo boljše zaznavanje gibanja in časa, kar zmanjšuje šum in izboljšuje kakovost videoposnetkov v slabih svetlobnih pogojih.
Samsung Galaxy S25 Ultra je v svetu mobilne fotografije predstavil kar nekaj novosti. Z impresivno strojno opremo in naprednimi AI funkcijami ponuja izkušnjo, ki se približuje profesionalni fotografski opremi. No, tako napišejo pri podjetju in v tehničnih revijah. Iz pogleda fotografa na fotografske funkcije, in kakovost pa obstajajo plusi in minusi, oziroma motivi, kjer bo »old boys«** fotograf spravil fotofon in v roke vzel pravo kamero.
Pa vseeno! Galaxy S25 Ultra nudi izredno širino glede na zajem različnih motivov. Naj bodo klasični krajinski, portreti, makro, nočni posnetki, slow motion, panorama, video..., itd. Za veliko večino uporabnikov bo Galaxy S25 Ultra nudil vse kar potrebujejo. Meni predvsem enostavnost zajema pri mnogih motivih. Obenem je kakovost zapisa tako dobra, da jih lahko brez pomisleka uporabim tudi za tiskano revijo e-Fotografija.
Že na začetku preizkusa sem na osnovni kameri izbral srednjo ločljivost, 50M točk. Vseh 200M točk, kot jih ima tipalo je enostavno preveč. Na voljo je še najmanjša ločljivost 12M točk, kar je sicer večini povsem dovolj za pogled slike na zaslonu fotofona in za objave na spletnih omrežjih. Ker pa že nekaj let objavljam fotografije iz fotofonov v reviji e-Fotografija vem, da je nekaj zaloge točk vedno dobrodošlo. Drugi razmislite ali res potrebujete več kot 12M točk, ker je datoteka iz 50M točk v JPG zapisu velika cca. 10MB. Ko pa jo odpremo v računalniškem programu, ima cca. 150MB. Torej za vse, ki imate fotofon za domači pregled fotografij na TV ali računalniškem zaslonu ter za objave na spletnih medijih, je uporaba 12M točk povsem dovolj. Ker opisujem fotofon, bom iz teorije fotokamer, kar sem opisal v knjigi e-Fotografija (PDF), podal nekaj zanimivih podatkov. 2M točk je maksimalna ločljivost za spletna omrežja kot FaceBook ali Instagram. 4M točk je povsem dovolj za 4K TV in najboljše računalniške zaslone. 8M točk se potrebuje za A4 velikost v tisku, recimo za fotoknjigo in 12M točk bo tudi dovolj za sliko čez dve polni strani A4 (21x29,7cm), t.j. format A3 (29,7x42cm).
Fotofon postaja zelo široko uporabna oprema za zajem mnogih motivov. Multipraktik od makro do astro fotografije. Dobra stvar te naprave je, da je vedno pri roki in da zadovoljive rezultate za veliko večino uporabnikov. Obenem imamo vse te možnosti spravljene v žepu. "Prava" fotografska oprema nam v tehničnem smislu zapisa, nudi krepko več. Toda, da jo izkoristimo v celoti nas sistem stane kot 10 fotofonov, imamo 10+ kg opreme, da o kompaktnosti ne govorimo. No mene, kot "old boys"** fotografa ob dobrih motivih prepriča le fotokamera. Zato mi je fotofon odličen dodatek za reportažne fotografije.
Tudi tu naj poudarim. Galaxy S25 Ultra preizkušam iz domene fotografa. Torej so moje zahteve veliko višje, kot od klasičnega uporabnika naprave za zajem slike. Če uporabim fotofon v klasičnem načinu zajema fotografije, potem je to za mene bolj dokumentarni del. Z naprednimi funkcijami, pa Galaxy S25 Ultra močno pridobi. Tudi »old boys«** fotograf nima vedno pri roki potrebne dodatne opreme. In če fotografija ni namenjena prodaji za najbolj zahtevne urednike, potem se da s funkcijami, ki so danes podprte tudi z AI, veliko narediti. Ne samo za fotografije na spletu, tudi za tiskano revijo e-Fotografija so v tehničnem pogledu odlične.
Galaxy S25 Ultra je na področju makro fotografije dosegel pomembne izboljšave in potrjuje svojo vsestranskost kot fotofon. Funkcija makro je zdaj še bolj intuitivna – uporabnik jo lahko neposredno aktivira prek ikone na osnovnem zaslonu kamere, kar omogoča hiter preklop brez prehajanja v dodatne menije. To je izjemno praktično v trenutkih, ko se spontano znajdemo pred zanimivim makro motivom – naj bo to detajl cveta, insekt ali tekstura v naravi.
V ozadju makro načina Galaxy S25 Ultra uporablja ultraširokokotni objektiv, ki ima izjemno kratko minimalno razdaljo ostrenja (približno 2–4 cm). Tipalo v tem objektivu omogoča dovolj visoko ločljivost za kakovostne posnetke, hkrati pa programski algoritem s pomočjo AI skrbi za optimizacijo kontrasta, ostrine in barvne reprodukcije v mikroskopsko bližnjih kadrih. Zajem poteka v realnem času s pomočjo t. i. »focus peakinga«, ki uporabniku pomaga prepoznati točko optimalne ostrine. Le to lahko izberemo tudi preko dotika na zaslonu.
V primerjavi z makro posnetki, ki jih ustvarimo s teleobjektivi in naknadnim izrezom, je ta način resnično namenskega značaja. Ločljivost in podrobnosti so boljše, prav tako je manj težav s šumom, ki bi se pojavil pri digitalnem približevanju ali slabi osvetlitvi. Samsungova programska obdelava zna v makro režimu zelo dobro ohranjati teksture, kot so luskine, dlačice, žile na listih ali struktura kože pri majhnih živalih.
Kot fotograf veš, da redko kdo nosi s seboj pravi makro objektiv, razen kadar je motiv vnaprej predviden. Na potovanju – zlasti v puščavskem okolju, kjer so zanimivi motivi pogosto nepričakovani (npr. pajki, kuščarji, ...) – je takšna funkcija neprecenljiva. V mojem primeru se je Galaxy S25 Ultra v puščavi odlično odrezal pri fotografiranju majhnih živali – hitro ostrenje, dobra stabilizacija in realistične barve so omogočili posnetke, ki jih brez posebnega makro objektiva s sabo ne bi mogel narediti.
Tehnična zmogljivost makro funkcije:
• Minimalna razdalja ostrenja: ~2 cm
• Uporabljen objektiv: ultraširokokotni (približno 13 mm ekvivalent)
• AI podpora: dinamična optimizacija ostrine in kontrasta, odstranjevanje šuma
• Ločljivost: do 12 MP (odvisno od obdelave in izreza)
• Stabilizacija: elektronska (EIS), podprta s programsko kompenzacijo tresljajev
• Hitrost ostrenja: zelo hitra, tudi pri premikajočih se motivih
• Podpora za HDR: aktivna tudi pri makro načinu
Portretni način na fotofonu Samsung Galaxy S25 Ultra je doživel opazno nadgradnjo, tako v algoritmih kot v kakovosti končnega učinka. S pomočjo napredne umetne inteligence (AI) Galaxy S25 Ultra, natančno prepozna obrise portretirane osebe in ustvari digitalno masko, s katero loči motiv od ozadja ter nato programsko ustvari učinek neostrine ozadja – t. i. bokeh.
Z vidika običajnega uporabnika je učinek zelo prepričljiv: zameglitev ozadja je mehka, estetsko prijetna in vse bolj naravna, brez izrazitih napak, ki so bile pri prejšnjih generacijah še pogoste – na primer nepravilno zamegljeni robovi las, uhanov ali delov obraza. AI z vsako novo generacijo bolje prepoznava kompleksne robove in strukture, zaradi česar postaja učinek bolj podoben tistemu, ki ga poznamo iz optičnih rešitev na fotokamerah.
Kljub temu pa iz fotografskega zornega kota ostaja ta funkcija tehnična simulacija. Uporabnik ne more določiti konkretne globinske ravni neostrine, izbire prehoda med ostrim in mehkim delom ali značaja bokeha, ki je pri optiki odvisen od zasnove objektiva (število lamel, oblika zaslonke, goriščnica, razdalja do ozadja ipd.).
Poleg tega moraš biti pozoren, da funkcijo izkljopiš, ko ne fotografiraš le portret. Funkcija ni optimalna za zajem več oseb hkrati. Ko se v kadru znajde več portretirancev na različnih globinskih ravneh, AI pogosto napačno oceni, kateri deli naj ostanejo ostri in kateri naj bodo zamegljeni. Posledično se lahko zgodi, da je en obraz lepo izostren, medtem ko so deli druge osebe – čeprav bi morali biti v isti ravnini – neželeno zabrisani. Tudi prehodi med posamezniki so lahko nenaravni ali nenatančno izrezani.
Galaxy S25 Ultra ponuja tudi možnost uporabe teleobjektivov (npr. 3× ali 5×) za zajem portretov, kar omogoča naravnejši bokeh učinek brez uporabe portretnega načina. Pri teh goriščnicah je globinska ostrina manjša, kar omogoča bolj izrazito zameglitev ozadja. Vendar pa so rezultati odvisni od več dejavnikov:
• Razdalja do motiva: Za dosego želenega učinka je potrebna večja razdalja med fotofonom in portretirancem, kar ni vedno praktično.
• Osvetlitev: Teleobjektivi imajo običajno manjšo svetlobno moč, kar lahko vpliva na kakovost slike v slabših svetlobnih pogojih.
• Stabilnost: Pri večjih goriščnicah je potrebna večja stabilnost fotofona, saj so slike bolj občutljive na tresljaje.
V slabih svetlobnih pogojih, se pri uporabi teleobjektivov lahko pokažejo težave z ostrenjem in kakovostjo slike.
Za večino uporabnikov bo portretni način na Galaxy S25 Ultra zadostoval za ustvarjanje estetsko privlačnih portretov z zamegljenim ozadjem. Za fotografe, ki iščejo večjo ustvarjalno kontrolo nad globinsko ostrino in kakovostjo bokeha, pa uporaba teleobjektivov lahko ponudi dodatne možnosti, čeprav z določenimi omejitvami. Pomembno je razumeti prednosti in omejitve obeh pristopov ter jih prilagoditi glede na specifične potrebe in okoliščine fotografiranja.
Funkcija panorame na fotofonu Samsung Galaxy S25 Ultra deluje zelo zanesljivo in natančno. Med zajemom panoramske fotografije s potegom fotofona se posamezne slike sproti gladko združujejo, brez opaznih svetlobnih skokov, zveznih linijskih prelomov ali geometričnih popačenj. Vgrajena digitalna stabilizacija slike učinkovito kompenzira manjše premike rok, kar prispeva k enakomerni in ostri panoramski kompoziciji.
Z vidika fotografskega uporabnika je pomembno poudariti, da programska logika v ozadju zelo dobro prepozna in uskladi prehode med različnimi deli scene – tudi tam, kjer se svetlobni pogoji hitro spreminjajo ali kjer so prisotne ponavljajoče se strukture, kot so ograje, stavbe ali drevesa. Rezultat je vizualno koherentna panorama, ki se lahko brez težav kosa z ročno sestavljenimi panoramami iz več RAW posnetkov na fotokameri.
V primerjavi z ročnim panoramskim zajemom, kjer fotograf potrebuje stativ, enotno os vrtenja (nodalna točka) ter kasnejšo post-produkcijo na računalniku, fotofon nudi bistveno hitrejšo in uporabniku prijaznejšo izkušnjo. Seveda pa kljub vsem napredkom ostajajo določene meje – dinamični motivi, kot so premikajoči se ljudje ali vozila, lahko še vedno povzročijo t. i. “duhove” (ghosting), čeprav jih Galaxy S25 Ultra s pomočjo AI algoritmov v veliki meri uspešno odpravlja.
Samsung Galaxy S25 Ultra nadaljuje trend najnovejših fotofonov, kjer proizvajalci optično povečavo omejujejo na realnih 5×. Namesto kombinacije dveh teleobjektivov (kot je bilo v S21–S23 Ultra), se zdaj uporablja en teleobjektiv s 5-kratno optično povečavo, ki zajema približno 115 mm goriščnice (ekv. 35 mm).
Ta pristop ima tehnične prednosti:
• Boljša svetlobna prepustnost pri fiksnem objektivu, saj ni potrebe po kompleksnem mehanizmu za menjavo leč,
• večja stabilnost slike, kar se posebej pozna pri daljših goriščnicah, in
• višja končna kakovost slike, saj se Samsung pri 5× povečavi zanaša na namensko tipalo z dovolj veliko ločljivostjo (50 MP), ki omogoča bogate detajle in fleksibilen izrez.
S 5× povečavo so motivi, kot so arhitekturni detajli, živali v naravi, portreti z večjo razdalje ali celo oddaljeni predmeti, zelo dobro pokriti. Pri tej optični povečavi je slika stabilna, ostrina zanesljiva, in barvna usklajenost z glavno kamero ohranjena.
Digitalna povečava in hibridni zum
Ko presežemo 5× povečavo, sistem preklopi na hibridni zum, kjer programska obdelava združuje podatke iz glavnega in tele objektiva ter uporabi napredne algoritme za interpolacijo in ostrenje. S25 Ultra omogoča digitalno povečavo do 100×, vendar se kakovost opazno zmanjša že po 20×.
Samsung sicer z algoritmi poskuša kompenzirati izgubo ločljivosti:
• AI izboljšuje konture motivov,
• programska ostrina se poveča,
• barve in kontrast se prilagajajo glede na prepoznane vzorce (npr. lunina površina, tekst pisav, obrazi).
Kljub temu je jasno – digitalna povečava ima svoje meje. Slike so pogosto videti bolj »naslikane« kot fotografirane, detajli so lahko zmehčani, robovi umetno poudarjeni.
Uporabniški vidik in osebna izkušnja
Zame osebno je bila 5× povečava več kot dovolj. Omogoča konkretno približevanje brez potrebe po dodatnem orodju. V praksi sem s to povečavo ujel zanimive detajle v pokrajini, živali v naravi ali mestno arhitekturo – brez težav s tresenjem ali zmanjšano kakovostjo.
Tisti, ki uporabljajo fotofon kot edino orodje za zajem fotografij, pa so pogosto zadovoljni tudi z digitalnim zumom. Kot opažam, jim največ pomeni to, da so trenutek lahko ujeli – tehnična kakovost jim je manj pomembna od osebne vrednosti fotografije.
Fotofon kot Galaxy S25 Ultra s svojo 5× optično povečavo in pametno digitalno obdelavo predstavlja kompromis, ki večini povsem zadošča – in prav v tem je njegova moč. V eni napravi imaš širokokotni pogled, običajni zajem in dostojno povečavo – brez potrebe po menjavi objektivov.
Ena izmed funkcij, ki pride prav tako fotografu kot popotniku, je super širokokotni objektiv. Pri Samsung Galaxy S25 Ultra gre za kakovostno izvedbo, ki ni več samo dodatna leča, temveč polnopravno orodje za zajem kakovostnih fotografij.
Tehnični vidik:
• Goriščna razdalja: ekvivalent približno 13 mm (ekv. 35 mm), kar omogoča izredno širok kot zajema (približno 120°).
• Ločljivost: kamera pri 13mm objektivu s svetlobno močjo f/2.2, ponuja 12 MP, kar je izboljšano glede na prejšnje generacije.
• Tipalo: ima dovolj veliko površino in izboljšano strukturo za boljši zajem svetlobe v slabših svetlobnih pogojih.
• AI korekcija popačenj: Softversko zazna ukrivljene linije, značilne za širokokotne leče, in jih korektno poravna — posebej uporabno pri arhitekturi in interierjih.
• HDR obdelava: širokokotni objektiv na S25 Ultra vklaplja dinamično obdelavo tudi pri visokem kontrastu, s čimer ohranja tako svetle kot temne dele.
• Makro iz širokokotnega objektiva: pri zelo bližnjih motivih se avtomatsko aktivira tudi makro funkcija iz tega modula.
V praksi:
Super širokokotni pogled pride prav pri zajemu pokrajin, urbanih okolij, arhitekture, množičnih prizorov, notranjosti prostorov in tudi pri ustvarjanju fotografij z močnim občutkom prostora in perspektive. Pri tem Galaxy S25 Ultra odlično drži ostrino tudi proti robovom, kjer so slabši moduli običajno mehki ali popačeni.
Moja fotografska izkušnja:
Že večkrat sem omenil v preizkusih, da je v klasični fotografiji ekstromno širokokotni objektiv pogosto kompromis ob nakupu le tega. Še en dodaten, bolj redko izkoriščan objektiv je večinoma odveč. Oziroma marsikdaj ostane doma. Na Galaxy S25 Ultra pa ti ekstromno širokokotni objektiv omogoča zelo hitro reakcijo, vedno je pri roki, brez menjave opreme.
Super širokokotni objektiv na Galaxy S25 Ultra ni zgolj dodaten objektiv, ampak priložnost v žepu. S programsko korekcijo distorzije, dobro ločljivostjo in izboljšano obdelavo robov ponuja tudi visoko tehnično kakovost slike.
Galaxy S25 Ultra omogoča zelo kakovosten zajem počasnih posnetkov. Fotografom in videastom omogoča ustvarjanje dramatičnih posnetkov gibanja z visoko ločljivostjo in stabilnostjo.
Kako deluje slow motion
• Tipične hitrosti:
• Do 960 sličic na sekundo (svs) v ločljivosti HD (720p) – ultra slow motion,
• Do 240 fps pri Full HD (1080p),
• Do 120svs v 4K ločljivosti.
• Zamik pri začetku:
Galaxy S25 Ultra pri ultra slow motion (960svs) posname video, ki se sprva predvaja v normalni hitrosti, šele čez približno sekundo ali več pa se prikaže upočasnjen efekt. To je posledica delovanja namenskega tipala in procesiranja podatkov.
Ultra slow motion namreč ne zajema neprekinjenega posnetka, ampak se video začne snemati v ozadju šele, ko senzor zazna gibanje – zato pride do zamika. Kamera tako zajame nekaj sličic pred dejanskim sproženjem. Posnetek se predvaja v normalni hitrosti, da lahko sistem obdela in nato prikaže upočasnjen efekt v pravem trenutku.
• Trajanje snemanja:
Ultra slow motion videi so običajno omejeni na kratek čas – pogosto okoli 0,8 do 1 sekunde dejanskega snemanja (kar se nato raztegne na več sekund pri predvajanju v slow motion). To je omejeno zaradi velikega števila sličic in s tem povezanega ogromnega količine podatkov, ki jih je treba v realnem času procesirati in shraniti.
Pri počasnem snemanju s 240svs ali 120svs pa je trajanje snemanja bistveno daljše in primernejše za daljše posnetke.
Praktični nasveti
• Za dramatične učinke gibanja je ultra slow motion 960svs fantastičen, a zahteva skrbno pripravo, saj traja le del sekunde.
• Za daljše snemanje počasnih posnetkov, se uporabi 240svs pri 1080p.
• Pri uporabi ultra slow motion je dobro, da si vnaprej izbereš točen trenutek gibanja, saj kamera na novo posnetek sproži šele, ko zazna premik.
• Zaradi zahtevnega procesiranja priporočam dovolj prostora za shranjevanje in dobro napolnjeno baterijo, saj slow motion posnetki zasedejo precej več prostora kot običajni video.
Nočni način je ena izmed tistih funkcij, ki resnično pokažejo, kako daleč so fotofoni napredovali in kako lahko s tehnologijo iz roke zajameš čudovite fotografije v zahtevnih svetlobnih pogojih. V bistvu je to poleg Super Makro funkcija tista, ki te najbolj navduši. Ne potrebuješ stojala za kamero, svetlobno močnih objektivov in kopico testnih posnetkov. Še celo, če se motiv giblje, ga programski sklop združi v še dovolj ostro sliko. Vklopiš funkcijo in pritisneš prožilec. Galaxy S25 Ultra držiš nekaj sekund čimbolj pri miru, vse ostalo naredi notranje procesiranje podatkov.
Kako deluje nočni način na Galaxy S25 Ultra?
• Več sekvenčno zajemanje: Kamera v nočnem načinu zajame več zaporednih fotografij v hitrem zaporedju, običajno tudi 8 do 16 slik.
• Daljši časi osvetlitve: Posamezne slike so zajete z daljšim časom osvetlitve (običajno od 1 do 4 sekund, odvisno od svetlobnih pogojev).
• Stabilizacija slike: Za preprečitev zamegljenosti med daljšim zajemom se uporablja kombinacija optične stabilizacije slike (OIS) in elektronske stabilizacije (EIS). Galaxy S25 Ultra je pri tem zelo učinkovit, zato se lahko fotografira iz roke brez stojala..
• Pametna združitev slik: AI in procesor fotografije (Samsungova Neural Processing Unit – NPU) združi vse zajete slike v eno, pri čemer izbere najboljše dele vsake in jih poveže tako, da zmanjša šum, poveča ostrost in izboljša dinamični razpon.
• Izboljšava barv in detajlov: Algoritmi prav tako prilagodijo barvno nasičenost in kontrast, kar omogoča, da nočne fotografije niso samo svetle, ampak tudi naravno barvite in z ohranjenimi detajli.
Tehnični poudarki
• Čas osvetlitve: Do 4 sekunde na posnetek, s samodejnim prilagajanjem glede na stanje svetlobe.
• Število slik v seriji: Do 16 zaporednih slik za optimalno združevanje.
• Neural Processing Unit (NPU): Uporablja strojno učenje za analizo in izboljšavo slike v realnem času.
• Tipalo: Veliko in občutljivo tipalo omogoča zajem več svetlobe, kar je ključnega pomena za nočne posnetke. Samsung S25 Ultra namesto 200M točk, v nočnem načinu izkoristi le 12M točk in z večjo površino združenih točk v eno, zajema šibko svetlobo.
• Optična stabilizacija slike (OIS): Ključna za zmanjšanje tresljajev med daljšim zajemom.
Moja praktična izkušnja
Nočni način na S25 Ultra omogoča zadovoljivo ostre posnetke tudi pri fotografiranju iz roke. To je odlična lastnost, saj poenostavi delo fotografa, ki ni vedno v situaciji, da lahko uporabi stojalo ali druge pripomočke. Ohranitev detajlov in naravnih barv v nočnih posnetkih pomeni, da lahko brez dodatne opreme ujameš čarobnost nočnih ulic, zvezdnega neba ali drugih temnih scen.
Galaxy S25 Ultra ponuja Pro način, ki omogoča ročno nastavitev ključnih parametrov: ISO, časa osvetlitve, fokusa, ravnovesja beline (WB) in osvetlitve (EV). Vse to je mogoče nastavljati v realnem času, kar pomeni, da takoj vidiš vpliv izbrane nastavitve na končno sliko.
Sam se kot fotograf redko odločim za Pro način na fotofonu – če je pred menoj res dober motiv, raje posežem po fotokameri, saj mi ta omogoča več nadzora, kakovostnejši izkoristek tipala in optike. Vendar pa je za tiste, ki fotografirajo izključno s fotofonom, Pro način odlična priložnost za učenje, eksperimentiranje in ustvarjanje bolj tehnično dovršenih posnetkov — tudi tam, kjer avtomatika ni idealna.
Čeprav je to funkcija bolj za video, jo je vredno omeniti. 8K video pomeni ekstremno visoko ločljivost in možnost zajema podrobnosti, ki jih lahko kasneje uporabiš za izrezovanje ali zajem statičnih slik iz videa brez izgube kakovosti. So pa datoteke v 8K ločljivosti ekstremno velike.
Funkcija za snemanje tekočih video posnetkov med hojo ali gibanjem, brez tresenja kamere.
Funkcija AI Scene Optimizer na Galaxy S25 Ultra predstavlja enega izmed pomembnih napredkov v avtomatski fotografiji. Gre za sistem umetne inteligence, ki v realnem času prepozna prizor, ga klasificira in nato samodejno prilagodi parametre zajema, da optimizira končno fotografijo.
Kako deluje?
AI Scene Optimizer uporablja globoke nevronske mreže, ki temeljijo na podatkovnih bazah več tisoč primerov različnih motivov. Ko usmeriš fotofon proti motivu, sistem v delčku sekunde prepozna, kaj vidi — npr. pokrajino, obraz, mačko, hrano, nebo, listje, sneg, sončni zahod, noč, dokument itd. Na Galaxy S25 Ultra je podprtih več kot 30 različnih scen.
AI Scene Optimizer na Galaxy S25 Ultra je pameten in hiter pomočnik, ki zna sam prepoznati motiv in prilagoditi parametre za vizualno privlačnejši rezultat. Za tiste, ki fotofon uporabljajo kot glavno fotografsko orodje, je to odličen način za konstantno dobre rezultate — brez potrebe po tehničnem znanju ali dodatni obdelavi.
Že večkrat sem ob preizkusih fotofonov podal in tudi sedaj je prav, da predstavim. Fotofon zame in druge "prave" fotografe, ni nikakršna zamenjava za fotokamero. Res pa je, da z njim na FotoPOTEPu zajamem že več fotografij kot s fotokamero. Take za spomin, arhiv, skupinske, da imajo še drugi kakšne fotografije in predvsem za hitro objavo le teh na spletnih medijih.
Zato fotofon preizkušam tako, kot ga velika večina uporablja. Vklop, uporaba osnovnih nastavitev, mogoče izbira točke ostrenja, korektura osvetlitve in to je to. Včasih mi je še dobrodošla funkcija panoramskega posnetka, ali v video zajemu "slow motion" in »time lapse« efekta.
Če me motiv zanima bolj, ne bom šel v PRO nastavitve, ampak bom za zajem izkoristil fotokamero in ne dodatne funkcije v fotofonu. Le te tudi ne prinesejo neke večje dodane vrednosti. Enako velja za motive, kjer se potrebuje dolge goriščnice. Tu bo Galaxy S25 Ultra zadovoljil veliko večino uporabnikov fotofonov. Fotograf pa bi bil slabe volje, če s seboj ne bo imel prave tehnike. Torej vsaka naprava za zajem ima svoj namen in mejo, do kje določenega uporabnika še zadovolji.
Fotofon Galaxy S25 Ultra je v domeni kakovosti fotografije s širokokotnim, normalnim in 5x tele objektivom 115mm (ekv. 35mm) res odličen. Vrhunska ostrina, malo šuma in odlične tonske vrednosti. Količina podatkov v JPEG datoteki je še ravno tolikšna, da lahko kasneje v programu malo popraviš svetlost in zasičenost. Velja pa enako kot za vse fotofone. Najlepše tonske vrednosti vidimo na zaslonu fotofona. V nadaljnih objavah, torej drugih zaslonih takih tonov ni videti. Popačenja optike in napak leč ni opaziti. Algoritmi odlično opravijo svoje delo v fazi procesiranja slike.
Tudi v slabi svetlobi, kot v makro zajemu, fotofon Samsung Galaxy S25 Ultra dela čudeže.
Fotofon Samsung Galaxy S25 Ultra sem preizkusil na FotoPOTEPu Namibija.
Samsung Galaxy S25 Ultra prinaša številne novosti na področju umetne inteligence, ki niso vezane samo na kamero. Namen teh funkcij je povečati produktivnost, lažje upravljanje vsebin in bolj naravno interakcijo z napravo. Tukaj so najpomembnejše:
Live Translate (tudi za telefonske klice)
Funkcija omogoča v živo prevajanje pogovora med telefonskim klicem. Deluje dvosmerno: ti govoriš v slovenščini, sogovornik v angleščini (ali drugem jeziku), telefon pa govorno in pisno sproti prevaja oba dela pogovora.
- Deluje tudi brez dodatnih aplikacij, neposredno v Samsungovi aplikaciji za telefoniranje.
- Prevajanje poteka lokalno, kar pomeni več zasebnosti in hitrosti.
Note Assist (Pomočnik pri zapiskih)
V aplikaciji Samsung Notes lahko umetna inteligenca:
• samodejno povzame daljše zapiske (npr. sestanek),
• ustvari naslove,
• uredi strukturo zapiskov (točke, alineje),
• prevede celoten dokument v drug jezik.
To je posebej uporabno za popotnike, novinarje ali koga, ki zapisuje sprotne ideje na poti.
Circle to Search with Google
Uporabnik obkroži del vsebine (na primer besedilo ali sliko v video posnetku), sistem pa samodejno izvede pametno iskanje na podlagi umetne inteligence.
- Funkcija deluje znotraj vseh aplikacij, tudi pri ogledu fotografij ali videov.
- Hitrejši in kontekstno bogat odgovor, ker AI razume, kaj je na zaslonu.
Transcript Assist (Samodejna prepoznava in povzetek zvočnih posnetkov)
V snemalcu (Samsung Voice Recorder) lahko funkcija samodejno prepiše govor v besedilo in nato še ustvari povzetek, loči govorce ter prevede prepis v drug jezik.
Odlično za sestanke, intervjuje ali potopisne dnevnike, ki jih narekuješ med potjo.
Generativna AI za urejanje slik
Čeprav povezana s fotografijo, gre za novo generativno AI funkcijo, ki omogoča:
• premikanje objektov na fotografiji (ozadje se samodejno zapolni),
• odstranjevanje neželenih elementov,
• “razširitev” slike izven obstoječega kadra z umetno ustvarjenim ozadjem.
Deluje podobno kot generativno polnjenje v Photoshopu, a je vgrajeno neposredno v galerijo.
On-device AI
Velik del AI funkcij deluje brez potrebe po povezavi z internetom, kar pomeni:
• več zasebnosti (podatki ostanejo na telefonu),
• hitrejše delovanje, ker ni odvisno od omrežja,
• ni stroškov prenosa podatkov na potovanju.
Procesor Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy vsebuje ločen NPU (Neural Processing Unit), optimiziran za lokalno AI procesiranje.
Povezljivost z Galaxy ekosistemom
AI omogoča boljše sodelovanje z drugimi napravami:
• samodejno preklapljanje med zvokom (telefon/tablica/slušalke),
• takojšnja sinhronizacija zapiskov, datotek in obvestil,
• pametno upravljanje tablice/ura z glasom.
AI na Galaxy S25 Ultra presega le fotografijo. Postaja digitalni asistent, ki v ozadju skrbi za hitrejše naloge, boljšo organizacijo in naravnejšo interakcijo z napravo. Zelo dobro dopolnjuje uporabniško izkušnjo — še posebej na poti, kjer šteje hitrost, zanesljivost in večopravilnost brez odvečnih aplikacij ali zapletenih postopkov.
Moram omeniti, da so na FotoPOTEPih preizkusi tudi v smeri vzdržljivosti preizkušene naprave. Galaxy S25 Ultra se je tudi v tej domeni odlično izkazal. V pesku namibije sem ga uporabljal vsakodnevno mesec in pol. Z njim sem fotografiral v peščinah puščave Namib, kot na Skeleton coast. Povsod droben pesek in veter, ki lahko hitro pride v še tako majhno režo. Fotografiral sem tudi v puščavskem viharju v dolini Deadvlei. Galaxy S25 Ultra sem vedno samo malo spihal in ni bilo nobene sledi peska. Med fotografiranjem imaš pesek tudi na prstih. Po preizkusu lahko zapišem, da ni bilo ene raze na ohišju, kot tudi ne na zaslonu, pa čeprav tapkaš po njemu z drobnimi zrnci na prstih. Vsekakor dobra izkušnja in vedenje, da Galaxy S25 Ultra zdrži tudi bolj grobo uporabo.
Že nekaj let se ne sprašujem več, zakaj kdo pride z mano na FotoPOTEP zgolj s fotofonom. Te naprave so dozorele. Tehnika danes omogoča dovolj kakovosten zajem, da zadosti potrebam številnih uporabnikov – ne le za splet, temveč tudi za družinski foto album. In kogar kakovost iz fotofona v celoti zadovoljuje, v praksi hitro ugotovi, kje zanj ležijo uporabniške meje. Če pa motiv zahteva več – več svetlobe, več nadzora, več globine – potem je čas za fotokamero.
Sam fotofone testiram tako, kot jih uporablja velika večina. Brez naprednih aplikacij, brez RAW zapisa. Samo osnovni način, občasno ročno izbrana točka ostrenja, morda korektura osvetlitve. Včasih me navduši panoramski način, drugič “slow motion” v videu. Ampak če motiv zame pomeni več, vzamem v roke fotokamero.
Zakaj torej ta zelo obširni test fotofona Samsung Galaxy S25 Ultra? Ker kaže, kam gredo meje. Ne samo v specifikacijah – večja tipala, svetlobno močni objektivi, sodelovanje z uveljavljenimi imeni iz sveta optike – temveč tudi v programski obdelavi. AI je prevzel pomembno vlogo v zajemu slike, in rezultati so vse bolj prepričljivi.
Fotofon Samsung Galaxy S25 Ultra ni samo pametni telefon. Je naprava, s katero Samsung resno meri na uporabnike, ki jim je fotografija pomembna. In prav zato se mi zdi pošteno, da ga v tem testu obravnavam kot to, kar je – odličen fotofon.
Izraz fotofon uporabljam v člankih o testih pametnih telefonov zato, ker te naprave vse bolj združujejo funkcije večih naprav – telefona, računalnika in fotokamere. S tem izrazom želim poudariti, da gre za napravo, ki presega osnovne funkcije mobilnega telefona in ima napredne fotografske zmogljivosti, ki v marsikaterem primeru konkurirajo celo namenskim fotokameram.
Z izrazom “old boys fotograf”, kot ga uporabljam na e-Fotografija.si in v svojih člankih, predstavljam fotografa, ki izhaja iz klasične šole fotografije – lahko še iz časa analognih fotokamer, DSLR-jev in ročnih nastavitev - in ima do novejših tehnologij (kot so fotofoni in AI funkcije) nekoliko zadržan, a ne nujno odklonilen odnos. Kljub temu, da pripadam tej skupini, pa s svojimi zapisi želim, da ravno ti fotografijo izgubijo odklonilen odnos do novih tehnik in jo po potrebi s pridom izkoristijo.
Tudi “old boys” fotografi lahko odkrijejo, da fotofoni niso zgolj igrača, temveč resna orodja — če jih le znajo pravilno uporabljati. Ne gre za to, da bi morali opustiti klasično tehniko, temveč za to, da se naučimo prepoznati vrednost različnih orodij glede na priložnost. In čeprav še vedno raje posežeš po fotokameri, ko gre za “resne motive”, priznavaš, da so sodobni fotofoni zmožni marsičesa presenetljivo kakovostnega.
Zakaj so recimo barve na Samsung telefonih močno zasičenih barv? Azijci imajo čepke in paličice v povsem drugačnem obsegu kot recimo evropejci. Zato rabijo krepko močnejše barvne signale. Sčasoma so zasičene barve postale všeč tudi nam.
Teorija videnja barv in vloga čepkov in paličic v človeškem očesu je zanimiva, ko želimo razumeti, zakaj so barve na različnih napravah, kot so telefoni, pogosto zelo zasičene. Človeško oko zaznava barve s pomočjo treh vrst čepkov, ki so občutljivi na različne valovne dolžine svetlobe. Ti čepki so odgovorni za zaznavanje rdeče, zelene in modre svetlobe (RGB), kar pomeni, da so ključni za barvni vid. Poleg čepkov pa imamo v mrežnici tudi paličice, ki so odgovorne za zaznavanje svetlosti in omogočajo nočni vid, vendar niso tako občutljive na barve.
Zanimivo je, da se razlike v strukturi teh čepkov med posameznimi narodi lahko poznajo. Na primer, Azijci naj bi imeli rahlo drugačen razmerje ali občutljivost teh čepkov v primerjavi z Evropejci, zaradi česar je njihovo zaznavanje barv nekoliko drugačno. Zlasti v Aziji so barve na zaslonih pogosto bolj zasičene, saj to ustreza njihovim potrebam in estetiki. To pomeni, da imajo ljudje z drugačnim zaznavanjem barv večji užitek pri bolj živahnih in intenzivnih barvah na zaslonu.
V primeru Samsungovih telefonov, ki so znani po močno zasičenih barvah, gre za prilagoditev na trg, kjer je ta vrsta barv bolj privlačna in priljubljena. Močno zasičene barve lahko očem dajejo občutek večje živahnosti in intenzivnosti, kar je delno posledica zgoraj omenjenih fizioloških razlik med različnimi kulturami. Sčasoma pa so te močno zasičene barve postale privlačne tudi širšemu občinstvu, vključno z Evropejci, saj smo se navadili na ta način prikaza barv.
Podobno zgodbo smo lahko spremljali tudi v zgodovini fotografskih filmov. Agfa in Kodak filmi so bili znani po tem, da so imeli bolj nevtralne barve, kar je bilo prilagojeno evropskemu občutku za naravno svetlobo. Po drugi strani pa so Fuji in drugi japonski filmi pogosto imeli bolj zasičene barve, saj so bili zasnovani za potrebe azijskega trga, kjer so ljudje imeli raje živahne in intenzivne barve. Eden izmed najbolj goljufivih filmov v tej kategoriji je bil Fujifilm Velvia. Ta film je bil znan po svojih izjemno živahnih, skoraj nenaravno zasičenih barvah, ki so bile sprva precej neobičajne za zahodno občinstvo. Vendar so se te barve hitro ujele v krajinski fotografiji, kjer so zasičene barve doprinesle k bolj dramatičnemu učinku, in Velvia je sčasoma postal nepogrešljiv film za ljubitelje narave in krajinske fotografije.
To pomeni, da so naše preference za barvno intenzivnost in zasičenost močno oblikovane skozi naš biološki vid, pa tudi skozi kulturne vplive in tehnološki napredek, ki nas je skozi čas navajal na bolj živahne in dinamične barve.
O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si