Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Tehnike in programi sodobne montaže videa

02.03.2011 15:54

Video nas danes spremlja povsod. Prisoten je v vseh uporabniških vizualnih in komunikacijskih izkušnjah ��" ne več le ob gledanju TV programa. YouTube in ostali video spletni portali so v celoti spremenili percepcijo in način komuniciranja z video posnetki, hkrati pa se je neverjetno pomnožila tudi tehnika, ki nam vse to na različnih ravneh tudi omogoča.

 

Danes snemanje video posnetkov ni več omejeno na drage in zahtevne kamere, pač pa nas možnost snemanja videa spremlja povsod: tako v mobilnih telefonih, ko v novih majhnih, priročnih in poenostavljenih video kamerah, video funkcijo pa vzporedno ob fotografiji premorejo danes tudi skoraj vsi sodobni fotoaparati, ki so končno dobili bolj ustrezno in univerzalno ime ��" foto-kamere!

 

S vzporednim razvojem videa nam sodobne foto kamere ponujajo dve možnosti: seveda lahko vedno posnamemo fotografijo ��" tam kjer želimo trenutek zamrzniti in povedati zgodbo z enim posnetkom, toda že hip za tem lahko z istim aparatom naredimo tudi zgodbo, ki ima drugačno, daljšo pripovedno video dimenzijo.

 

Seveda pa to zahteva preskok v miselnosti. Video zgodba je lahko dolga le nekaj sekund in predstavlja kak posrečen trenutek ali doživetje, lahko pa ima tudi prave dramske razsežnosti. Iz književnosti poznamo načela zasnove in strukture vsake zgodbe: ZASNOVA ��" ZAPLET ��" VRHUNEC ��" RAZPLET ��" RAZSNOVA.

 

Vse to pa velja tudi v vsakem videu, naj si bo ta počitniški, dokumentarni in kjerkoli vmes ��" ljubiteljski ali profesionalni. Seveda vse to zahteva popolnoma nov način razmišljanja, predvsem o dogajanju in podajanju naše video zgodbe v času in gibajoči (video) sliki.

 

Neverjetno je, da video zgodbo (naj si bo to v kinu ali na TV ali na YouTubu in sorodnih portalih) kot uporabniki vedno razumemo in dojamemo takoj (brez kakšnega koli dodatnega izobraževanja ��" kako gledati in razumeti film ali video), kot novo pečeni snemalci ali montažerji pa na vso to izkušnjo uporabniškega dojemanja pozabimo ravno takrat ko želimo povedati svojo zgodbo. Delo z videom zahteva razvoj popolnoma novega vizualnega in ustvarjalnega razmišljanja, a tudi ročnih spretnosti z našo kamero. Nekaterim je to dano, drugi se moramo tega naučiti, si to spretnost in način razmišljanja pridobiti in razviti.

 

Video ima podobno kot fotografija svoje tehnične, optične in svetlobne zakonitosti, le da jih moramo dopolniti (če vstopamo v svet videa iz sveta fotografije) razmišljanji o časovnici, o poteku zgodbe skozi čas, pa tudi o gibanju kamere in spremembah kota snemanja. Naučiti pa se moramo tudi osnov o formatih snemanja in prikazovanja videa ter pridobiti znanje o kodekih (ko-dek ��" kodirnik med zapisovanjem in dekodirnik video posnetkov med predvajanjem), pa tudi osnov montaže, obdelave in oblikovanja surovih posnetkov v končno zgodbo.

 

Vse to nam omogočajo raznovrstni programi, brezplačni in plačljivi, katerih cena se giblje od 50 ��" 2500 EUR! O dveh brezplačnih smo na straneh in portalu e-Fotografije že pisali: Windowsov Movie Maker je namenjen uporabnikm PC-jev, Applov iMovie pa je namenjen uporabnikom Macov. Oba nudita precej osnovne funkcije, čeprav je iMovie precej bolj zmogljiv.

 

Za vse tiste, ki bi radi le malo več pa se je treba razgledati po programih v cenovnem razredu do 100 ali 150 EUR. Le-ti nam omogočajo vse osnove, a tudi mnogo naprednih funkcij, ki zajemajo vse od montaže video posnetkov, do glasbene in grafične opreme (naslovi, 'špice', celo podnapisov), nudijo nam vrsto prehodov in prelivov, celo osnovno barvno korekcijo, pa vse do kodiranja končnega filma v enega od najbolj ustreznih formatov: za 'peko' na DVD ali BD plošček, ali objavo na enem od spletnih portalov ali na svoji strani ali blogu.

 

V ta razred sodijo programi mnogi sodobni programi kot so Pinnacle Studio 14 in 15, Corel Video Studio Pro X3, Ciberlink PowerDirector 8 Ultra, Sony Movie Studio 9 in 10, Adobe Premiere Elements 8 ali 9, Magix Video Deluxe 17 itd.

 

Pri izboru ustreznega programa je seveda najpomembnejša njegova dostopnost in možnost hitrega učenja, le najsodobnejše izvedbe vseh teh programov pa razen že uveljavljenih video formatov AVI in MPEG-2 podpirajo tudi najsodobnejše AVCHD, H-264, MPEG-4 ali MOV (še posebej v HD izvedbi, kot jo zapisujejo izredno popularne Canon 5D/7D/60D ipd.

 

V srednjem video razredu montaže je le nekaj boljših programov: Grass Valley Edius Neo 2 in 3, Corel Video Studio Pro X4, Magix Video Pro X4, ki stanejo od 150 ��" 300 EUR, imajo pa že močno izpopolnjene tehnične in montažne možnosti za vse zahtevnejše video montažerje, pred vrati pa je tudi nojnovejši Avid Studio 1.

 

V zgornjem razredu pa kraljujejo dragi profesionalni programi: triperesna deteljica večnih tekmecev AAA: Avid ��" Apple ��" Adobe. Avid Media Composer 5.5 slovi med filmarji v Hollywoodu in velikih TV postajah, Apple med uporabniki Maca s svojim Final Cut Pro 7, Adobe pa s svojim inventivnim Premiere CS5.

 

V središču je vedno program za montažo, ki ga dopolnjujejo še dodatni manjši in večji 'servisni' programi, ki so ponavadi zajeti v paketu 'Suite' ter video program dopolnjujejo z vrsto posebnih orodij za obdelavo zvoka, efektov, barvno korekcijo ali obdelavo grafike in celo 3D posnetkov. Tako slovi po priljubljenosti posebej Final Cut Studio 2 ter Adobe Production Premium CS5 kolekcija programov, ki ima vsaka svoje prednosti in slabosti, a skoraj neverjetne zmogljivosti najbolj kompleksne obdelave videa. Zanimivost: tako Adobe kot Avid imata verzijo, ki deluje tudi v Mac okolju. Med manj znanimi, a ravno tako zmogljivimi programi (za Win okolje) pa sodita tudi Grass Valley Edius 6 ter Sony Vegas Pro 10. Vsi ti programi zmorejo brez težav obdelovati tudi najbolj zahtevne video HD formate, kot so AVCHD ali MOV H-264 HD (iz 5D/7D/60D itd), a uporabljajo pri tem različno tehnologijo in delovni postopek ('workflow').

Veljko Jukič 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com