Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
http://www.cyberstudio.si
http://www.olympus.si/site/en/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m1x/index.html
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
http://www.foto-klik.si/
>

Canon 400mm f/2.8L USM / Objektiv za bogove

Avtor:Matjaž Intihar
12.05.1998 00:18

 

Že sprednja odprtina nam da vedeti, da imamo opraviti z svetlostno močnim teleobjektivom. Ubogi fotoreporterji, kateri morajo po cel dan prenašati te objektive s seboj.

(Zapis iz leta 1998). Vili Resnik je na eurovizijski popevki zapel “NAJ BOGOVI SLIŠIJO”. Njega, vsaj glede dobre uvrstitve na popevki, niso uslišali. Tudi jaz sem velikokrat izrazil posebno željo. Želel sem preizkusiti katerega od zares vrhunskih objektivov in ”lej ga zlodja”, bogovi so mojo željo uslišali. Objektiv CANON EF 400mm, f/2,8 L, je eden redkih objektivov, ki se lahko povsem enakovredno primerja z objektivi LEITZ v svojem razredu v vseh pogledih, od ostrine in ločevanja, do kontrasta, barvitosti in vseh mogočih napak leč in s tem same kakovosti objektiva. Ta objektiv sem preizkusil leta 1998 in je bil v tistem času eden izmed samo treh v Sloveniji. Še danes je standardna oprema vsakega boljšega športnega fotoreporterja, ki uporablja Canon opremo. Obstaja pa še novejša različica tega objektiva s stabilizatorjem slike IS, ki pa je tudi danes leta 2004 pri nas redko viden, predvsem pa zaradi dodatnih leč IS sistema kakovostno slabši od preizkušenega.

Tokrat sem naredil izjemo. Vedno se izogibam preizkusu in opisu ene same kamere ali opreme enega samega proizvajalca, da ne bi opisoval neobjektivno. Moj namen kot vedno je, da tudi vam, ki nimate možnosti spoznati se s takim vrhunskim fotografskim očesom, predstavim predvsem z praktičnim preizkusom, kaj v resnici zmore in za kaj je namenjen. Zdaj, v dobi zoom objektivov, fototograf pri nakupu največjo pozornost posveti čim večjemu razponu med najmanjšo in najdaljšo goriščno razdaljo objektiva. Ob nakupu se niti ne zavedamo, da so ti objektivi izgubili veliko svojih dobrih lastnosti glede na kakovostne objektive z eno samo goriščno razdaljo.

In kje se to najbolj pozna?

Tudi v kakovostne in drage zoom objektive morajo zaradi menjave goriščne razdalje vdelati večje število zelo kakovostnih leč, katera vsaka po svoje lomi svetlobo. Zaradi menjave goriščne razdalje naredijo kompromis v tem smislu, da objektiv zapisuje čimbolje v celem razponu. Tem večji je razponon med goriščnima razdaljama, tem težje je odstraniti vse napake leč. To velja za vse zoom objektive. Tudi če poizkušajo narediti še tako dober zoom objektiv, se ne more primerjati s kakovostnim objektivom s samo eno goriščno razdaljo.

 

Teleobjektivi niso sestavljeni iz množice leč kot širokokotni ali zoom objektivi. Prva fluoritna leča je zaščitena kar s steklom. Ta objektiv je neverjetno dobro korigiran. Pri zaslonki 8 riše kot božja roka.

CANON EF 400mm, f/2,8 L

Najprej bom zapisal nekaj osnovnih tehničnih podatkov, da si boste lažje predstavljali objektiv in njegove lastnosti.

Dolg je 35 centimetrov, širok 17 centimetrov in težak 6 kilogramov. Objektiv ima 11 zelo natančno brušenih leč. Med njimi je tudi ena z dodanim kalcijevim fluoridom za boljšo popravo napake kromatske aberacije in dve UD leči, ki imata isto lastnost kot ena fluoridna leča. Torej, kar se tiče kakovosti zapisa, so tudi po drugih tujih labora-torijskih preizkusih naredili zares vrhunski objektiv.

Objektiv ima še nekaj zanimivih lastnosti. Klub temu, da je to objektiv z avtomatsko ostrino, z že znanim USM motorjem, omogoča kljub delu v AF načinu ostritve neprestano ročno ostrenje in to celo v treh hitrostih. Poleg tega ima še možnost prednastavitve ostrine. Poglejmo, kako prednastavitev ostrine uporabimo v primeru, recimo, fotografiranja nogometne tekme. Ostrino nastavite na gol, to nastavitev shranite, nato normalno fotografirate naprej. Ko pa želite fotografirati akcijo pred golom, pritisnete gumb za prednastavitev in ostrina se bo sama nastavila na prej nastavljeno. Na ta način fotografu ni treba iskati točke za ostrenje. Vse te dodatne lastnosti so samo pika na i.

PREIZKUS

Objektiv sem imel že možnost videti na Fotokini. Vendar so bili objektivi trdno priviti in priklenjeni na stative, tako da se ni dalo kaj dosti preizkusiti. Tam so bolj za ogled, kot da bi res lahko videli, kaj objektiv zmore. Fotografiral sem tudi že z objektivom CANON 300mm, f 2,8, ki je tudi povsem v vrhu med 300 mm objektivi, vendar je manjši in tudi teža je pod tremi kilogrami.

Ko sem odprl velik aluminijast kovček in v roke prijel objektiv, sem dobil kar malo nelagoden občutek. Teža, velikost in predvsem premer prve leče, ki je ne moremo zaščititi s filtrom, mi je postavila nekaj dvomov. Kaj pa, če se kaj zgodi?

Prej sem pozabil navesti ceno. Tu nekje okoli 1,8 milijona tolarjev se suče. Torej, verjemite, da mi ni bilo lahko pri srcu, ko sem prijel za ročaj kovčka in ga odnesel.

 

FOTOGRAFIRANJE

Časa za preizkus sem imel samo tri dni, zato sem takoj iskoristil lepo vreme. Tele objektiv z močno svetlobno jakostjo, je zelo primeren za fotografiranje divjadi, saj je v gozdu vedno premalo svetlobe, za vse vrste športnih posnetkov, kjer je zelo pomemben kratek čas osvetlitve, in seveda za vse tiste fotografe, ki iščejo skrite motive, recimo znane osebnosti, in si s takim objektivom in dvokratnim telekonverterjem približajo motiv.

Začel sem z fotografiranjem v živalskem vrtu. Velikokrat sem že fotografiral živali. Toda s tem objektivom so posnetki po tehnični plati neprimerljivi z prejšnjimi posnetki. Ostrina, kontrast in barve so neverjetne. Za vse posnetke sem uporabil film občutljivosti 100 ASA in brez težav sem lahko snemal vsaj z 1/500 sekunde. Tako sem fotografiral kar iz roke, saj si objektiva zaradi velike teže nisem upal priviti na stojalo. Do sedaj še nisem imel izkušenj s tako velikim in težkim objektivom. Bolj varno za objektiv in moj žep se mi je zdelo fotografirati iz roke. Bolj sem jim zaupal kot stojalu.

Za športne posnetke nisem imel časa, zato glede na to, da se kakovost objektiva ne spreminja pri različnih motivih, lahko zapišem, da je mehanski del objektiva odličen. Možnost stalnega ročnega ostrenja tudi v AF načinu, hiter in neslišen USM motor in seveda možnost prednastavitve ostrine, so mi znane že od objektiva 300mm, f/2,8, tako vem, da so v praksi pri športni fotografiji te nastavitve zelo dobrodošle.

Objektiv uporabljajo tudi tako imenovani paparazzi. Prav oni so poleg športnih fotografov največji uporabniki tega objektiva.

Uporabil sem tudi oba telekonverterja, 1,4-kratnega in 2-kratnega. Tako dobimo 560 mm objektiv z zaslonko 4 in 800 mm objektiv z zaslonko 5,6. Tudi z njima so bili posnetki enkratni. Celo pri večjih povečavah nisem opazil razlike v ostrini in kontrastu med posnetki.

ZA KONEC

Da ne bom samo hvalil; slabi lastnosti sta teža in cena - seveda s stališča hobi fotografa. Ampak pri tem objektivu je pomembna kakovost in močna svetlobna jakost, pa četudi na račun velike teže in cene.

Od tridnevne nošnje šestih kilogramov in še kamere imam še sedaj bolečine v mišicah. Toda tudi to težo sem z veseljem prenašal. Želja preizkusiti odličen objektiv mi ga je pomagala nositi. Če se boste odločili za nakup tega objektiva, vam priporočam, da kak mesec pred nakupom obiščete fitness studio in natrenirate svoje mišice.

Pa še nekaj. Odzivi ljudi na tak objektiv so različni. Ko je žena slišala za ceno, je bilo prvo vprašanje: “Ali je zlat?” Otroci v živalskem vrtu so me imeli za velikega fotografa in me spraševali celo po imenu in priimku. Hobi fotografi hodijo za vami in si radovedno ogledujejo objektiv, sprašujejo pa nič. Naši poklicni reporterji, pa četudi vas poznajo, se vas na daleč izognejo. Kako tudi ne, saj ne morete imeti boljšega objektiva kot oni. Le ženske, ki berejo Lady, so mi malo zagrenile fotografiranje. Tako v Ljubljani kot na Internautici v Portorožu so si prišepetovale podobno: ” Taki so pa Diano ... ”. Da, tudi to vas doleti.

Vendar kljub temu vseeno najlepša hvala bogovom, da so uslišali mojo prošnjo, pa čeprav so mi le za tri dni omogočili biti lastnik vrhunskega objektiva. Posnetki so neverjetni. Zato lahko z vso odgovornostjo ponovim naslov.

To je OBJEKTIV ZA BOGOVE!

Sedaj pa bom naslednjo prošnjo bogovom kar zapisal. Kaj pa objektiv Canon EF 1200mm, f 5,6 ? Saj vem da ne riše tako ostro kot 400mm, vendar ima 16,5 kg in vsak kilogram stane en milion tolarjev (ni tiskarski škrat). Res bi rad preizkusil kaj dobi fotograf za ta denar. Glede na ceno mislim, da je nosač vključen v ceno.

 

Velikost objektiva in premer leče si lahko najbolje predstavljate v primerjavi s standardnim objektivom 50mm, f 1,8. Objektiv predvsem zaradi velikega premera prve leče deluje zares veličastno.

 

Gumbi za nastavitev različnih funkcij.

1. S tem gumbom nastavimo način delovanja USM motorja za ostrenje. Če fotografiramo motive od blizu, izberemo srednjo pozicijo od 4m do 9,5m; za oddaljene motive pa od 9,5m do neskončno. Ta nastavitev je pootrebna predvsem zato, da objektiv hitreje ostri ali da hranimo baterije.

2. Gumb za preklop na avtomatsko ostritev ali ročno ostritev. Objektiv omogoča, da lahko tudi v načinu avtomatskega ostrenja vseskozi ostrimo še ročno in s tem pomagamo AF, k hitrejšemu ostrenju.

3. Prednastavitev ostrine. Kadar fotografiramo iz istega stojišča in pričakujemo, da se bo na določenem mestu dogajalo največ zanimivih dogodkov, vključimo to funkcijo in nastavimo ostrino na izbrani motiv. Po nastavitvi lahko fotografiramo druge motive, ko pa se odločimo fotografirati mesto, na katerega smo prednastavili ostrino, pritisnemo spet na gumb in ostrina se bo nastavila na že prej določeno.

4. Vklop zvočnega signala

5. Nastavitev hitrosti ročnega ostrenja

6. Ležišče za filtre. Na levi fotografiji lahko vidite, kako velik filter bi potrebovali, da bi ga privili na objektiv. Zato imajo objektivi z večjim premerom od 72 mm možnost takšnega načina uporabe filtrov.

 

 

Sliki zgoraj: TEST OSTRINE, KONTRASTA IN NAPAK OBJEKTIVA

Posneto z objektivom Canon in tele zoom objektivom Sigma 135 - 400 mm. Razlika je očitna. Ostrina, kontrast, barvitost in napake leč so pri objektivu Canon zelo majhne. Lepo se vidi razlika v kontrastu in s tem tudi barvitosti posnetka.

Spodnji sliki sta 30-kratni povečavi zgornjih. Tu je še bolj opazna razlika v ostrini, kontrastu in napakam leč, predvsem kromatske aberacije.

Objektiv Canon tu pokaže svojo pravo vrednost. Objektiv riše tudi pri f/2,8 tako ostro , da so vidne linije tudi pri 2,5 linij na milimeter. Z zaslonko 8, je še za odtenek boljša risba.

Sigma je zoom objektiv. Čeprav je v svojem razredu med boljšimi, lepo vidimo, da sta ostrina in kontrast objektiva veliko slabša. Pa tudi kromatska aberacija, nepravilnost risanja leč na površini filma je lepo vidna.

 

1: Objektiv ima zaradi velike goriščne razdalje in zaslonke 2,8 zelo majhno globinsko ostrino, vsega nekaj deset centimetrov. 2: Puh na nojevi glavi je zelo lepo izrisan. Izredna ostrina. 3: Zaslonka 2,8 omogoča tudi pri filmu 100 ASA pri sončni svetlobi kratke čase osvetlitve. 4: Tudi pri temnejših motivih nas rešuje zaslonka 2,8. 5: Posnetek, posnet z dodanin telekonverterjem 1,4. 6: Dodan telekonverter 2x. Kljub dodanemu telekonverterju je ostrina še vedno vrhunska. Izredna risba in kontrast objektiva omogočata zares oster posnetek. Morda na tiskovini ni vidno, vendar na slonovem očesu lahko preštejete obrvi.

 

Objektiv je zelo primeren za športno fotografijo. Večina fotoreporterjev na velikih športnih prireditvah uporablja ta objektiv. Posnetek je sicer posnet z objektivom Canon 300mm, f 2,8, ki je tudi izredno kakovosten. Vendar mislim, da je 400mm za odtenek boljši in med vsemi objektivi z avtomatsko ostritvijo najboljši.

 

 

PAPARAZZO. Tudi fotografi, željni dobrega zaslužka s fotografiranjem slavnih oseb, uporabljajo ta objektiv. Objektiv omogoča z dvakratnim telekonverterjem 800 mm goriščne razdalje in svetlobno jakost 5,6.

 

 

Medtem ko bodo tisti, ki niso radi opaženi, poskušali odvrniti pogled stran ali na hitro dvigniti sidro in se čimprej oddaljiti, če se prikažete s takim objektivom,

 

se vam mlada dekleta ne bodo skrila. Prav z veseljem se postavijo pred objektiv.

 


 

Kateri so v kakovosti zapisa boljši. Širokokotni ali tele objektivi?

Velikokrat berem zmotna mišljenja, da širokokotni objektivi po kakovosti zapisa prekašajo objektive z ozkim kotom zajema. Že na teh dveh spodnjih MTF diagramih lahko opazite razliko zapisa. Ker vas bo vse več v tem letu prešlo med uporabnike DSLR kamer in ker mnogi nimate izkušenj iz analognega SLR sveta, bom tej temi v prihodnosti posvetil več člankov. Predvsem ni vsak objektiv za vsakogar. Le redko kdo potrebuje danes predstavljeni objektiv. Naj bo še tako kakovosten v zarisu ima le omejeno vrednost. To ni objektiv za hobi fotografa. Le ti potrebujejo cenejše, manjše in lažje objektive in za veliko večino so zoom objektivi kljub slabšemu zarisu slike odlični. Kaj izbrati, objektiv z 10X razponom ali raje dva objektiva, ki pokrivata široki in ozki kot pa bo treba spoznati tudi skozi praktične izkušnje. Obstajajo tako ceneni plastični objektivi kot najboljši profesionalni. Uporabljajo pa se oboji. Različni uporabniki imajo različne zahteve, tako po kakovosti zapisa, ki je subjektivno mnenje vsakega posameznika posebej kot po ceni, teži in lastnih željah. Zapomnite si. Najboljšega objektiva ni in ga nikoli ne bo. Prav tako tudi nikoli ne bo za vse univerzalnega objektiva.

 

EF 400mm f/2,8 L USM

 

EF 24mm f/1,4 L USM
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com