Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
http://www.foto-klik.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

Uporaba naravne in umetne svetlobe pri poročni fotografiji

02.05.2018 21:23

Fotografi se pri delu na terenu srečujemo z raznovrstnimi izzivi; psihološke in sociološke bi na tem mestu izpustil in se posvetil tehničnim. Na naš najboljši in najljubši vir svetlobe - sonce - namreč nimamo prav nobenega vpliva in prej kot se naučimo delati z naravno svetlobo in jo izkoriščati v svoj prid, prej se bomo nehali jeziti kako neprimerne pogoje za delo imamo.

Že res, da večina fotografov najraje fotografira v pozno-popoldanskem soncu ali v t.i. “golden hour”, saj zaradi relativno nizke pozicije sonca na nebu dobimo daljše, bolj dramatične sence, barvna paleta je toplejša in bolj prijetna kožnim tonom, reliefi pokrajine se bolj izrišejo, po želji nam v objektiv posije žarek svetlobe in ustvari “lens flare”, kar še dodatno obogati končni izgled in mu doda neko čarobnost… A prepogosto na to, kdaj in kje bomo fotografirali nek dogodek / portret / produkt, nimamo ravno toliko vpliva, kolikor ga naše tehnično oko zahteva.

Pri poročni fotografiji se nam tako kaj hitro zgodi, da se je par odločil imeti obred že v času opoldanskega sonca, ko na obraz ljudi vpadni kot svetlobe zariše temne kroge na predelu oči, da izgledajo kot rakuni.

Ravno zaradi tega je uporaba raznih šotorskih pagod tako priljubljena, saj med sonce in ljudi vrinemo bel difuzor, ki svetlobo zmehča. Obenem poveča relativno površino izvora svetlobe - ljudje so mehko osvetljeni, koža je brez “highlight-ov” in deluje skorajda retuširana. 

Druga alternativa je npr. obred v senčnem predelu kakšne zgradbe, pod krošnjami dreves itd., a se tukaj moramo zavedati dejstva, da je sonce zelo zelo majhen izvor svetlobe (relativno na oddaljenost) in je glede na moč “main light” oz. glavni vir svetlobe, modro nebo pa deluje kot “fill light” in dopolni vse ostalo, kamor sonce ne posije - zato je torej svetloba v senci tako hladna in zaradi česar je potrebna kompenzacija beline (barvne temperature). A barvno temperaturo popravimo zlahka - večja težava je svetloba, odbita od trave, raznih barvnih tepihov itd. Svetloba ob odboju od obarvane površine namreč s seboj “ponese” tudi barvni pridih, ki pa se pozna v senčnih predelih obrazov itd. To v praksi pomeni, da so predeli okrog vek, pod nosom, pod ustnicami in predvsem pod brado, osvetljeni zeleno, rdeče itd. Malce za šalo in malce zares - takšne fotografije je še najlažje pretvoriti v črnobele. ;)

Isto analogijo lahko prenesemo v studio, bodisi fotografiramo portret ali produkte - zato tudi uporaba obarvanih tal (npr. parketa) v studiu ni priporočljiva, saj odbita svetloba hitro doda barvni pridih fotografijam. 

Sam se na porokah pogosto poslužim portretiranja ob s soncem osvetljenih fasadah, ki delujejo kot ogromni odbojniki/odsevniki svetlobe, torej veliki izvori mehke svetlobe. A priporočljivo je, da je fasada bela ali bledih toplih barv, kot sem opisal zgoraj. 

Ravno zaradi uporabe odbojnih površin so fotografije ob morju tako posebne - bodisi osebo še od spodaj dosvetljuje odsev sonca v morju ali pa se sončna svetloba odbija od belega peska, kamenja, betonske plaže itd. Tako se npr. vsa ta površina na tleh spremeni v dodaten izvor mehke svetlobe in bližje, kot ji je naš portretiranec, mehkeje bo osvetljen. Velja si zapomniti, da običajno z mehkobo svetlobe narašča tudi zadovoljstvo portretirancev, ko se zagledajo na fotografiji, saj tovrstna luč osvetli in zmehča razne gube itd., doda pa tudi lep “catchlight” v očeh, da te dodatno zažarijo. Po drugi strani takšna fotografija hitro deluje “flat”, nezanimiva in nedramatična, dolgočasna.

Pri portretiranju mladoporočencev se uporabe raznih odbojnikov in difuzorjev ne poslužujem, saj se vmes veliko premikam in se rad prilagodim pogojem, premaknem par na določeno pozicijo ali ga rotiram in tako poiščem najlepšo možno svetlobo v danih pogojih. Na ta način je fotografija tudi manj inscenirana in celoten proces za par mladoporočencev deluje bolj naravno, sproščeno, ne počutijo se, kot da pozirajo, ampak jih samo umestim v nek prostor, dam osnovna navodila, midva s kolegom pa “loviva trenutke”.

V zadnjih letih je v trendu tudi krajše večerno fotografiranje v temi, kjer je glavni izvor svetlobe bliskavica, postavljena nekje za parom in v smeri proti objektivu osvetljuje relief prostora, narave ali v najbolj priljubljenem scenariju - dežnih kapljic v zraku. Kratek čas bliska namreč vse kapljice zamrzne in fotografiji doda en velik wow efekt, saj s preprostim trikom ustvarimo veliko dramatičnost na sicer povsem povprečnem “totalu”. 

Nasploh se uporabe bliskavic (montiranih na aparatu) izogibam na daleč, saj gre po mojem mnenju za “najgrši” izvor svetlobe, v kolikor ga v prostoru ne odbijemo (“bounce”) od stropa, stene itd. in s tem zmehčamo, saj je na aparatu preblizu optične osi. Na poroki tako z bliskavico pričnem fotografirati šele, ko mi zmanjka vse ostale svetlobe - običajno na zabavi. Zadnjo uro poročne zabave običajno podaljšam še zaklopni čas (odvisno od pogojev - tudi do tri sekunde) in tako skupaj z bliskom, ki zamrzne prvi plan in doda barve v drugega, dodam plesu in atmosferi neko dinamiko. Tukaj poznamo dve osnovni tehniki za dosego želenega efekta; nizek iso, zelo dolg zaklopni čas in relativno zaprta zaslonka ali pa visok iso, relativno kratek zaklopni čas in odprta zaslonka. Sam rad kombiniram obe tehniki na istem dogodku, a z nekim nežnim prehodom, da je ogled galerije bolj enoten. 

Pari pogosto znajo prisluhniti kreativnim oz. “umetniškim” pristopom k fotografiji, in so običajno veseli, če jih skušamo uporabiti “še za eno” fotografijo ob svetlobi stenske luči, ki smo jo zagledali na hodniku restavracije, kjer ravno poteka večerja ali pa nas pritegnejo črte svetlobe, ki jih na steni riše navadna halogenka, ki sicer osvetljuje umetniško platno v drugem kotu sobe in ne želimo oditi z dogodka, dokler nimamo še ene, tokrat res zadnje, fotografije za zaključek poročne galerije.

Po plesu ob polnoči se sam pogosto spomnim, da sem pozabil še na fotografijo poročnih prstanov, ampak tam lahko kombiniram npr. svetlobo, ki prihaja iz akvarija in jo kombiniram s svetlobo LED diode na telefonu.

Vsak izvor svetlobe je lahko dober - le primerno ga moramo uporabiti.

Avtor: Matjaž Očko / www.houseofm2o.com

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com