Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587

50mm f/1.8 - Objektiv, katerega je dobro imeti

30.12.2016 20:51

Avtor: Matjaž Intihar

 

Pisalo se je leta 1978. Predstavljena je bila fotokamera Fujica AZ-1. Vam je ime podobno s Fujifilm? Takrat so se njihove kamere imenovale Fujica. In zakaj jo omenjam. Ker je bila to prva široko namenska kamera z izmenljivimi objektivi, ki je namesto takrat standardnega 50mm f/1.8, nudila zum objektiv Fujinon-Z 43-75mm f3.5 - 4.5.

Za tisti čas nekaj čudnega, saj zum objektivom nismo verjeli. Imenovali smo jih gumasti objektiv, ker so imeli raztegljivo goriščnico. Slaba ostrina in slaba svetlobna moč (danes nekaj normalnega), to sta bili dve zameri do njih. Vendar, Fujifilm je imel prav. Čeprav sem tudi sam na te prve zume gledal zviška, smo v par letih raje pojedli tisti dve slabosti in izmenljiva goriščnica je pri vseh izrinila, do sedaj obvezni začetni objektiv z goriščnico 50mm.

Tako je tudi pri današnjih sodobnih kamerah. Zum objektivi goriščnic na kamerah APS-C (crop) formata 18-55mm ali 18-105mm in več, so postali standard. Na kamerah FF (polnega) formata pa 24-70mm ali 24-105mm in več.
Rečemo jim kar kit objektivi, saj jih dobimo že v kompletu s kamero in to za zelo razumno ceno.
Zum objektivi so prinesli lagodnost. V času filma in 50mm objektivov (kar je danes na APS-C kamerah ekv. 75mm) je bilo treba za vsak motiv stopiti malo naprej in malo nazaj. Zum objektiv nam je prinesel ležernost. Lahko stojiš na mestu in si oddaljiš, ali približaš motiv. No tako malo po laično povedano. Ampak paše ta ležernost, pa čeprav smo izgubili občutek za drugačno perspektivo.

Zakaj so bili na 35mm kameram 50mm goriščnice osnovne. To je diagonala slike na 35mm filmu in goriščnica 50mm nam doprinese perspektivo podobno pogledu z našim očesom.

50mm f/1.8 objektivi za APS-C in FF kamere DSLR, s še dovolj prijazno ceno, da so lahko odlična izbira za vsakega hobi fotografa.

 

In ker je danes naš osnovni objektiv zum, fotograf kmalu spozna, da to pa le ni to, oziroma ni za vse motive in namene. Kmalu je treba zviševati ISO, saj imajo ti hobi kit objektivi pri goriščnici 50mm, svetlobno moč zgolj f/5.6. Nato fotograf bere o tem, kako kamere z izmenljivimi objektivi omogočajo zamegljiti ozadje. Recimo zelo dobrodošlo pri portertu. In s kit zum objektivi ne gre in ne gre. Ob dodatnem izobraževanju spozna, da obstajajo zum objektivi, ki omogočajo večjo svetlobno moč in posledično bolje zamegljijo ozadje. A žal, pregrešno dragi so za hobi fotografijo.

Levo kit objektiv 18-55mm (f/5.6), desno 50mm (f/1.8).

 

Tudi na tečajih je redna dilema, kako prikazati moč kamere DSLR v neostrini ozadja. Odpremo zaslonko na najnižjo vrednost, stopimo blizu želenega dela motiva, izostrimo na njega, ozadje je daleč in "voila", uspelo je. Potem pa razlaga, zakaj prednji del blizu, zadnji bolj oddaljen, da nam je to uspelo, saj doma jim nikakor ne.

Kot majhen trik (vemo, fotografija je en sam trik), iz žepa potegnem ven objektiv, ki naredi čarovnijo. Odpreš zaslonko na vrednost pod f/2,8 in tu je želeno. Celo bližnje ozadje je zadovoljivo zamegljeno, kar z zum kit objektivom nikakor ne uspe.

 Objektiv 50mm f/1.8, posneto na f/2,8.

 

Aha, takšno možnost ima zaslonka, se odpre slika v fotografovi glavi.

Smo v prostoru s slabo svetlobo in spozna se še druga dobra plat 50mm f/1.8 objektiva. To je razlika v svetlobni moči med f/1.8 in na zum objektivu med f/3.5 in f/5.6 pri 50mm. Že na prvih fotografijah se hitro spozna kaj pomeni pri 50mm goriščnice uporabiti ISO 200 pri f/1.8 ali ISO 1600 pri f/5.6, v pogledu barvitosti slike in šuma. Oziroma pri enaki občutljivosti lahko dlje časa izkoriščama čase, za nestresene fotografije iz roke.

Objektiv 50mm f/1,8. Kljub zelo slabi svetlobi je čas osvetlitve zaradi dobre svetlobne moči objektiva še vedno dovolj kratek, da ne stresemo posnetek.


Za tretjo dodatno uporabno vrednost dodamo na objektiv še predlečo. Z njo dobimo odličen makro objektiv.

In začno se vprašanja o zaslonkah f/1.4, goriščnici 35mm, itd. Ja ponudbe je več, vsak si lahko izbere svojo, a pri večini je pomembna cena. Zato f/1.4 objektivi hitro odpadejo. Cenovno so mnogo višje, kakovostno lahko nekaj boljši, svetlobna moč in neostrina ozadja pa niti ne izrazito drugačni.
Objektiv s 35mm goriščnico so v večini primerov dražji od 50mm in se že tu pri mnogih njegova izbira ustavi. 35mm zna priti zaradi širšega kota zajema bolj prav v prostorih in pri fotografiranju visokih stavb. Za portrete in prikaz neostrine ozadja pa potrebujemo več izkušenj. Hitro so opazna popačenja, zaradi sodčkaste distorzije.

 

Objektivi 50mm f/1.8

Če je kateri objektiv tisti, ki nekako ne sme manjkati v torbi hobi fotografa, da si lahko izboljša svoje fotografije, je to ta objektiv. Bistveno je, da je relativno poceni in kot tak mnogim dopušča vstop v razmerje cena/uporabniška vrednost.

Odvisno od izvedbe objektiva ga tako pri Canon, Nikon, Pentax in Sony, dobite za ceno med 120 in 220€.

Objektiv na začetku prepriča prav zaradi odlične svetlobne moči. Ob odprti zaslonki se lahko opazno igramo z globinsko ostrino. Vsi so najprej navdušeni, da so zdaj njihovi portreti taki, kot so jih gledali na predstavitvah ali brali, zakaj iz uporabe kompaktne kamere na kamero z izmenljivimi objektivi.

Zaradi boljše svetlobne moči objektiva kasneje posežemo po višji občutljivosti, oziroma lahko pri enaki občutljivosti uporabljamo krajše čase osvetlitve.

Zelo primeren je še za makro fotografijo, če mu dodamo predlečo.

Obenem so kljub nizki ceni optično solidni.

50mm f/1,8. Majhna globinska ostrina omogoča, da na sliki lažje prikažemo želeni del motiva.

50mm f/1,8. Z majhno globinsko ostrino je izostreni del bolj poudarjen, ozadje pa je zaradi zamegljenosti brez izrazitih motečih elemntov, ki bi bili pri f/5.6 in višji zaslonki že opazno izraženi.

50mm f/1.8, posneto na f/2,8. Odličen objektiv za portretno fotografijo.

50mm f/1,8. Ste že slišali ali brali glede besede "boke". Piše se bokeh, ki pa je japonska beseda. Japonci že desetleja ne preizkušajo objektive samo v ostrini. Ampak tudi v prikazu neostrine ozadja. Tu so podali besedo "boke", ki v prevodu pomeni "poenitična neostrina". Lepše je zarisana neostrina ozadja, boljši je objektiv v smeri bokeja.

50mm f/1,8.

 

Zaključek

Objektivi 50mm f/1.8 nam nudijo pomembno lastnost. Nekaj več in drugače v uporabniški vrednosti ter načinu zajema fotografije, za ugodno ceno.

Če želite manj globinske ostrine, kasneje dvigniti občutljivost, izkoriščati krajše čase osvetlitve in imeti še odličen objektiv za makro, potem ni dileme.

Seveda obstajajo različice teh objektivov za krepko višjo ceno. Vendar vsaj za Canon, Nikon, Pentax in Sony, se da objektiv 50mm f/1.8, dobiti za zmerno ceno in zato je to tisti objektiv, ki ga je vredno izbrati. Iz druge roke, so še opazno cenejši in objektiv, če ga je fotograf normalno uporabljal, lahko deluje desetletje in več.

Deli članek prijateljem

 
 Avtor: Matjaž Intihar

 

 
 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com