Naročite se na enovice

 http://www.cyberstudio.si/
http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
http://www.e-fotografija.si/fotopotepi,1483.html
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587

Irix 15mm f/2.4 / Odličen kot švicarski nož

16.11.2016 10:33

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Svet je globalen. Tudi v fotografiji lahko spoznamo zanimiva sodelovanja. Ena najbolj znanih sta bilo med Leica in Minolta ter Hasselblad in Fujifilm. Danes zelo podobno sodelovanje, vendar v mini produkciji pri objektivih deluje med Švicarji (TH Swiss) in Korejci (Irix lens). Švicarji zrišejo obliko, tehnične podrobnosti in podajo pravila za standard kakovosti. Korejci izračunajo objektiv, zbrusijo stekla, ki bodo zagotovila kakovost in sestavijo objektiv. Kontrola je zopet na strani točnih švicarjev.

Pri večini japonskih mega proizvajalcev se objektiv iz proizvodnje samo še pošlje v trgovine, saj so jih kupci lačni. Zato že nekaj let ugotavljamo, da kakovost med objektivi močno varira in vedno priporočam, da, če le imate možnost preizkusite dva, tri objektive (članek: Nasvet pred nakupom objektiva).

Švicarji to vedo, zato prevzamejo objektiv in ga testirajo ter umerijo pred odhodom le tega na prodajne police.

 

Izdelava, velikost, teža

V prodaji sta v bistvu dva objektiva. Prvi ima oznako Firefly, drugi Blackstone. Razlika? Ohišje objektiva “Firefly” je iz trdbe plastike in s tem so prihranili na teži 80g (608g). Objektiv “Blackstone” (685g) je iz aluminija in magnezijeve zlitine. Opaznih je še nekaj oblikovnih razlik.

Levi del slike je Firefly, desni Blackstone.

 

Oba objektiva sta odlično izdelana in zaščitena proti prahu, vlagi, dežnim kapljam. Pozna se švicarska preciznost in pozornost v izdelavi detajlov. Predvsem za Blackstone verzijo velja, da bi brez težav in kritike lahko pisalo Leica ali Zeiss. Hladen kovinski otip je za japonce pod 100mm goriščnice že pozaba, a to je to. Objektiv je prav prijetno držati v rokah. Kakovost materialov in sama natančnost izdelave v tem cenovnem razredu še kako preseneti.

Obe verziji sta premera 114 mm in dolžine 100 mm. Sončna zaslonka je priložena. Na njej je premična zaslonka za možen premik polarizacijske filtra ali ND stopenjskega filtra.

 

Konstrukcija, leče

Objektiv je sestavljen iz 15 leč, ki so postavljene v 11 skupinah. Tri leče so HR (visok lomni količnik), Dve ED (majhna razpršitev), dve ASP (zmanjšanje asferičnih napak).

Neutrino premazi na lečah skrbijo za dobro prepustnost in zmanjšane odboje svetlobe.

Premer za filter je krepkih 95mm. Vendar za ta izredno širokokotni objektiv je potreben prostor, da filter ne da efekta vinjetiranja. Na bajonetu je nastavek za manjše (30 x 30mm) gelatinske filtre.

 

Bajonet - nastavek za kamero

Nastavek za kamero je kovinski in prav tako odlično izdelan. Objektiv Irix 15mm f/2.4  ima bajonet za Canon EF, Nikon F, Pentax K. Na kamere CSC, Fujifilm, Olympus, Sony, se ga lahko doda preko Canon ali Nikon pretvornika. Ker je objektiv MF (ročni fokus) ni težav z raznimi elektronskimi povezavami, razen glede zaslonke. Zato to povezavo prej preizkusite.

Na bajonetu je nastavek za manjše (30 x 30mm) gelatinske filtre. Na prednjem delu objektiva pod napisom 95mm je vijak za kalibracijo objektiva, če se ne sklada z vašo kamero.

 

Kalibracija ostrenja

Čeprav vsak objektiv ne gre ven iz proizvodnje linije brez kalibracije, nam objektiv nudi možnost, da kalibracijo opravimo sami.

Ostrenje

Objektiv nima AF ostrenja. V tako širokem kotu zajema, AF niti ni nujen. Obroč za ostritev je za japonske AF objektive, že po občutku izreden. Ostrimo lahko do 28cm po tehničnih podatkih, na objektivu gre skala do 25cm.

Ob obroču imamo številke zaslonk za prikaz hiperfokalne razdalje in R oznako, če delujemo z IR filtrom. Zanimiv tehnični dodatek je rahel “klik”, ki ga občutimo, ko smo v nastavitvi neskončno. Obenem je skala na objektivu Blackstone s flurestentno barvo in ponoči so številke laže vidne. Z obema majhnima, vendar uporabnima pripomočkoma pri delu v slabi svetlobi vemo, kam vrtimo obroč. Z njima je objektiv zelo dobrodošel vsakemu, ki se ukvarja z nočno fotografijo, recimo fotografiranje zvezd, polarnega sija...

Ostritev lahko zaklenemo z obročem na prednjem delu objektiva.

 

Kakovost fotografije

Tako kot je filigranska izdelava, ima objektiv ostrino kot odlično nabrušen švicarski nož. Za kakovosten ekstra širokokotnik se spodobi, da ima odlično linearnost, komaj opazno sodčkasto distorzijo in minimalno vinjetiranje in še to opazno samo pri f/2,4. Že, ko zapremo zaslonko na f/2.8 in višje vinjetiranje izgine, prav tako je linerani zapis še lepši. Ker je objektiv namenjen fotografiranju pokrajine, arhitekture, nočnega neba, bomo zaslonko tako ali tako zaprli vsaj na f/4 in napake od f/2,4 izginejo.
S pomočjo odlične ločljivosti objektiv zagotavlja kontrast in posledično ostrino ter majhne barvne odklone.
V primerjavi z najboljšimi zum ekstra širokokotnimi objektivi je razlika v kakovosti na strani objektiva Irix 15mm f/2,4.

Objektiv pokaže odlično linearnost pri bližnjih in oddaljenih linijah.

Sodčkasta distrozija je odlično korigirana in deli slike na robovih ne kažejo popačenja v povečanih detajlih.

f/2,4. Škoda za to slabost objektiva, da nam pri f/2.4 kaže opazno vinjetiranje. Tako imam možnost dodati vsaj eno kritiko.

Ko zapremo zaslonko na f/2.8, napaka izgine in objektiv pokaže svojo izredno kakovost.

Tudi pri oddaljenih motivih je enako. f/2.8 kaže manjšo napako temnenja robov.

Vendar ta objektiv boste le redko izkoriščali pri odprtih zaslonkah. Že od f/2.8 naprej je objektiv odličen v vseh pogledih.

Objektiv je eden izmed redkih, da pri goriščnici 15mm in odprti zaslonki, tudi na robovih ni opažene kromatske aberacije.

 

Irix 15mm f/2.4 v praksi

Po prvem preizkusu sem si zaželel še bolje spoznati uporabno vrednost objektiva z ročnim ostrenjem. Objektiv sem vzel na FotoPOTEP po Islandiji. Iz izkušenj vem, da pri tako kratki goriščnici ne bo težav pri nastavitvi ostrine, pa čeprav digitalne kamere nimajo prirejene medlice za ročno ostrenje. Ker je objektiv odlično zaščiten mu tudi nekaj dežnih kapelj ne pride do živega in brez težav ga uporabljaš v nepredvidljivem vremenu.

Objektiv Irix 15mm f/2.4 sem vzel na FotoPOTEP po Islandiji. Uporabil sem kameri Nikon D810 in Nikon D500.

Sopotnik je imel s seboj svojega na Canon kameri. Še ena potrditev, da je objektiv tudi pri nas že našel pot do fotografov.

 

Z ročnim ostrenjem nisem imel težav. Pogledaš na skalo, izbereš metražo, upoštevaš še globinsko ostrino in to je to. Kot bi se vrnil v čas analognih kamer brez AF.
Še toliko bolj se je objektiv Irix 15mm f/2.4 izkazal, ko sem v temi fotografiral severni sij. Mehak klik, ko je nastavitev na neskončno v takih primerih odtehta več, kot še tako dober AF. Ko nimaš oporne točke za ostrenje, so današnji AF objektivi zelo nenatančni in v nastavitvi neskončno zelo nepredvidljivi.
Objektiv Irix 15mm f/2.4 se je v nekaj dnevni uporabi pokazal kot odlično orodje v krajinski fotografiji. Moti le izredno širok premer objektiva 114mm, če že uporabljate tonsko prehodne filtre. Za ta objektiv je priporočena širina filtrov 15cm.

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/80sek., f/8, ISO 100, EV -1 1/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/100sek., f/8, ISO 100, EV -1

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/30sek., f/9, ISO 100, EV -2/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/80sek., f/8, ISO 100

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1.3sek., f/22, ISO 100

Irix 15mm f/2.4, Nikon D500, 1/640sek., f/11, ISO 100, EV -2/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/500sek., f/9, ISO 100, EV -1

Irix 15mm f/2.4, Nikon D500, 1/200sek., f/9, ISO 200

Irix 15mm f/2.4, Nikon D500, 1/125sek., f/11, ISO 1600, EV +1/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/80sek., f/7.1, ISO 200, EV +2/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/80sek., f/7.1, ISO 800, EV +1

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/125sek., f/7.1, ISO 400, EV +1 2/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/320sek., f/7.1, ISO 400, EV +1

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1/500sek., f/8, ISO 400, EV -1/3

Irix 15mm f/2.4, Nikon D810, 1.3sek., f/22, ISO 100

Irix 15mm f/2.4, Nikon D500, 15sek., f/3.2, ISO 800, EV -2/3

 

Zaključek

Korejci so med objektivi z MF objektivi že krepko prisotni in prepoznavni z znamko Samyang. Izgleda, da je podjetje Irix naredilo pravi korak in za tisto točnost, kakovost in natančnost izbrala najboljše. Švicarji zagotavljajo končno kakovost vsakega objektiva, ki zapušča tovarno. In to danes v poplavi objektiv, ko redko kdo sploh še skrbi za njo, še kako šteje.

V ekstremno širokih kotih AF ostrenje ni pogoj. Ti objektivi se v večini primerov uporabljajo v krajinski, arhitekturni in astro fotografiji. Globinske ostrine je pri tako kratki goriščnici vedno veliko. Zapremo zaslonko na vrednost f/8 in v hiperfokalnem načinu imate na voljo ostrino od 1.5m do neskončnosti. Pri f/16 je zagotovljena ostrina od 80cm do neskončnosti. Včasih nam AF celo zagode in nepravilno izostri, kar v takih kotih zajema komaj opaziš.

Edina pripomba objektivu Irix 15mm f/2.4, gre na račun številke na samem objektivu. Samo nekaj vinjetiranja in malo slabša linearnost pri f/2.4, mi daje možnost te manjše kritike. Zakaj manjše, ker razlika med f/2.4 in f/2.8 je povsem zanemarljiva in kakovost objektiva se od f/2.8 pokaže v popolnosti.

Objektiv Irix 15mm f/2.4 je optično res odličen in zelo kakovostno izdelan. Za ceno cca. 425€ Firefly in 625€ Blackstone, dobimo izreden objektiv. Če je tak kot zajema vaša želja predlagam, da vas MF ostrenje ne zapelje v misel, da tak objektiv ni uporaben. Menim, da sta bolj pomembni lastnosti kakovost zapisa drobnih detajlov in linearnost, kot sama hitrost izostritve. Konec koncev je globinske ostrine že od f/4 skoraj vedno dovolj. Nad njo pa je že popolna. Večji del motiva je tako ali tako v hiperfokalni razdalji.
Ko boste objektiv Irix 15mm f/2.4 prijeli v roke, vas zna prepričati. Ob nekaj posnetkih za preizkus, pa bo najbrž tudi vaša izbira.

Objektiv je na test posodilo podjetje Foto KLIK.

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 
 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com