Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
http://www.foto-klik.si/
http://www.olympus.si/site/en/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m1x/index.html
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
http://www.cyberstudio.si
>

NiSi sivinski stopnjasti filtri

07.01.2019 11:56

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Krajinski fotograf si pri svojem delu želi kakovostno kontrolirati svetlobo. Ne v smislu njene moči in merjenja svetlobe, temveč v kontroli večkrat premočnih kontrastov. Tipalo ne zmore zabeležiti v pravi meri izredno svetle in temne dele. Velikokrat se zgodi, da so na naših fotografijah odlično zajeti oblaki na nebu, medtem, ko je spodnji del fotografije same krajine močno pretemen.

Pri tem nam lahko pomagajo prehodni sivinski filtri. Slišali boste tudi ND, gradacijski ali prehodni filtri. V bistvu so le ti poleg obveznega dobrega stojala najbolj priljubljen pripomoček krajinskega fotografa. Zakaj poudarek na sivinski (ND - neutral density). Zato ker obstajajo tudi stopnjasti filtri z različnimi barvnimi toni.

Začetnik v krajinski fotografiji si bo sprva pomagal s HDR tehniko. Izkušeni fotograf, bo uporabil sivinske stopnjaste filtre in že v fazi posnetka omejil prevelike kontraste.

 

Različnost filtrov

Sivinski stopnjasti filtri niso okrogli filtri, katere se privije na objektiv. Najprej potrebujemo držalo. Le tega nastavimo na objektiv in v ležišča vstavimo stekleni pravokotni filter.

NiSi držalo dobimo z nastavkom za premer objektiva 82mm. Če ima vaš objektiv manjši premer, je že proizvajalec poskrbel, da imate v kompletu reducirne obroče na 77mm, 72mm, 62mm. Sami si lahko dokupite tudi druge dimenzije (članek: Reducirni obroči za filtre).

Filtre delimo glede na stopnjo zatemnitve. Ta je izražena v vrednosti GND, ki nam pove za koliko stopenj (zaslonk) zapre svetlobo. Recimo vrednost GND 16, za 4 zaslonke.

Filter faktor za prehod je izražen v vrednostih 0,3 - 1,2. Tu so še oznake za prehod sivinskega dela na filtru (“hard”, “soft”, “medium”).

Katerega izbrati? Pri NiSi dobite lepo oblikovano torbico za filtre, izdelano iz močnega materiala. V njo lahko vstavite držalo, reducirne obroče in tri filtre. Sicer je bolje imeti en filter kot nobenega, ni pa nujno. Le motivi niso vedno enaki. Včasih nam odgovarja mehak prehod, včasih trd. Za začetek se priporoča prehoda 0,6 in 0,9.

V nosilec gredo trije filtri. Tako imamo možnost kombiniranja večih kombinacij zatemnitve, oziroma, pri nekaterih motivih je treba zatemniti zgornji kot spodnji del. Filtri so velikosti 10x15cm, dobimo jih v trdni škatlici, katero lahko damo za pas in je vedno pri roki za menjavo filtrov. 

Nosilec je izdelan zelo kakovostno in čvrsto stoji na objektivu. NiSi ima še eno prednost. V njega je že vgrajen polarizacijski filter, kar je krajinskemu fotografu še kako dobrodošlo, da ga ne rabi dodajati posebej. Na nosilcu je manjši vrtljiv gumb, s katerim obračamo polarizacijski filter.

Polarizacijski filter je že vgrajen v nosilec.

 

Praktični preizkus

Marsikateri fotograf reče, da lahko podobne ali enake efekte dobi s pomočjo večih posnetkov in programskega načina HDR. Res je. Marsikaj se da narediti tudi s tehniko HDR. Vendar nekatere kamere naredijo na koncu samo JPEG datoteko, oziroma več posnetkov ima lahko ob uporabi daljših časov zamaknjene premakljive dele motiva. HDR posnetki velikokrat ne delujejo realistično in za tisti pravi HDR je potrebno veliko časovnega dela s programom. V večini primerov tudi rezultat ni primerljiv s tistim s filtri.

Brez filtrov, si lahko pomagamo s klasično obdelavo RAW datoteke. Dodamo več tonov v svetle dele posnetke, ali svetlobno odpremo temne dele. Pa zopet. So fotografi, ki jim obdelava fotografije ni tisto pravo, oziroma, tudi v tem primeru efekti niso enaki tistim s filtrom.

Seveda filter nikakor ni nujen pripomoček. Vendar je za izkušenega fotogarafa, ki čaka svetlobo ob točno določenem motivu veliko bolje, da že v fazi zajema vidi informacijo o sliki in kasneje večji popravki s programi niso potrebni.

Stojalo je ob uporabi sivinskih stopnjastih filtrov nujno. Večinoma delamo z dolgimi časi, predvsem pa je treba filtre premikati, nastaviti tiste z drugo gradacijo, itd.

FotoPOTEP Islandija je bil kot nalašč za preizkus NiSi sivinskih stopnjastih filtrov v praksi. Da je vse na svojem mestu, sem si za kamero izbral srednje formatno Fujifilm GFX50s. Osnovni objektiv je imel navoj filtra 77mm. NiSi nosilec za filtre ima navoj 82mm. V kompletu so že reducirni obroči za manjše navoje. V domeni krajinske fotografije ni hitenja, ni iskanja ter zajema 100 fotografij eno za drugo. Velja čakanje ob želenem motivu na pravi trenutek in na deset poizkusov z različnimi nastavitvami. Če ti uspe fotografija želenega motiva je dan ali celo vikend poplačan.

V preizkusu sem največ uporabljal filter Soft Nano IR GND16 (1,2). Filter je trdno vpet v nosilec, da ne drsi sam od sebe, vendar je toliko prost, da se ga z roko mehko premika po ležišču. 

Ker sem deloval z dolgimi časi in je bil poudarek na nebu, mi je prav prišel tudi vgrajeni polarizacijski filter. Vrtljiv gumb odlično služi pri premiku filtra.

Za delo s sivinskimi stopnjastimi filtri je potrebno precej prakse, predvsem pa časa. To ni fotografski pripomoček za hitro delo, ampak predvsem ob želenem motivu čakati na pravo svetlobo in jo s fitri pravilno uravnovesti, da ne pride do premočnih kontrastov.

NiSi Soft Nano IR GND16 (1.2)
Fujifilm GFX 50s, GF32-64mm f/4, ISO 200, 1/50sek., f/16

NiSi Soft Nano IR GND16 (1.2)
Fujifilm GFX 50s, GF32-64mm f/4, ISO 100, 1/10sek., f/16, EV -1

NiSi Soft Nano IR GND16 (1.2)
Fujifilm GFX 50s, GF32-64mm f/4, ISO 100, 1/20sek., f/16

 

Zaključek

Islandija je pojem krajinske fotografije. Pravi fotograf si vzame dovolj časa in ob motivu čaka na najbojše pogoje. Na voljo je dovolj  časa za pravo izbiro in postavitev filtrov. Do sedaj so bili najbolj cenjeni filtri proizvajalca Lee. Zanimivo. Krajinski fotografi so naredili veliko preizkusov in zaradi kakovosti se preusmerjajo k NiSi.

Je sivinski stopnjasti filter nujen pripomoček? Za fotografiranje portreta, v studiju, športa in drugo vam ne bodo koristili. V krajinski fotografiji pa so veliko vredni.

NiSi sivi stopnjasti filtri so mi na FotoPOTEP Islandija odlično služili. Zelo pomembno pri uporabi teh filtrov je, da imamo dober nosilec. NiSi je poskrbel za to. Obenem so filtri iz kakovostnega stekla in iz najboljših premazov. Rezultati so lahko izjemni. Le čas, potrpljenje in nekaj sreče je treba imeti. Obenem še izkoriščati prave nastavitve na kameri.

Krajinska fotografija je lahko enostavna. Za tisto več, pa velikokrat brez dobrega stojala in sivinskih stopnjastih filtrov ne gre. HDR in druge programske obdelave so lahko dober približek. Vendar, ko posnetek želiš v največji meri kontrolirati že ob fazi fotografiranja, so sivi stopnjasti filtri najboljši pripomoček. Stojiš na najboljših lokacijah po svetu, obsije jih najboljša svetloba, na koncu ti manjka nekaj odličnih pripomočkov za najboljši zajem. Verjemite, to ni pravi način in marsikdaj si nad posneto fotografijo razočaran. Kot ne gre obrtnik brez pravega orodjem na delo, naj tudi krajinski fotograf ne gre brez pravih filtrov na lov za krajinskimi motivi. Z NiSi filtri boste imeli na voljo najboljše. Na vas je samo še, da potrpežljivo čakate na pravo svetlobo in izkoristite moč sivinskih stopnjastih filtrov ter svoje fotokamere.

NiSi filtre je posodilo podjetje FOTOKLIK
 

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 

 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com