Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

 

 

Telekonverter / Optični pripomoček katerega je dobro imeti

03.03.2021 10:26

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Vsakih nekaj let obnovim članek o telekonverterjih. Ta nam je že dolga desetletja v pomoč pri podaljševanju goriščnic, oziroma bolj točno povedano, povečanju slike iz zadnje leče objektiva. Danes so telekonverterji postali zelo kakovosten optični element, ki omogoča dobro tehnično kakovost fotografije.

Na strani e-Fotografija.si je veliko člankov o objektivih, vmesnih obročkih in predlečah za makro fotografijo. V tem prispevku predstavljam več o sodobnih telekonverterjih. Majhnem pripomočku, ki nam omogoča povečati sliko iz zadnje leče objektiva in s tem nam končna slika deluje, kot da podaljša goriščno razdaljo objektiva.

Na voljo so telekonverterji neodvisnih proizvajalcev, kot je Kenko (vse več je kitajskih in korejskih ponudnikov) in originali za določene objektive ter tudi taki, ki so povsem namenski za samo eden objektiv ali celo v njega že vgrajeni.

Telekonverterji neodvisnih proizvajalcev so ponavadi cenejši in uporabni na vseh objektivih. Medtem, ko originalni telekonverterji pašejo samo na določene objektive, ki so optično prirejeni tudi za telekonverter. S prihodom sistema CSC, imamo na nekaterih zum objektivih (Canon RF) samo delno delujoč telekonverter glede širine goriščnic.

 

Kako telekonverter deluje?

Telekonverter je sekundarna leča, nameščena med kamero in objektivom. Telekonverterji so običajno narejeni v različicah povečave 1,4X, 1,7X, 2X in redki 3X. Največkrat uporabljamo 1,4 X in 2X-nega. Takoj je treba razbliniti napačno mnenje o telekonverterju. Nikakor ne podaljša goriščnice, ampak zgolj poveča sliko iz zadnje leče. To se najlepše vidi glede globinske ostrine (bokeh). Ta se z uporabo telekonverterja spremeni samo zaradi podaljšanja poti svetlobe in s tem izgubi vrednosti zaslonke. Kot bi namesto z f/5.6, fotografirali z f/8, če uporabimo konverter 1,4X. Lep primer poda spodnja slika. Oba objektiva 600 in 800mm imata f/11 (Canon RF 600mm in 800mm f/11 IS STM - Test) in dodan je še 1,4X-ni telekonverter.

Razlika v zajemu pri različnih goriščnicah. Zanimiva je razlika v bokeju med 800mm in 600mm z 1,4X konverter. V večini primerov konverter prispeva k bolj mehki, posledično manj ostri sliki in ozadje se skoraj da nič ne zameglji, kljub podaljšani goriščnici. Konverter v bistvu poveča sliko in deluje bolj kot FF in APS-C kamera z istim objektivom. Zato se ozadje ne zameglji tako kot, če uporabimo objektiv z daljšo goriščnico.

 

2-kratni telekonverter, 2x poveča velikost slike in s tem navidezno goriščno razdaljo dane objektiva. Vzame le osrednji del slike iz objektiva in ga z zadnjimi lečami zopet razprši na velikost polnega 35mm tipala. Na primer, 2-kratni telekonverter za polnoformatno kamero poveča samo osrednji del slike iz objektiva 12 × 18 mm na velikost 24 × 36 mm.

200mm - 200mm in 1.4X - 200mm in 2X telekonverter

 

Ob dobri lastnosti, da nam poveča sliko ima slabost, da podvoji napake in izgubi se svetlobna moč. Pri 1.4X-nemu za 1EV (ena zaslonka ali čas), pri 2X-nemu za 2EV. Težava je predvsem pri kamerah DSLR, saj AF še dobro deluje pri svetlobni moči f/5.6 do max. f/8. Kar pomeni, da moramo imeti z 2X-nim telekonverterjem osnovni objektiv z f/4. Lažje je pri novih kamerah brezzrcalnih kamerah CSC, kjer je AF preko tipala in deluje tudi z objektivi z f/11 kljub uporabi konverterja.

Slika s telekonverterjem hitro postane mehka. Še toliko bolj, če je motiv oddaljen in se še dodatno povečajo napake, ki jih dodajo atmosferske napake zaradi vlage.

 

Vsekakor je priporočljivo, da z želenim objektivom in telekonverterjem pred nakupom preverite, kako bo samo ostrenje na vaši kamero delovalo. Če ima objektiv slabo svetlobno moč, se zna hitrost ostrenja opazno upočasniti. Za koliko? Odvisno tudi od svetlosti samega motiva. Preizkusite, če ste v dilemi!

 

Prednosti telekonverterja

Predvsem je zelo majhen in lahek, obenem tudi cenejši pripomoček od objektiva z daljšo goriščnico. Večinoma ga uporabljamo namensko, ko nam naš objektiv kljub najdaljši goriščnici ne more dovolj približati motiva, mi pa bi vseeno radi njegovo večjo povečavo.

 

Slabosti telekonverterja

Objektivu vzame svetlobno moč in zaradi povečave slike se izgubi del kakovosti zapisa. Glede svetlobne moči vemo koliko se jo izgubi pri posameznem telekonverterju. Kolikšna je razlika v kakovosti pa je odvisna od več faktorjev. Kakovosti objektiva in telekonverterja, ter kako namensko je določeni telekonverter narejen za uporabljeni objektiv. 

Pri telekonverterjih kot pri objektivih veliko pove že cena. Poceni telekonverter bo podal več napak. Ponavadi je tako, da najmanj kakovosti izgubimo s telekonverterjem z najmanjšo povečavo 1,4X. 2X-ni je že kar na meji še zadovoljive kakovosti in dobro se je prepričati ali vam bo le ta še zadovoljiva. Toda, če vam je bolj pomembna povečana slika že v osnovi, potem se izbere tega.

Ravno zato, ker ima telekonverter ti dve slabosti, nam je v naši fototorbi le dodaten pripomoček v sili. Kdor želi več, bo raje izbral namenski objektiv z daljšo goriščnico. Vendar ta odločitev prinaša večjo velikost in težo objektiva. Kot še marsikje velja. Dober objektiv in dober (namenski) telekonverter bosta dala dobre rezultate.

S telekonverterjem in povezano slabšo svetlobno močjo, se pri slabše osvetljenih motivih izgubi tudi na hitrosti ostrenja.

 

Kompromis?

Če nam telekonverter v bistvu poveča samo centralni del slike iz objektiva, ali ni bolje narediti izrez iz slike brez telekoverterja?

Tudi to je možna rešitev, le da je prva slabost v tem, da izgubimo večje število točk. Obenem nam dober telekonverter ob polnem številu točk zariše več kakovosti, kot jo dobimo ob povečavi slike, ki smo jo izrezali. Sam sem naredil kar nekaj poizkusov in ugotovil, da z določenimi objektivi raje naredim izrez, če veliko število točk ni pomembno ali imam kamero z 40 in več M točkami.

Z drugimi objektivi raje uporabim telekonverter. Pri bližnjih motivih da izrez odličen rezultat, medtem, ko pri oddaljenih pri večini objektivov raje uporabim telekonverter. Zopet smo v dilemi in možnost preizkusa telekonverterja z našo opremo, ki jo bomo uporabljali, je pred nakupom še kako dobrodošla.

Pri 600mm objektivu bi raje izbral telekonverter, pri 800mm pa mi bolje deluje izrez.

 

Bližnji motiv in uporaba telekonverterja ali izreza.

Pri tem 70-200mm f/2.8 objektivu bi se ob uporabi f/2.8 (s konverterjem 1.4X f/4) odločil kar za izrez. S telekonverterjem je slika opazno bolj mehka. Kot že omenjeno. Preizkus naredite s svojim objektivom, kamero in telekonverterjem.

200mm f/2.8

200mm f/2.8 in 140% izrez.

200mm + 1.4X konverter f/4.

 

Uporaba telekonverterja

Največkrat se uporablja na objektivih z daljšimi goriščnicami, ta fotografu nikoli ni dovolj dolga. Ima pa dobro lastnost tudi pri krajših. Recimo na 50mm objektivu dobimo z 2X-nim konverterjem 100mm. Ker lahko uporabimo enako oddaljenost od motiva smo s tem pridobili že del makro območja. Izogibajte pa se uporabi telekonverterja s širokokotnimi objektivi. Rezultati so opazno slabši.

Fotografija še iz filma. 50mm in 2X telekonverter.

 

Kljub slabostim, nam telekonverter pride še kako prav, če imamo recimo objektiv 70-200mm f/2.8 ali f/4. S telekonverterjem (1.4X) smo dobili 280mm, oziroma 400mm (2X) na polnem formatu in nam ni potrebe po nakupu namenskega objektiva. Pri objektivu 100-400mm pa pridobimo najdaljšo goriščnico 560mm oziroma 800mm. Fotografi, ki uporabljajo enogoriščne 400, 500, 600mm in druge objektive, si s telekonverterjem omogočijo še dodatne mm. Tudi pri uporabi telekonverterja velja kot pri samem objektivu. Če je še dovolj svetlobne moči zaprite zaslonko za vsaj eno vrednost do dve vrednosti, kakovost zapisa bo višja. Razen pri namenskih telekonverterjih, ki so prirejeni za delovanje pri najbolj odprti zaslonki.

Če uporabljate kamero DSLR in objektiv s svetlobno močjo f/5.6, smo z 1.4X-nim telekonverterjem še v varni coni za AF. Vedite tudi to. Na svetlobo najbolj občutljiva je centralna točka za ostrenje.

Z 2X-nim telekonverterjem dobimo že f/11. Velika večina kamer DSLR v AF ne bo delovala in bo treba v način ročnega ostrenja. Pri brezzrcalnih kamerah pa ne bo težav.

 

Telekonverter in njihove različnosti

 

Univerzalni telekonverterji

Ti so od neodvisnih podjetij. Eno izmed takih je Kenko. Leče pri teh konverterjih so v celoti v njegovem ohišju (slika zgoraj), zato ga lahko dodamo na vsak objetiv z njegovim bajonetom. Lahko nastavimo tudi konverter na konverter in s tem še podaljšamo goriščnico. Seveda na račun svetlobne moči in kakovosti zapisa. Ker so univerzalni za vse objektive in ponavadi cenejši, so primerni le za hobi fotografijo.

 

Telekonverterji lastne znamke

Večina proizvajalcev fotokamer in objektivov ponuja telekonverterje za uporabo z majhno izbiro lastnih telefoto ali supertelefoto objektivov. Optična postavitev telekonverterja bo optimizirana za te objektive in imajo opazno izbočen prednji del. Zato jih ne moremo nastaviti na sve objektive. Nadzor samodejnega ostrenja, stabilizacije slike in osvetlitve bo deloval po pričakovanjih. Canon, Fujifilm, Leica, Nikon, Olympus, Panasonic, Pentax, Sony in drugi proizvajalci kamer, izdelujejo telekonverterje za svoje objektive. Proizvajalci objektivov, zlasti Sigma in Tamron, izdelujeta telekonverterje za delo s svojimi in objektivi drugih proizvajalcev.

 

Namenski telekonverterji

Namenski ali ujemajoči se telekonverterji so zasnovani po meri za točno določen objektiv.

Narejeni so tako, da omogočajo najboljše rezultate pri odprtih zaslonkah določenega objektiva. Torej so konstrukcijo prilagojeni samo njemu. Lep primer je Fujifilm 200mm f/2, kjer je telekonverter dobavljiv že ob nakupu objektiva samega. S tem telekonvertejem pa se ne dosega nič kaj boljših rezultatov na drugih Fujifilm objektivih kot s klasičnim Fujifilm telekonverterjem. V bistvu je kakovost na nekaterih celo še nekaj slabša.

Beli, namesnki telekonverter (F2) je v bistvu kopija univerzalnega za več Fujifilm objektivov. Vendar že oznaka F2 da vedeti, da so ga z lečami prilagodili 200mm f/2 objektivu za delo pri odprti zaslonki. Ta namenski telekonverter pa recimo na objektivu Fujifilm 100-400mm optično deluje slabše kot univerzalni (črni).

 

Canon, Nikon in Sony imajo v ponudbi zum objektive z že vgrajenim 1.4X-nim telekonverterjem, ki ga izkoristimo ob želenem motivu.

Leče za povečavo (telekonverter), so vgrajene že v ohišje in jih po potrebi priključimo k lečam za klasične goriščnice.

Tudi na objektive z vgrajenim telekonverterjem lahko dodamo še dodatni telekonverter.

Objektive in telekonverter za kamere DSLR, lahko preko adapterja dodamo na kamero CSC. Te nam omogočajo dobro delovanje AF tudi z objektivi s svetlobno močjo f/11.

Da lahko dodajamo konverter na konverter, moramo uporabiti poseben adapter.

Canon je pri nekaterih novih RF zum objektivih naredil kompromis. S konverterjem lahko uporabljamo samo daljše goriščnice. Recimo pri zgornjem samo od 300mm naprej.

 

Zaključek

Z uporabo telekonverterja ima v praksi vsak svoje dobre, ali slabe izkušnje. Pri člankih o preizkusu objektivov vedno zapišem, da jih preizkusite več (Nasvet pred nakupom objektiva – Preizkusite ga). Kajti ni rečeno, da dobite sprva v roke najboljši primerek. Zanimivo je tudi to, da objektivi različno kakovostno rišejo na določeni razdalji in zaslonki. Enako velja tudi ob uporabi telekonerterja.

Preizkusite ga z vašim želenim objektivom in vedite, da pri določeni oddaljenosti ali zaslonki lahko dobite različne rezultate. Tudi v neskončno ne fotografirate vedno, oziroma na dolgih razdaljah je lahko že samo ozračje polno napak v prenosu slike. Zato ga ne preizkušati na najbolj oddaljene motive. Pri preizkusu tudi preverite, če bi sploh šli v 2X-nega. Tudi boljši večini komaj zadoščajo glede kakovosti zapisa. Res morate imeti svoj osebni razlog, da boste izbrali 2X-nega.

Pozitivna izkušnja uporabe telekonverterja je, da za občasno potrebo po dolgih goriščnicah ni treba v nakup v daljših, težjih in dragih objektivov. Telekonverter je uporaben pripomoček in ni slabo, če ga imamo v svoji fototorbi. Nikoli ne veš kdaj ga boš potreboval pri zanimivem motivu. Nikakor pa ni vsemogočen in, če smo zahteven fotograf, je treba poseči po objektivu z daljšo goriščnico. Taka odločitev ima posledice v velikosti, teži in ceni. Toda, ko se potrebuje kakovost in hitrost ostrenja se o nakupu daljšega objektiva ne razmišlja. Pa vseeno tudi ob najdržajih objektivih fotograf izbere še povsem namenski telekonverter. Vsak hitro spozna, da je še tako dolga goriščnica lahko prekratka.

Zato za konec poudarjam, kar sem že podal v naslovu. Telekonverter je optični pripomoček katerega je dobro imeti v svoji fototorbi.

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com