Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Irix 11mm f/4 Blackstone / Ko pride noč

23.03.2019 23:58

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Irix 11mm f/4 Blackstone

Pred dvemi leti sem v preizkusu objektiva "Irix 15mm f/2.4 - Odličen kot švicarski nož", zapisal; Svet je globalen. Tudi v fotografiji poznamo zanimiva sodelovanja. Ena najbolj znanih sta bila med Leica in Minolta ter Hasselblad in Fujifilm. Danes zelo podobno sodelovanje, vendar v mini produkciji pri objektivih deluje med Švicarji (TH Swiss) in Korejci (Irix lens). Švicarji zrišejo obliko, tehnične podrobnosti in podajo pravila za standard kakovosti. Korejci izračunajo objektiv, zbrusijo stekla, ki bodo zagotovila kakovost in sestavijo objektiv. Kontrola je zopet na strani točnih švicarjev.

Pri večini japonskih mega proizvajalcev se objektiv iz proizvodnje samo še pošlje v trgovine, saj so jih kupci lačni. Zato že nekaj let ugotavljamo, da kakovost med objektivi močno varira in vedno priporočam, da, če le imate možnost preizkusite dva, tri objektive (članek: Nasvet pred nakupom objektiva).

Švicarji to vedo, zato prevzamejo objektiv in ga testirajo ter umerijo pred odhodom le tega na prodajne police.

 

Izdelava, velikost, teža

V prodaji sta dve verziji objektiva. Prvi ima oznako Firefly, drugi Blackstone.
Razlika? Ohišje objektiva “Firefly” je iz trdne plastike in s tem so prihranili na teži 60g (730g). Objektiv “Blackstone” (790g) je iz aluminija in magnezijeve zlitine.
Objektiv je dolg 118mm, premer je 103mm. Verzija Blackstone je tudi bolj zaščitena na vlago, prah in udarce, ima lasersko gravirane številke in fluorestentne, da so vidne v slabi svetlobi. Opaznih je še nekaj oblikovnih razlik.

 

Konstrukcija, leče

Irix 11mm f/4 je ekstremno širokokotni, linearni objektiv za polnoformatne kamere. Ima minimalno sodčkasto distorzijo, s kotom zajema 1260 po diagonali. Sestavljen je iz 16 leč, ki so postavljene v 10 skupin. Štiri leče so HRI (zmanjšaje visokega lomnega količnika), tri ED (majhna razpršitev), tri ASP (zmanjšanje asferičnih napak).

Neutrino premazi na lečah skrbijo za dobro prepustnost in zmanjšane odboje svetlobe. Najbolj zaprta zaslonka je f/22. Sestavljena je iz devetih lamel.

Objektiv na prednji strani nima možnosti dodati okroglega filtra. Na bajonetu je nastavek za manjše (30 x 30mm) gelatinske filtre. Lahko pa dodamo na njega preko nastavka večje steklene ND filtre.

 

Bajonet - nastavek za kamero

Nastavek za kamero je kovinski in prav tako odlično izdelan. Objektiv Irix 11mm f/4 ima bajonet za Canon EF, Nikon F, Pentax K. Na kamere CSC, Fujifilm, Olympus, Sony, se ga lahko doda preko Canon ali Nikon adapterja. Ker je objektiv MF (ročni fokus) ni težav z raznimi elektronskimi povezavami, razen glede zaslonke. Zato to povezavo preko adapterja prej preizkusite.

 

Ostrenje / Stabilizacija slike

Objektiv Irix 11mm f/4 nima AF ostrenja. V tako širokem kotu zajema, AF niti ni nujen. Obroč za ostritev je za japonske AF objektive, že po občutku izreden. Ostrimo lahko do 27cm po tehničnih podatkih, na objektivu gre skala do 25cm.

Ob obroču imamo številke zaslonk za prikaz hiperfokalne razdalje samo do 16, čeprav ima objektiv tudi f/22. Tu je še R oznaka, če delujemo z IR filtrom. Zanimiv tehnični dodatek je rahel “klik”, ki ga občutimo, ko smo v nastavitvi neskončno. Obenem je skala na objektivu Blackstone s flurestentno barvo in ponoči so številke lažje vidne. Z obema majhnima, vendar uporabnima pripomočkoma pri delu v slabi svetlobi vemo, kam vrtimo obroč. Z njima je objektiv zelo dobrodošel vsakemu, ki se ukvarja z nočno fotografijo, recimo fotografiranje zvezd, polarnega sija...

Ostritev lahko zaklenemo z obročem na prednjem delu objektiva. Kar je še dodatna vrednost, ko fotografiramo v temi in, da ne premaknemo obroča za ostrenje.

 

Kalibracija ostrenja

Čeprav objektiv ne gre ven iz proizvodnje linije brez kalibracije, nam objektiv nudi možnost, da kalibracijo opravimo sami.

 

Kakovost fotografije

Tako kot je filigranska izdelava, ima objektiv Irix 11mm f/4 ostrino kot odlično nabrušen švicarski nož. Za kakovosten ekstra širokokotnik se spodobi, da ima odlično linearnost, komaj opazno sodčkasto distorzijo in minimalno vinjetiranje in še to opazno samo pri f/4. Že, ko zapremo zaslonko na f/5.6 in višje vinjetiranje izgine, prav tako je linerani zapis še lepši. Ker je objektiv namenjen fotografiranju pokrajine, arhitekture, nočnega neba, bomo zaslonko tako ali tako zaprli vsaj na f/8 in napake so krepko manjše.

S pomočjo odlične ločljivosti objektiv zagotavlja kontrast in posledično ostrino ter majhne barvne odklone.

Edina slabost od konkurenčnih a dražjih objektivov, je večja razpršenost barv na robovih, katero pa lahko kasneje rešujemo s pomočjo korekcijskih profilov za Adobe Lightroom.

Z ročnim ostrenjem nisem imel težav. Pogledaš na skalo, izbereš metražo, upoštevaš še globinsko ostrino in to je to. Kot bi se vrnil v čas analognih kamer brez AF. Lahko se trudiš preko iskala, ali res trudiš preko EVF iskala. V pomoč pri sodobnih kamerah pa je tako ali tako "peak AF", ko ostrimo preko tipala za sliko.

Še toliko bolj se je objektiv Irix 11mm f/4 izkazal, ko sem v temi fotografiral zvezde in severni sij. Premakneš obroč in občutiš mehak klik. Ta nastavitev na neskončno odtehta več, kot še tako dober AF. V takih razmerah AF niti ne moreš uporabiti. Ko ni oporne točke za ostrenje, so današnji obroči za ostrenje na AF objektivih zelo nenatančni in v nastavitvi neskončno zelo nepredvidljivi. V bistvu lahko deluješ brez dodane lučke, ki moti okolico s svojo svetlobo.

Objektiv Irix 11mm f/4 se je v nekaj dnevni uporabi z ohišjem Nikon Z6 (članek Nikon Z6 - izkušnje iz prakse) pokazal kot odlično orodje v krajinski fotografiji. Predvsem enkrateno za fotografiranje ponoči, ko išemo tisto pravo ostrino v neskončno.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 1/200sek., f/13, ISO 200, 11mm.

Ko je iskanje ostrine v temi, v neskončno, lahko povsem enostavno. Zato poskrbi IRIX.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 30 sek., f/4, ISO 6400, 11mm, stojalo.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 30 sek., f/4, ISO 6400, 11mm, stojalo.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 30 sek., f/4, ISO 6400, 11mm, stojalo.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 30 sek., f/4, ISO 10.000, 11mm, stojalo.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 30 sek., f/4, ISO 6400, 11mm, stojalo.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 30 sek., f/4, ISO 10.000, 11mm, stojalo.

IRIX 11mm f/4, Nikon Z6, 5 sek., f/4, ISO 3200, 11mm, stojalo.

 

Zaključek

Objektiv Irix 11mm f/4, je klub večjemu lateranemu razklonu svetlobe na robovih, glede na goriščnico za FF kamere z odlično prednostjo pred konkurenco. Kdor res potrebuje tako široki kot, bo dobil odličen objektiv že za 695€ (Blackstone) in 525€ (FireFly).

Tisti, ki več fotografirate nebo ponoči, pa se boste v objektiv takoj zaljubili. Iskanje ostrine v neskončno z objektivom Irix 11mm f/4 je povsem preprosto. Z njim fotografirate in ne iščete na povečavah na zaslonu prave ostrine. To mi je še toliko bolj pomenilo ob fotografiranju severnega sija. Ta je povsem nepredvidljiv in njegova moč lahko pade v nekaj minutah. Marsikdaj sem z drugimi objektivi nekaj minut iskal popolno ostrino in svetloba severnega sija me ni počakala.

Zato sem že v naslovu zapisal, da je objektiv Irix 11mm f/4 tisti, ki pride zelo prav, ko pade noč. Obenem nam lahko dobro služi tudi za druge motive, ko potrebujemo ekstremno široki kot.

To je objektiv, na katerega se splača ozreti. Ali vam pride prav, pa veste samo vi.

Objektiv Irix 11mm f/4 je na test posodil FotoKlik

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 

 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com