Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587

Foto Namig

Portret

05.03.2014 11:40

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Iz katerikoli smeri umetnosti zapisa gledamo, freske, platno, celuloidni film in danes tipalo, ostaja portret prvorazredna tema. Obstaja na tisoče načinov prikaza in fotografskega izražanja, obenem pa ima lahko vsak gledalec fotografije svoje mnenje na portretiranca, kot samo fotografijo in njenega avtorja.
Zato je za mnoge portret najtežja fotografska tematika in tudi najlepša.
Od fotografa je odvisno, ali je fotografija portreta samo dokumentarna, prikaz trenutka, umetniško izražanje ali pa tisto iskanje nečesa več, da se predstavi osebo preko fotografije portreta. Če pogledamo iz smeri fotografske definicije portreta, je fotografija "dobra" takrat, ko pripoveduje osnovno bit portretiranca, njegov karakter, delo, življenje.
Francoski slikar Matiss je podal odlično umetniško definicijo portreta; "Vedno lahko pretiravamo v smeri resnice"! Vendar najboljši portret je tisti, ki prikazuje osebo bolj realistično kot je sama.

Seveda pa je danes fotografija izredno širok pojem. In portretna fotografija ni več samo domena umetniškega izražanja in iskanja biti portretiranca. Konec koncev, za nas portret nekega znamenitega kitajskega umetnika ne pove veliko o njemu. Ne poznamo ga. Lahko pa nam fotograf z določenimi dodatnimi elementi ob samem portretu, poda pomembne ključne informacije za razumevanje osebe. Torej portret lahko izraža tudi neko širino in pogled na njega v kontekstu razmišljanja kjerkoli na svetu že smo. Dokaj enostavno je fotografirati v tujini in doma pokazati portret. Drugačnost hitro da, všečnost. Toda ali je to dober portret? Zame še vedno velja. Fotografija je toliko dobra, kot je nam (gledalcu) všečna!

Glavni elementi, ki ključno vplivajo na predstavitev portreta so oči, usta, roke. Ni nujno, da portretiranec gleda direktno v nas. Vendar v večini primerov si želimo pogleda vsaj v smeri držanja glave. Tudi usta lahko odkrivajo karakter osebe. Ni nujno, da je na portretu prikazan nasmeh. Še toliko bolj, če želimo prikazati resnost, dostojanstvo.
Roke so poleg obraza najbolj individialni in izrazni del telesa. Predvsem pri karakternih osebah (slikarji, politiki...), jih velikokrat vključimo v motiv.

Kamera - osnovne nastavitve (sistem) portret

Iz tehničnega pogleda se portret največkrat fotografira na sledeči način (sistem)! Seveda, vedno se ga lahko tudi krši.
V portretni fotografiji lahko uporabimo kompaktne kamere, CSC kot DSLR. Kompaktne kamere imajo večjo slabost, saj kratke goriščnice onemogočajo zamegljiti ozadje (majhno ostrino po globini slike). Goriščnice so tako majhne, da je celoten motiv že v osnovi oster tudi po globini. Pri kamerah z večjimi tipali (CSC in DSLR) je priporočljivo uporabiti manjšo zaslonko okoli (f/2.8) in srednje goriščnice med 50 in 100mm (ekv.35mm) Vse o fotokameri in nastavitvah (Knjiga FOTOKAMERA)
V primeru uporabe močnih teleobjektivov z goriščnico nad 100mm smo lahko od portreta bolj oddaljeni. Primerno za ulični portret, ali kot rečemo, da "krademo" portret. V primeru daljših goriščnic že spremenimo perspektivo ter proporce po globini in s tem "sploščimo" portret po globini, če ga fotografiramo od blizu. Pri teleobjektivih zna pri f/2.8 biti oster samo del portreta. Če želite polno ostrino obraza je treba izbrati bolj zaprto zaslonko.
Portret, s katerim delujemo bolj intimno, osebo poznamo, fotografiramo iz večje bližine, meter, dva. Tako so delovali vrhunski fotografi Masclet, Bresson, Capa... Zaslonka je okoli f/2.8, odvisno ali želite oster samo portret in manjša f/4 ali še višja številka, če želite dodati roke, ali ozadje. 
Objektiv - 50 do 100mm ekv.35mm (članek - Objektivi in njihove osnovne optične lastnosti)
Program - prioriteta zaslonke (A - Av), manj izkušeni uporabite slikovno avtomatiko "portret"
Zaslonka - f/1.4 do f/5.6 (odvisno od goriščnice) - zaradi manjše ostrine po globini slike
Ostrenje - na oči, v širšem kontekstu je pomembna ostrina tudi na ustih, rokah
Merjenje svetlobe - centralno ali po celotni površini/Matrix
Korektura osvetlitve EV - odvisno od motiva, glede na močne kontraste, svetle/temne površine in barve
Občutljivost ISO 100 ali 200
Čas osvetlitve iz roke 1/125sek., ali krajši (članek - Streseni posnetek / Bodite pozorni na čas osvetlitve)

Kompozicija in postavitev glavnih elementov

Kompozicija je pomembna tudi pri fotografiranju portreta (Knjiga KOMPOZICIJA SLIKE). Vendar portret lahko ujamemo na več načinov. Zgolj portret je lahko zajet v smislu pogleda na portretiranca, ali je ujet samo njegov direktni pogled. V večini primerov se izogibamo postavitvi oči v center slike. Te so ponavadi v zgornjem delu slike, da se izognemo praznemu prostoru. Pri portetu v prostoru ali pri njegovem opazovanju določenega dela motiva, pa ga lahko postavimo v različne dele motiva. če želimo ujeti njegov pogled na nek predmet ali drug del motiva izven naše fotografije, ponavadi damo več prostora v smeri pogleda.
Če želimo ujeti portret nam poznanega človeka in želimo njega predstaviti drugim v vsej njegovi prepoznavnosti, ga moramo najprej odlično poznati. Le tako ga lahko ujamemo v pravem trenutku in bomo njegovo bit prenesli na fotografijo.
Svoje portretirance morate sprostiti in jih pripraviti na sodelovanje, da jih boste kar najbolje in predvsem sproščene predstavili na fotografiji.
V večini primerov portret predstavimo v vertikalnem formatu in tako lažje predstavimo dostojanstvo, napetost, ali samo prikažemo portret za dokument. Horizontalni format prikazuje umirjenost, širino, lažje podamo smer pogledu. Kvadratni format nam še najmanj potencira emocije in se ga velikokrat izkorišča v portretni fotografiji.
V portretni fotografiji lahko uporabljamo različne reze. Lahko režemo čelo, kot ga klobuk. Lahko odrežemo spodnji del brade. Redko kdaj pa režemo portet po vertikali v samo eni smeri. V primeru horizontalne slike in, če portret gleda v neko smer (predmet), dajmo več prostora pogledu in manj za zadnjim delom glave.

Nazaj na osnovno stran Moj Foto Namig (vstopi)



5. Poudarek na osebo s pomočjo globinske ostrine

Komentar

Na fotokamerah, katere nam omogočajo delovati z objektivi z večjo svetlobno močjo, lahko lažje izbiramo globinsko ostrino.
Predstavljen je primer, kako lahko z ostrenjem na določeno osebo in majhno ostrino po globini slike, damo poudarek na točno določeno osebo.

Namig

Predvsem pri goriščnicah nad 50mm (ekv.35mm) se hitro zgodi, da je z najbolj odprtimi zaslonkami celo premalo ostrine po globini slike. Lahko, da je na portretu oster samo del obraza. Pri stranskem portretu imamo lahko eno oko ostro, drugo ne. Pri goriščnici 50mm (ekv.35mm) le redko izkoriščamo recimo f/1.8 ali še nižje. Pri 200mm je tudi f/2.8 za portret le redko kdaj uporabljena.
Vezan članek: Portret, goriščnica, zaslonka in globinska ostrina

Tehnika

Nikon D300s in Nikkor 70-200mm f/2.8
1/1250sek. - za manj vpliva svetlobe v ambientu
f/4.5 - da je oster celoten obraz
ISO 200 - najnižja vrednost pri D300s
Goriščnica na objektivu 200mm (ekv.35mm)
WB - Auto
Matrix - merjenje svetlobe po celotni površini v segmentih
EV 0 - brez korekture
Format - NEF

Obdelava - Photoshop Camera RAW

Fotografiji sta preko programa samo malo posvetljeni. Združeni v programu Photoshop, pomanjšano na 1400 točk širine, ostreno v Lab načinu, shranjeno v JPEG, kompresija 10.

O motivu

Fotografirano enem izmed zaselkov Himb, na FotoPOTEP Namibija. Fantje so se postavili ob kočah in z zanimanjem spremljali kaj fotografiramo. Posnetek je nastal prav z namenom, da predstavim tehniko majhne globinske ostrine za poudarek točno določene osebe.

Več o fotografiji, tehniki, motivu, lahko vprašate na elektronski naslov (VSTOPI) ali napišete komentar v spodnjem delu članka "okno za komentarje".

 
Avtor: Matjaž Intihar



4. / Portert - dveh oseb z dodanim elementom

Komentar

Na eni fotografiji sta predstavljena dva portreta. Pri dveh portretih zna biti naš pogled razdvojen in težje se osredotočimo na glavni del motiva. Še toliko bolj, če imamo več motečega ozadja. Zato se raje odločamo za predstavitev ene ali treh oseb in več. Dve osebi sami po sebi delita fotografijo in naš pogled skače iz enega na drugega. Z dodatnimi elementi kot roke, ali kot v tem primeru večji kos odpadlega lubja drevesa, dva portreta povežemo.
Obenem nam dodaten element podajo še zgodbo, Afrika. Portretiranca sta afričana, že nekaj generacij so v Namibiji.

Namig

V primeru dveh oseb je dobro da imata pogled usmerjen v isto smer. Če ne, je delitev med njima še večja. V tem primeru je njun direkten pogled v kamero, katerega še bolje izrazi direktna svetloba bliskavice, ki doda bele pike v očeh. Fotografirano je v prostoru z nekaj ambientalne svetlobe, katero sem namerno izničil s kratkim časom in nizkim ISO. Tako sem se izognil z žarnicami osvetljenimi motečimi elementi v ozadju portretov.

Tehnika

Nikon D3X, Nikkor 24-70mm f/2.8, JPEG
1/125sek - za manj vpliva svetlobe v ambientu
f/2.8
ISO 100 - za manj vpliva svetlobe v ambientu
Bliskavica - SB-800 / iTTL
goriščnica 38mm - širši kot, da sem bližje portertom in lahko s kartkim časom in nizkim ISO dovolj osvetlim obraza
WB - Auto
Matrix - merjenje svetlobe po celotni površini v segmentih
EV 0 - brez korekture
Format - JPEG
Adobe RGB - da lahko tudi v JPEG bolje upravljam z barvami

Obdelava - Photoshop

Fotografija je malenkost rezana. S pomočjo funkcije Levels je delno popravljen kontrast. Pomanjšano na 1200pik širine, ostreno v Lab načinu, shranjeno v JPEG, kompresija 10.

O motivu

Fotografirano na FotoPOTEP Namibija 2010. Markus in Marines sta brata. Družina Nel ima farmo na njej pa vzdržujejo geparde, katere ranjene ali izgubljene najdejo na drugih farmah kjer delajo škodo. Farma Otjitotongwe je odprta tudi za turiste. S skupinami sem bil že nekajkrat pri njih, kjer lahko tudi božama te velike hitre mačke. Ob večerih se oba rada pridružita k našemo ognju in povesta kaj o njihovem načinu življenja. In ker se imata za afričana, sem jima z veseljem naredil skupno fotografijo in, da ni klasičen portret dodal še njuno Afriko.

Več o fotografiji, tehniki, motivu, lahko vprašate na elektronski naslov (VSTOPI) ali napišete komentar v spodnjem delu članka "okno za komentarje".

 
Avtor: Matjaž Intihar


 


3. / Portert - Poudarek na očeh

Komentar

Popolna definicija portreta so oči. Seveda, so to nepisana pravila, ki pa pri določenih pozah portreta le imajo veljavo. Če se držimo pravila neostrega in nevtralnega ozadja, ter ostrih oči, smo pri portretni fotografiji že naredili veliko. Še pravi izraz na licu in zanimiva fotografija je ujeta na pomnilno kartico.

Namig

Oči so 90% uspeha pri fotografiranju portreta. Tu sem se odločil še za sodelovanje rok. Tako je ozadje še manj opazno in oči zaradi dodatnega okvirja katerga naredijo roke, dobijo še večji poudarek.

Tehnika

Canon EOS 7D, Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD, JPEG
1/250sek - fotografirano iz roke
f/2.8 - pri 50mm dovolj neostro ozadje
Bliskavica - ni uporabljena
ISO 100 
50mm - majhno popačenje v proporcih in perspektivi
WB - Auto
Matrix - merjenje svetlobe po celotni površini v segmentih
EV 0 - brez korekture
Adobe RGB - da lahko tudi v JPEG bolje upravljam z barvami

Obdelava - Photoshop

Fotografija je malenkost rezana. S pomočjo funkcije Vibrance je malenkostno bolj zasičena modra barva. Pomanjšano na 550pik širine, ostreno v Lab načinu, shranjeno v JPEG, kompresija 10.

O motivu

Fotografirano na fotografski delavnici e-Fotografija, FotoPOTEP Graz.

Več o fotografiji, tehniki, motivu, lahko vprašate na elektronski naslov (VSTOPI) ali napišite komentar.

 
Avtor: Matjaž Intihar


 

2. / Portert - linije pogleda

Komentar

Portret ne pomeni, da mora vedno gledati direktno v objektiv kamere. Lahko ima tudi svojo linijo pogleda. Pri tej fotografiji se točno vidi zakaj gre tako diagonalno linija pogleda. Združitev linije pogleda in gledajočega motiva je v popolni povezavi. Tako se točne ve, kam gre glavna pozornost pogleda portretiranke.
Za to fotografijo je bilo izbrano belo ozadje in močna svetloba bliskavic. Fotografija se že nagiba h High-Key tehniki (prevlada svetlih tonov z manjših vendar pomembnim temnejšim delom). Močna svetlost da možnost poudarka temnejših delov in barvno oko s temno trepalnico ter majhen kameleon na roki lepo nakazujeta glavni del motiva.

Namig

Obvezna je ostrina na obeh glavnih točkah. Torej v povezavi očesa in kameleona. Zato sem pri goriščnici 50mm, izbral f/7,1.

Tehnika

Sony Alpha 200, Sony 50mm f/1.4, JPEG
1/80sek - fotografirano iz roke, zaradi bliskavice dovolj za nestresen posnetek
f/7.1 - pri 70mm dovolj za globinsko ostrino po celotnem polju
Bliskavica - studijska
ISO 100 
50mm - majhno popačenje v proporcih in perspektivi
WB - bliskavica
Matrix - merjenje svetlobe po celotni površini v segmentih
EV 0 - brez korekture
Adobe RGB - da lahko tudi v JPEG bolje upravljam z barvami

Obdelava - Photoshop

Fotografija je malenkost rezana, da je oko in kameleon bolj v tretjinah.  S pomočjo funkcije Match Color je fotografija očiščena rahlin sivin ozadja. Pomanjšano na 750pik, ostreno v Lab načinu, shranjeno v JPEG, kompresija 10.

O motivu

Fotografirano na predstavitvi Sony Alpha kamere. Model si je na roke dal manjšega kameleona in v trenutku direktnega diagonalnega pogleda je bilo proženo.

Več o fotografiji, tehniki, motivu, lahko vprašate na elektronski naslov (VSTOPI) ali napišite komentar.

 
Avtor: Matjaž Intihar



1. / Portert - predstavitev osebe

Komentar

Že kar na začetku naj povem, da je to moj pogled in moja fotografska predstavitev popotnika in vodiča, Zvoneta Šeruge. Torej v smislu, kako ga avtor vidi in želi predstaviti.
Za e-Fotografija prvi FotoPOTEP v Namibijo, sem poprosil našega znanega svetovnega popotnika, da bi združila moči in bi nas kot odličen poznavalec Namibije po njej tudi vodil. Zvone je kot izkušen vodič po ne preveč turističnih lokacijah s povsem svojimi izkušnjami in njegove poti niso klasična turistična avantura. Prav na poti, lahko rečem na delu, se vodiča lahko predstavi v svoji luči. Ker so njegove ture samosvoje, sem si želel njegov portret na poti ujeti na drugačen način.
Zvone je v prednjem planu, doosvetljen z zunanjo bliskavico na kateri je še oranžni filter. S tem je sam bolj toplo osvetljen, ozadje deluje bolj hladnih barv in zaradi korekture EV -1 je temnejše. S tem sem še bolj izrazil njega kot vodiča, pri katerem ni vse samo enostavno in hotelsko, je celo malo skrivnostno, predvsem drugače. Na poti je lahko veliko doživetij. Vendar Zvone ima vse zelo premišljeno, skrbeti mora za skupino, vodeno je drugače, bolj v smeri videti več, vendar tudi popotnik mora zato kaj več postoriti. Manj turistično poznanega in predvsem doživeti potovanje bolj po "domače", lahko rečem pristno. Njegov izraz na obrazu prikazuje, da vodenje poti ni enostavno. Kaže pa odločenost in na oblake sodeč, tudi poznavanje situacije. Če vodiš potovanje po "divjini" je zadaj marsikatera skrb več, tudi improvizacija in vseeno je treba pokazati odločnost ter poznavanje situacije.

Namig

Kadar želite v naravi, dobro osvetljen portret in temnejše ozadje, se poigrajte z dodatno bliskavico. Bliskavica doda dodatno svetlobo, bližje jo postavite glede na portret, bolj osvetljen bo. Zato se izkoristi moč bliskavice za portret in korekturo osvetlitve v EV -, da je ozadje temnejše, s tem bolj dramatično. Oranžni "gel" na bliskavici doda toplo svetlobo, zato sem fotografijo v celoti lahko spremenil v bolj "hladno" in tako dobil ozadje v hladnih barvah.

Tehnika

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, RAW, oblačno, ura 13h
1/250sek - fotografirano iz roke, za nestresen posnetek
f/11 - pri 70mm dovolj za globinsko ostrino po celotnem polju
Bliskavica - Nikon SB-900 in SU-800 za brezžično delovanje
ISO 200 
70mm - pri daljši goriščnica se perspektiva obnaša drugače kot v širokem kotu, zato so osebe v ozadju večje, bližje, kot če bi izbral široki kot
WB - bliskavica, vendar ni pomembno, saj sem fotografiral v RAW
Matrix - merjenje svetlobe po celotni površini v segmentih
EV -1 - zaradi zatemnitve ozadja
Adobe RGB - da lahko tudi v JPEG bolje upravljam z barvami

Obdelava - Photoshop

Fotografija je malenkost rezana. Ker je fotografirano v RAW, sem v programu Adobe Camera RAW tonsko popravil fotografijo. Nato pa v programu Photoshop selektivno popravil tople in hladne barve na predstavljene. S tem sem še bolj ločil portret od dokaj ostrega ozadja, saj sem želel, da se z avti, osebami pokaže osebo, potovanje, skupino in njegovo delo. Pomanjšano na 750pik, ostreno v Lab načinu, shranjeno v JPEG, kompresija 10.

O motivu

Fotografirano v Namibiji. Točneje po prečkanju s terenskimi vozili ovinkaste in strme makadamske ceste na Kuiseb Pass. Po prelazu smo se ustavili, saj smo v strmih prepadih videli razbite avtobuse in avtomobile in vsa skupina je v pogovoru še enkrat podoživljala pot. Ravno tu sem si predstavljal Zvoneta kot tistega, ki ima s kančkom skrbi vse v vajetih in kako lepo in zanimivo je doživeti ter prepeljati to pot. In seveda, kako se že v naslednjem trenutku razmišlja o vožnji na nove lokacije. Priti je treba ob pravem času in predvsem varno ter videti čim več zanimivosti, katerih v Namibiji res ni malo.

Več o fotografiji, tehniki, motivu, lahko vprašate na elektronski naslov (VSTOPI) ali napišite komentar.

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 
 

Nazaj na osnovno stran Moj Foto Namig (vstopi)

 

Komentarji

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com