Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Sončni vzhod / Zlata svetloba

10.12.2016 05:14

Avtor: Matjaž Intihar

 

Enako kot pri svetlobi sončnega zahoda (članek: Sončni zahod / Svetloba za bogove), je sončni vzhod lahko večno všečen motiv za ogled, kot za fotografiranje. Ko misliš, da si videl na fotografijah že sončni vzhod in fotografije posnete z njegovo svetlobo na milijon in več načinov, te narava z vsakim novim vzhodom znova preseneti. Prav motiv obsijan z "zlato svetlobo" nam da vedeti, da v fotografiji pravila ne obstajajo. Toliko »pravilnih« fotografij v kompoziciji, postavitvah planov, tehnične korektnosti je že bilo posnetih, vendar iskanje drugačnosti nam da zopet nove možnosti. "Zlata svetloba" riše svoje posebnosti in všečnost. Kot pravijo, »oči iščejo, kar je srcu všeč«!

Canon EOS 70D, EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, 1/3200sek., f/10, ISO 100, EV -3
Rana ura, zlata ura! Ja kakor za koga, bi se lahko reklo. Vendar za krajinskega fotografa to "pravilo" še kako velja. Fotografi radi pravimo. Jutranja zarja in prva ura po sončnem vzhodu pričara "zlato svetlobo"! V krajinski fotografiji je nanadomestljiva in gledalcu kaže motiv iz povsem nepoznane smeri.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

 

Ni veliko naravnih pojavov, kateri lahko gledalce po celotnem planetu tako navdušijo in v fotografijo dodajo mnogo “lažnih”, a očesu in duši všečnih ter čustvenih barv. V določenih delih sveta je sončni vzhod še vedno del vere, božanstva. Na Šrilanki in še kje, gredo ponoči na 2000m visoke gore, da molijo ob vzhodu sonca. Popotniki gredo na sipine, višje hribe in še vsakdo je doma navdušeno pripovedoval o teh trenutkih.

Zanimivo je tudi, da lahko sončni vzhod spremljamo kjerkoli (če nismo ravno nad severnim ali južnim poldnevnikom) na planetu smo in, da se nam ob “dobrem” vremenu lahko pojavi iz dneva v dan. Vendar nikoli enako! Obenem se lahko svetloba kot posledično sam motiv spreminjata iz minute v minuto. Pred našimi očmi se na nebu odvijajo čudoviti prizori sprememb barv, oblik, pokrajino boža nizka topla svetloba in ustvarja dolge sence.

Ker nizka direktna sončna svetloba potuje skozi daljši del atmosfere in še ni lomljena, manjka spekter hladnih barv (modra, violična, kateri se hitreje razpršita v ozračju).

Kulisa sončnega vzhoda je že sama po sebi enkratna in vedno zanimiva. Če imamo možnost v kader dodati še kakšen vpadljiv dodaten element, je lahko fotografija s pomočjo »zlate svetlobe« še bolj posebna. Torej ne pozabite na kamero, če boste vstali tako zgodaj, da se boste sprehajali ob svetlobi sončnega vzhoda. Če ne drugega se spomnite, da imate v žepu “fotofon”.

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12-40mm f/2.8, 1/200sek., f/5, ISO 400
Med fotografiranje sončnega vzhoda in zahoda, obstaja razlika v tem, da pri sončnem zahodu večkrat uporabimo za motiv direkten pogled v sonce. Pri sončnem vzhodu se več časa posveti okolici, ki je pravkar deležna prvih sončnih žarkov in ne samo direktni svetlobi na obzorju.
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D7100, Nikkor 70-200mm f/4, 1/1000sek., f/11, ISO 100, EV -1
Kadar v ozkem kotu fotografirate direktno v sonce pazite, da v njega skozi iskalo ne gledate direktno in predolgo. Izostrite na po želji na prednjem planu, oblakih ali na horizontu. Močna svetloba sonca ne bo poškodovala tipalo, kar se lepo vidi, ko nekaj sekund ali celo več izpostavljamo tipalo za ogled in fotografiranja preko kompaktnih akli kamer CSC. Kamere DSLR imajo pogled na motiv preko iskala. Zato je tipalo močni svetlobi izpostabljeno le trenutek.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D7100, Nikkor 18-105mm, 1/800sek., f/7.1, ISO 100, EV -1 1/3
Zanimiv, všečen, sončni vzhod lahko posnamete kjerkoli in s kakršno koli fotografsko opremo. Če tudi imate s seboj samo fotofon (pametni telefon).
Naklo - Kranj - Slovenija

 

Tehnika fotografiranja

Če fotografiramo pri vzhodu direktno v protisvetlobo sonca, so zakonitosti podobne kot pri fotografiranju sončnega zahoda. Poudarek dajte na tisti del motiva, ki je zaradi "zlate svetlobe" in dolgih senc, zanimiv in všečen.
- Izklopite AWB (avtomatska korektura bele). Uporabite WB sonce, oblačno, senca...
- Korektura osvetlitve bo potrebna v eno ali drugo smer, odvisno od želenega zajema motiva.
- Pri fotografiranju sončnega vzhoda je stojalo "obvezno". Pri sončnem zahodu imamo do padca sonca za horizont dovolj svetlobe. Pri sončnem vzhodu jo je dovolj za fotografiranje iz roke šele po prikazu sonca na obzorje.
- Uporabite nižji ISO (občutljivost), da fotografija ne izgubi barvitosti. Nisem vam jaz povedal. Zame je nižji ISO tudi vrednost 400.
- Zaslonko zaprite na vrednost f/8 ali več, če želite imeti ostro celotno pokrajino, obsijano z "zlato svetlobo".
- Osvetlitveni časi so ob nizkem ISO in zaprti zaslonki lahko dolgi 10, 20 ali več sekund.

Neizkušeni fotograf se zanaša na popolno AUTO “zeleno” avtomatiko. Ta sicer lahko ob dobri svetlobi lepo zariše odlične tonske korekture za družinske fotografije.
Toda pri fotografiranju sončnega vzhoda lahko zelena avtomatika zataji in motivi bodo v večini primerov bledi, neizraziti, brez kontrasta in toplih barv. Predvsem barve bodo za naše oko veliko razočaranje.
Saj poznamo. Klasične motive in kožne tone si želimo videti čim bolj naravno, rečemo tudi realno. Sončni vzhod pa mora podobno kot zahod tonsko žareti, če tudi ga kot takega nismo videli. Želja po dramatičnem, toplem, čustev polnem vzdušju tudi za dušo in srce, pri tem motivu močno prevladuje. Kot že omenjeno, »oči iščejo, kar je srcu všeč«!

Canon EOS 70D, EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, 1/500sek., f/5.6, ISO 100
V večini primerov si na fotografiji želimo, videti sončni vzhod "nerealno". T.j. veliko bolj zasičenih, močnih tonov, kot ga vidimo v "realnem" pogledu.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

 

Če vaša fotokamera nudi slikovno avtomatiko “sončni vzhod/zahod”, jo uporabite. Fotografije bodo tonsko opazno bolj všečne kot, če bi fotografirali v popolni “zeleni” avtomatiki.
Za druge motive ne pozabite slikovno avtomatiko sončnega vzhoda/zahoda prestaviti nazaj na osnovno. Če boste pozabili, bodo fotografije močno pretoplih tonov (primeri v nadaljevanju članka). (Več o nastavitvah: Knjiga FOTOKAMERA)

Izkušeni fotograf poseže po naprednih nastavitvah, saj lahko sam v celoti vpliva na korekturo zajema. Pri fotografiranju sončnega vzhoda moramo biti po potrebi in naših željah pripravljeni na dodatne korekture.
Te so lahko v korekciji osvetlitve (EV +/-), če fotografiramo v JPEG formatu še v korekturi bele barve (WB) ali zasičenosti barv (Vivid). (Če se fotografira v RAW zapisu lahko fukcije WB in efekt Vivid, ter še več drugih spremenite naknadno v RAW programu).

Ker smo na fotografijah sončnih vzhodov vajeni bolj toplih barv, je treba v prvi vrsti poskrbeti za pravilno osvetlitev. Ponavadi ob direktni svetlobi posežemo v podosvetlitev (EV -), vendar je vse skupaj močno odvisno od motiva samega. Najbolje je na začetku narediti nekaj poizkusnih posnetkov z različnimi nastavitvami in nadaljujemo z najbolj všečno. Moramo biti pa hitri. Sonce se hitro dviguje in posledično je vse močneje osvetljena pokrajina. Pri sončnem vzhodu imamo 10 minut od prvih žarkov na horizontu, do začetka prikaza toplih barv, pa vse do trenutka, ko v eni uri poudarjene tople barve izginejo.

Nikon D600, Nikkor 18-300mm, 1/40sek., f/13, ISO 100, EV -1
Nizek položaj sonca nam da nad horizontom tanek pas zasičene rdeče barve. Z ozkim kotom zajema 150mm (300mm ekv. 35mm) je zajet samo ta rdeči pas. S korekturo EV -2 in WB Senca, je rdeča še bolj poudarjena in pokrajina ter slon ostaneta samo kot silhueta.
FotoPOTEP Tenerifi - El Teide

 

Pri fotografiranju v JPEG formatu, AWB (avtomatska korekture bele) ni željena nastavitev pri sončnih vzhodih. Avtomatika si želi korigirati tonske vrednosti. Ker ni veliko različnih mešanih tonov pri sončnih vzhodih, kot tudi ni opore v sivi ali črni, so barve več ali manj “sprane”, ni njihove zasičenosti.

Nastavite korekturo bele na dnevno svetlobo (ikona sonček, lahko tudi bliskavica). Če želite še bolj izrazite tople tonske vrednosti izberite korekturo bele na “oblačno”, ali celo na “senca”. Na zaslonu kamere bo sončni vzhod zažarel, čeprav vi s prostim očesom nad obzorjem tega ne boste videli. Vendar všečno pa je! Kot povedano že na začetku. Pri sončnih vzhodih smo vajeni in želimo si lažnih barv. (Članek je objavljen na e-Fotografija.si: WB - Korektura bele »barve«, nje veselje in bojazen)

Kdor ne želi preveč izrazitiv toplih tonov z nastavitvijo WB senca, lahko pusti Auto WB in izkoristi korekturo barv “Vivid”.

Seveda sprememba korekture bele (WB) velja kadar fotografirate v JPEG formatu, v katerem kamera že obdela fotografijo. Če fotografirate v RAW, funkcija korektura bele in Vivid nimajo vpliva na fotografijo v tej meri, da ne bi mogli v RAW programu narediti spremembo v drugo WB nastavitev in to brez izgube kakovosti slike (datoteke).

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12-40mm f/2.8, 1/200sek., f/5, ISO 400, EV -1
Krajinski fotograf vedno pove, da ima tisto "pravo" svetlobo samo v času sončnega vzhoda in zahoda. Tople barve, dolge sence, drugačni kontrasti, vse to nas vabi, da se do motiva odpravimo še v temi in čakamo na "zlato svetlobo".
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

 

Če je le mogoče že prej izberemo lokacijo, kjer počakamo vzhod sonca. Na "pravem" mestu smo še skoraj v temi in takrat je že prepozno iskati "najboljši" motiv. Ta mora biti že znan, čeprav smo ga našli dan ali več prej opoldne ob visokem soncu. 

Nikon D3300, Nikkor 18-55mm, 1/640sek., f/8, ISO 200, EV -2/3
Kjerkoli na svetu ob sončnem vzhodu smo, vedno je občudovan in fotografiran. Naj bomo na neznani, znani, ali še tako povprečni lokaciji za motiv, si ga ogledamo in naredimo posnetek. Ne čudi, da nas ti svetlobni trenutki tako močno navdušijo, da ob njih največkrat fotografiramo.
FotoPOTEP Toskana - Pisa

 

Tudi če ste v mestu ali znanih turističnih krajih verjemite, da ob "zlati svetlobi" dobite zanimive fotografije. Tople barve, dolge sence, ki pričarajo globino, ter še eno prednost. Ob tem jutranjem času dneva ni ljudi, ni gužve, ki vam čez dan kvari motiv. Pomembno predvsem za fotografiranje v glavnih turističnih krajih, kjer se šele po odprtju znamenitosti začnejo viti kolone ljudi. V mestih je v jutranji svetlobi še vse tiho, mirno, tudi fotograf laže sprejema motiv in predvsem uživa.

Torej, če je le mogoče, vstanite še pred sončnim vzhodom in obiščite zanimivo lokacijo. Tam ste, ko se pokažejo prvi sončni žarki. Verjemite, da so "zlati"!

Na koncu še ta nasvet. Jutro je še močno v temi, vi pa bi želeli nastaviti parametre na kameri. S seboj si vzemite baterijsko svetilko. Tudi telefon je lahko svetlobni pripomoček, da boste našli vse nastavitvene gumbe. Obenem ne pozabite, da so jutra hladna in se zato bolj toplo oblecite.

 

Hitri nasvet za tehnične nastavitve na kameri

Objektiv - lastna izbira (članek - Objektivi in njihove osnovne optične lastnosti)

Program - slikovna avtomatika vzhod/zahod, Program ali Prioriteta zaslonke (A - Av)

Zaslonka - f/8 do f/22 - zaradi večje ostrine po globini slike

Ostrenje - na prvo tretjino motiva, ali po potrebi glede glavnega dela motiva (članek - Globinska ostrina v krajinski fotografiji)

Merjenje svetlobe - po celotni površini/Matrix

Korektura osvetlitve EV - odvisno od motiva, glede na močne kontraste, svetle/temne površine in barve

Občutljivost ISO - po potrebi, ko je sonce še iza horizonta, kasneje smo zelo hitro na ISO 100

Čas osvetlitve - iz roke 1/125sek., ali krajši (članek - Streseni posnetek / Bodite pozorni na čas osvetlitve)

Stojalo - zelo priporočljivo, pred in ob vzhodu, za nestresenost in lažje kadriranje. Obvezno pri daljših časih od 1/60sek., če ne želite dvigniti občutljivost!

Filter - Polarizacijski direktno v sonce nima učinka (članek), prav nam lahko pride sivi (ND) s prehodom (članek)

 

Kompozicija, kadriranje in primeri s fotografijami

Kadriranje sončnih vzhodov je enostavno (Več o kompoziciji v knjigi / Kompozicija slike). Tudi pri tem motivu se lahko držite nekaterih nepisanih pravil. Vemo kaj je center pozornosti in poleg vsega nam pomagajo k višji všečnosti še barve.

Če fotografirate s poudarkom na soncu, ki je že nad horizontom in z barvami opitega neba, potem je lahko sonce postavljeno povsem sredinsko, vendar zaradi zanimivega neba naj bo v spodnjem delu motiva.

V primeru, da nebo ni zanimivo in vam je všeč v zlati svetlobi okopana pokrajina, ali odboji od vode, potem dodajte večji poudarek na spodnji del.

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/200sek., f/11, ISO 200
Bolj kot modro nebo je zanimiv spodnji del s posušenimi šopi trav in stopinjami. Zanimivost doda predvsem dolga senca, ki poteka na desni polovici po diagonali, saj je sonce v levem delu motiva.
FotoPOTEP Namibija - Sesriem

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/80sek., f/8, ISO 100
Zdaj je poudarek na nebu, ki na desni s pomočjo polarizacijskega filtra dobi dodatno zasičenost in krošnji drevesa v silhueti.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Canon EOS 5Ds R, Tamron 15-30mm f/2.8, 1/100sek., f/10, ISO 400, EV -1
Isti motiv obiščemo večkrat. Vedno lahko ujamememo drugačno svetlobo. Tokrat je sonce za nekaj minut že višje nad obzorjem in bolj sem oddaljen od drevesa. Nizka pozicija fotokamere, močan široki kot in še vedno dobimo dolge sence, ki dajejo plastičnost ter globino posnetku. Svoje doda še topla barva peščin, ki je okopana z našo "zlato svetlobo".
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/250sek., f/8, ISO 400, EV -1
V "zlati svetlobi" fotografiramo okolico veliko bolj, kot pri sončnih zahodih. Isti motiv, samo posneto s soncem v hrbet. Na še vedno dokaj temnem nebu nam luna dovoljuje, da je več poudarka na nebu.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D610, Tokina 16-28mm f/2.8, 1/60sek., f/13, ISO 200, EV -2/3
Leto kasneje ni bilo lune. Zato sem motivu dodal več spodnjega dela.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, 1/80sek., f/16, ISO 200, EV -1
V bistvu je sonce že uro na nebu, vendar visoka peščina mu šele sedaj dovoljuje, da nam pokaže svoje prve žarke. Tako imamo peščino še v močni senci, nebo pa že zasičeno modro. Nekaj belih oblakov lepo zapolni in obdari večji del kadra, popotnik na peščini pa obteži fotografijo na proti direktni svetlobi sonca.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Deadvlei

 

Portert, silhuete, osebe v pokrajini

V motiv sončnega vzhoda lahko dodate silhuete pokrajine ali ljudi. Tudi portret s soncem zna biti zanimiv. Če želite na fotografiji lep sončen vzhod in osvetljeno osebo, bo treba poseči po doosvetlitvi portreta, osebe. Lahko z bliskavico ali odbojnikom. (Članek na e-Fotografija.si - “Fotografiranje oseb v svetlobi iz ozadja”!)

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/250sek., f/11, ISO 100, EV -2, vgrajena bliskavica
Kako na bolj zanimiv način podati portert vodiča, ki nas je še v trdni temi peljal po "zlato svetlobo" na vulkan Batur (Bali). Korektura EV -2 nam zatemni nebo in poda zasičene barve. Dodana svetloba bliskavice pa doosvetli bližnji portert. Od njega sem bil oddaljen manj kot pol metra, saj sem uporabljal goriščnico 8mm, tako je imela vgrajena bliskavica dovolj moči, da osvetli portret. Ekstremno široki kot mi zajame poleg portreta še vso širino pokrajine, ki se že kopa v prvih sončnih žarkih.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Nikon D7100, Nikkor 18-105mm, 1/2500sek., f/16, ISO 100, EV -3, WB senca
Nizka svetloba je odlična za predstavitev silhuete. Vendar naj silhueta kaže, kaj predstavlja. V tem primeru silhuete se v popolnosti razpozna fotograf, kamera in stativ. Fotograf je stal na obzidju mesteca Lucca. Fotografiral sem ga iz nižje pozicije, zato je silhueta lepo izčiščena, brez hiš, gradbenih dvigal, dimnikov, ki spadajo k mestni okolici in bi jih ujel iz višje pozicije.
FotoPOTEP Cinque Terre - Lucca - Italija

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, 1/250sek., f/5.6, ISO 100, EV -1, bliskavica SB-900.
Sonce se je dvignilo nad peščino. Topla svetloba se je razlila po njej, suho drevo je ustvarilo temne, dolge sence. Za poudarjen prednji plan sem poprosil dekleta, da mi zapolnijo kader. Močna zunanja bliskavica je bila postavljena pred njih in prožena brezžično.
FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D300s, Nikkor 70-200mm f/2.8, 1/320sek., f/18, ISO 100, EV -1 2/3
Kot že povedano. Silhueta nam mora odkriti, kaj je naš skriti del motiva. Prvi žarki se že kažejo nad sipino, niso pa še dovolj visoko, da bi osvetljevali njen breg. Oseba na vrhu je zaradi močne direktne svetlobe v lepem siju in tako je kljub majhnosti silhueta prepoznavna. Prav tako so dovolj opazna debla mrtvih suhih dreves.
FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D3300, Nikkor 18-55mm, 1/160sek., f/10, ISO 100, EV -1, vgrajena bliskavica
V ulico so začeli padati prvi žarki. Kip je bil še v močni senci, s pomočjo vgrajene bliskavice sem ga doosvetlil.
FotoPOTEP Cinque Terre - Lucca - Italija

Nikon D800e, Nikkor 70-200mm f/4, 1/640sek., f/5, ISO 200, EV -2/3
Portert Himbe v "zlati svetlobi". Ženska je ob jutranjem ritualu. Telo si maže z okro in maslom. Himbe se ne umivajo. Voda je predragocena. Zato se z drgnjenjem očistijo, koža je zaščitena pred žgočim soncem in manj se poti (izguba vode).
FotoPOTEP Namibija - Himba

 

Široki kot uporabimo kadar želimo poleg prvega plana zajeti še večji del pokrajine. Višje zajamemo nebo, bolj že gredo barve proti modrini. Z ekstremno širokimi koti lahko lovimo svtelobo ob sončnem vzhodu in luno na še temno modrem nebu.

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/160sek., f/8, ISO 200, EV -1
Ta motiv sem fotografiral v "zlati svetlobi" že nekajkrat v več letih in vedno se dobi drugačno fotografijo. Vsaka ima svoj čar, kar se lahko opazi v članku, pri več fotografijah tega drevesa.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, 1/250sek., f/8, ISO 200, EV -1
Zlata svetloba že boža višje stene gora. Dolina je še v senci, na še dovolj temnem nebu se bohoti luna. Res, splača se vstati za vse te lepote. Tak motiv da vedeti zakaj pravim, da je Namibija dežela najlepših kulis. Ujemite jih!
FotoPOTEP Namibija - Namtib desert - cesta 707

 

Težave, pripomočki, moč svetlobe

Na mojih tečajih izletih se tolikokrat srečam s fotografom, ki poleg polnega ruzaka opreme tovori še močmo masivno stojalo. Naj gremo popoldan po mestu ali na celodnevni izlet po hribih. Saj ga ne bi pravi. Ampak tako so me učili. No, marsikomu sem že olajšal težo in dušo, da ISO 400 ali več ni nobena pregreha.
Da se povsem ne zamerim "resnim" krajinskim fotografom, vam ob sončnem vzhodu priporočam uporabo stojala. Tako, "reda radi"! Svetlobe imamo ob vzhodu lahko podobno količino kot ob večerni, nočni fotografiji, ali sončnem zahodu. Ob vzhodu lahko fotografiramo pokrajino še preden žarki pobožajo horizont. Celo 15 minut po tem, je kljub sončnim žarkom, še vedno malo svetlobe. Sam sicer brez težav dvignem na današnjih sodobnih kamerah ISO na vrednost 1600. Vendar za tiste prve minute je mnogim krajinskim fotografom to preveč. Baje, da višji ISO uniči kamero, tipalo se skuri, posnetek je v iskrah, fotograf postane len in brez kondicije, sploh ni fotograf, če nima s seboj vsaj 3kg stojalo...
Pravijo, da ob zlati svetlobi potrebujemo več globinske ostrine in posledično zaprto zaslonko na vrednosti f/8 in več. Seveda, to je res. Vendar zakon za smrtno kazen, da mora imeti kamera ISO 100 zaklenjen z žebljem, pa ne drži. So sicer fotografi, ki vas bodo "pretepli" s stojalom, da vam vcepijo v glavo kako nujno ga morate nositi. Meni se je tega tepeža uspelo izogniti, ker z "resnimi" fotografi, ki imajo stativ vgrajen kot tretjo nogo nikoli ne hodim naokoli. Vem, da mi ne bi oprostili, kot mi najbrž ne bodo tega zapisa. Ampak samo dokler jim hrbet ne ponagaja, ali ne gredo na treking v Nepal. Saj je že zadosti (iz izkušenj), da jih pošljem na bližnjo sipino ali na vulkan. Takrat se čudežno plošča obrne.
Zato le glejte, da vas ti pravoverni ne vidijo doma z ISO 200, kaj šele z ISO 400. To je tako, kot so me pred 40 leti mojstri prepričevali, da, če uporabljaš svetlomer nisi fotograf. Ali pred 30 leti, da AF pa res ni vreden resnega fotografa. In seveda, ko sem začel izdajati e-Fotografijo, so me zvezali s filmom in namakali v krvolužno sol (slabilec - no saj tak al tak tega ne poznajo, a meni, ko sem roke namakal v to agresivno kemikalijo se sliši bolje kot fiksir ali razvijalec), da bi preklical prerokbo.
A lej hudiča, čez čas so "pravi" spoznali kak fletno je, če ne gledaš v nebo in tablice glede osvetlitve. Oziroma, enim so začele baje nagajati oči in AF jim je bil vse bolj dobrodošel, saj je čudežno deloval kot najboljše kapljice. Da ne govorim, kako so baje vsi že pred 30 leti govorili, da želijo digitalno.
Tudi višji ISO jim bo enako, enkrat tam čez 10 let, postal nekaj samoumevnega. Se bo pisalo, eh kaj rabiš stojalo, saj sem vedno to govoril. A do takrat? Pred njimi ga raje uporabite, ko čakate na sončni vzhod. Hvalite to trinogo opremo, če tudi nikoli ne slikate zvezd ali z dolgimi časi po resni potrebi. Tako naj bo, čeprav mene ne boste videli z njim! Ob sončnem vzhodu me nikoli ne boste. Razen, če si res zaželim več sekundne ekspozicije, oziroma me zaradi dolgčasa foto žilica še v temi ne premami.
Verjemite mi, oziroma dajte duši svobodo in telesu manj napora! Dvignite ISO, fotografirajte, tudi vaš "Big Brother" bo čez leta spoznal, da je stativ pretežak. Vem, da mi boste za ta navdih dali kmalu za pivo!
Preveč uporabljam na desetine fotokamer (samo poglejte koliko sem jih preizkusil v tem članku) in hodim naokoli, da vem kako paše biti brez stojala in je kakovost povsem zadovoljiva. Saj nismo več v film časih, ko je bil še ISO 100 pri slabi svetlobi eno samo zrno. Sicer pa, vse tako ali tako povedo fotografije! Od več kot 100 predstavljenih fotografij, sem samo pri sedmih imel daljše čase kot 1/50 sekunde. Kar pomeni, le tu sem bil omejen pri širokem kotu, da stresem posnetek in mislim, da sem pri treh fotografijah ob sončnem vzhodu imel stojalo. Le pri 10 fotografijah sem imel ISO višji od 400. Torej je svetlobe več kot dovolj.
Naj bo svoboda! Kakor sami želite, le mene naj se ne prepričuje, da s seboj vedno nosim kos železa z navojem. Raje majčkeno dvignem ISO in tečem po sipinah ali na vulkan. Ga še nisem videl junaka, ki bi stojalo sam nosil na vrh za tisto minuto, ko je ISO 100 premalo. Konec koncev, vsi hvalijo svojo sodobno kamero, da kakšen ISO omogoča.
Priznam pa, stojalo je z menoj na vseh FotoPOTEPih. Vendar je skoraj vedno v avtu ali sobi, vzamem pa ga le za fotografiranje zvezd ali izobraževanja.

V proti svetlobi je težko pravilno izostriti. Avtomatsko ostrenje potrebuje kontrast. Če ne gre drugače izostrite na kontrastih v oblakih, ali na samem horizontu. Če je potrebno zaradi ravnih linih horizonta, kamero obrnite za 45 stopinj in bo lažje izostrila. Uporabite samo eno točko ostrenja. Najbolje sredinsko in potem naredite rekompozicijo. Več o ostrenju v članku; “AF ostrenje”!
Če imate poudarek na pokrajini v sončnem vzhodu, potem ostrite na prvi tretjini motiva (članek: Globinska ostrina v pokrajinski fotografiji)

Na levi sliki je sonce še za horizontom. Če boste delovali brez stojala, bo treba ISO dvigniti, kar posledično lahko pomeni, manj zasičenih tonov in seveda možnost stresene fotografije.
Slika desno: še 15 minut potem, ko sončni žarki že obsijejo pokrajino, je odbite svetlobe od pokrajine malo. Torej vam v teh trenutkih zna stojalo tudi priti prav. Če ga nimate, ali se vam ga ne da nositi naokoli, dvignite občutljivost. Ne veste? Pritisnete gumb, zavrtite kolešček in to je to. Lažje in hitreje, kot pri stojalu odviti eno nogo. Pa jih imate tri in lahko, da zamudite najlepši trenutek "zlate svetlobe"!

Canon EOS 5Ds R, Tamron 15-30mm f/2.8, 1/30sek., f/8, ISO 800 (iz roke)
Še nekaj sekund in prvi sončni žarki bodo direktno osvetlili pokrajino. Dokler je sonce še za horizontom, pada na naš motiv samo svetloba odbita od ozračja. Vendar je lepa, nežna, mehka. Brez stojala ne bo šlo. No, razen, če ste moje sorte in uporabite ISO 800. Verjemite, ne boli!
Pokrajina je v tej svetlobi še neizrazita. Zato sem v prvi plan dodal suho deblo in na desni motiv zapolnil s fotografom.

FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D610, Tokina 16-28mm f/2.8, 1/40sek., f/7.1, ISO 800, EV -1 (iz roke)
Ko čakaš sončni vzhod in se počasi že dani je pred nami na desetine zanimivih motivov. Mir, tišina, neka drugačna svetloba, da fotografu neverjetno prijeten občutek.
Tokrat so v prednjem planu stopinje v pesku, ki peljejo k drevesu. V zadnjem planu pa sipina in turisti, ki gredo na njo počakat vzhod.

FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/100sek., f/10, ISO 400, EV -2/3 (iz roke)
Ura je 5.33. Po dobrih dveh urah hoje v temi smo na vrhu vulkana Batur. Sonce iza oddaljenega obzorja že barva nižje ležeče oblake. Smo na obrobju ekvatorja, zato je prehod iz teme v svetlo izredno hiter. V spodnjem delu je zaradi malo svetlobe komaj zaznavno jezeru.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/125sek., f/10, ISO 200 EV -1 (iz roke)
5.36 in sonce se že kaže. Zaradi zelo široke goriščnice je samo majhna pika. Vendar svetloba se je opazno izboljšala in že pri ISO 200 sem imel 1/125 sekunde. Ker je bolj kot spodnji del zanimivo nebo, je ta podan v 2/3 fotografije.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/125sek., f/10, ISO 200
Če imate stativ, stojite na izbranem mestu in fotografirate. Če delujete iz roke, ste lahko hitri in iščete nove in nove motive.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/200sek., f/8, ISO 200
V bližini ekvatorja bodite hitri. Sonce gre hitreje navzgor kot smo vajeni doma.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/250sek., f/8, ISO 200
Ko si na zanimivi lokaciji iščeš ideje. Na voljo imaš 10 minut. Kar uspe, uspe. (Za to fotografijo je bila posneta fotografija v zgornjem delu članka, vodiča Yona, s pomočjo bliskavice)
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/125sek., f/10, ISO 100
V 15 minutah se je sonce dvignilo že do te meje, da je rdeč spekter že premagal rumen.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/125sek., f/10, ISO 100
V 20 minutah po sončnem vzhodu je "zlate svetlobe" konec.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 7D, Tokina 11-16mm f/2.8, 1/80sek., f/10, ISO 400, EV -2 1/3, (iz roke)
Leto dni kasneje je bil sončni vzhod na enaki lokaciji veliko bolj dramatičen. Oblaki znajo ustvariti zanimiv motiv.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 5D MkII, EF 85mm f/1.8, 1/320sek., f/8, ISO 200, EV -1, (iz roke)
Na hitro sem se odločil še za daljšo goriščnico.
FotoPOTEP Bali - vulkan Batur

Canon EOS 5D MkIII, EF 24-70mm f/2.8, 0.4sek., f/8, ISO 800, EV -2 1/3, (stojalo)
Kako pravijo, zarečenega kruha se največ poje. V vulkansko polje gore El Teide na Tenerifih (2500m) smo prišli mnogo prezgodaj in čakanje sončnega vzhoda pri 0 stopinjah je bilo zelo trpežno dejanje. Še veter in, če ne bi bilo tako zanimivo obzorje, bi raje sedeli v avtu. Tako pa sem še sam šel po stojalo in naredil posnetek s časom, katerega ne bi mogel iz roke in tudi ISO 3200 mi ne bi kaj dosti pomagal.
Poudarek sem dal na spodnji del motiva, zarja v zgornji tretjini nam lepo barvno zaključi zgornji del fotografije.

FotoPOTEP Tenerife - El Teide

Canon EOS 5D MkIII, EF 24-70mm f/2.8, 0.6sek., f/2.8, ISO 800, (stojalo)
Zamenjal sem goriščnico in v par trenutkih so oblaki že spremenili svojo postavitev. Prav tako se je v njih izgubil redeči ton. Narava, kot svetloba se izredno hitro spreminjata.
FotoPOTEP Tenerife - El Teide

Canon EOS 5D MkIII, EF 24-70mm f/2.8, 1/30sek., f/4, ISO 800, (iz roke)
Sonce je oddalo prve žarke na pokrajino in povsem pordečilo vulkanske skale. Verjemite, ob sončnih vzhodih zna biti res hladno. Ne pozabite na toplo oblačilo.
FotoPOTEP Tenerife - El Teide

Canon EOS 5D MkIII, EF 24-70mm f/2.8, 1/30sek., f/5.6, ISO 800, (iz roke)
Obrneš se in žarki že ogrevajo goro. Kakšnih 15 minut imate na voljo to svetlobo, nato vse skupaj postane svetlo rjavo.
FotoPOTEP Tenerife - El Teide

Canon EOS 70D, Sigma 18-35mm f/1.8, 1/160sek., f/8, ISO 400 (iz roke)
Seveda. Za zanimivo fotografijo sončnega vzhoda ni treba na drug konec sveta.
Krvavec - Slovenija

Canon EOS 70D, Sigma 70-200mm f/2.8, 1/100sek., f/10, ISO 200 (iz roke)
Pogled proti vzhodu Slovenije. Sonce je postavljeno v sredino. Vendar v spodnjem delu nam dodajo globino hribi, v zgornjem nad oblaki se nam kaže topla barva.
Krvavec - Slovenija

 

Pri fotografiranju z direktnim soncem v objektiv lahko pride do odboja svetlobe od leč (lens flare) in posledično opaznih krogov na fotografiji. Vendar ne vedno. Odvisno je od atmosferskih pogojev, kota pod katerim pada sonce v objektiv in kakovosti objektiva (premazov leč). Enako kot lažnih zasičenih barv sončnega vzhoda, smo iz mnogih fotografij teh odbojev vajeni in nas niti ne motijo. Postanejo normalen del fotografije sončnega vzhoda. Slabši zaščitni filtri tudi prispevajo k močnejšim odbojem.

Nikon D5100, Nikkor 18-105mm, 1/4000sek., f/5.6, ISO 100, EV -1/3
FotoPOTEP Namibija

 

Polarizacijski filter nima nobenega vpliva na zasičenost barv, če fotografiramo proti izvoru svetlobe. Če pa fotografiramo desno ali levo, nam lahko zasiči barve, ki so oblite z "zlato svetlobo". Ob premočni direktni svetlobi, nam lahko pomaga, saj vzame za okoli 1 in pol zaslonke svetlobe (članek: Filtri v fotografiji - Kaj uporabiti in katere izbrati).

Nikon D7100, Sigma 70-200mm f/4, 1/160sek., f/8, ISO 100, EV -2/3
FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

 

Če želite na sliki dobiti veliko sonce, ali samo rdeče/rumeni spekter barv, potem uporabite daljše goriščnice, 200mm in več. Tako se boste izognili zgornjega dela neba, kjer je modrina. V nizki svetlobi se zaradi prevladujočih toplih tonov izogibamo fotografiranja motivov, kjer želimo “realne” tonske vrednosti. Ker je spekter modre in zelene delno odvzet, tudi s pomočjo programov lahko le delno opravimo dobro korekturo. Oko in naši možgani izključijo prevlado tonov. Mi gledamo spominsko in zato ne vidimo v tako veliki meri kot kamera prevladujočih toplih tonov. Poglavje v knjigi e-Fotografija / Osnove digitalne tehnike in praktične izkušnje pri digitalizaciji fotografije (PDF je na voljo) sem že vključil poglavje o psihološkem vidiku videnja barv. Razložil sem, da je od našega pravilnega videnja in predvsem razumevanja barv odvisno, kaj in kako vidimo ter kateri so pomembni detajli motiva v fotografskem smislu.

Canon EOS 7D, Sigma 18-200mm, 1/1000sek., f/7.1, ISO 250, EV -1
FotoPOTEP Bali - jezero Batur

 

Pred vzhodom, ko je sonce še za horizontom

V nekaj zgornjih primerih je že predstavljen zajem istega motiva pred in po vzhodu. Počasi se začne daniti, vendar žarki še niso pravokotno na pokrajino. Dobimo samo odboj svetlobe od zračnih delcev. Ta svetloba je zelo mehka, ni senc, tudi barvitost še ni prava. Pa vendar je mnogo motivov lahko odlično na fotografiji prav v tej svetlobi.

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12-40mm f/2.8, 1/20sek., f/6.3, ISO 640, EV -2/3 (iz roke)
Sonce še ni prišlo na obzorje. Na voljo je samo odbita svetloba od neba.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12-40mm f/2.8, 1/125sek., f/6.3, ISO 200, EV -2/3 (iz roke)
Sonce je spustilo prve žarke po ravni pokrajini. Zlata svetloba dobiva svojo podobo.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D610, Tokina 16-28mm f/2.8, 1/100sek., f/13, ISO 200, EV -2/3 (iz roke)
Sonce je že nad obzorjem. Ker je fotografirano v naslednjem letu, sem ob motivu stal bolj levo, zato je modrina neba že izrazita. Še vedno pa kraljujejo prvi sončni žarki v svojih zlatih barvah.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Canon EOS 5Ds R, Tamron 15-30mm f/2.8, 1/80sek., f/5, ISO 1600 (iz roke)
V zgornjem delu članka sem že objavil isti motiv s fotografom, vendar posnet pri goriščnici 30mm. Sonce je še za obzorjem, fotografiramo proti zahodu. Tu sem uporabil 15mm, v prednjem delu sliko utrjuje pesek, na levo sem uokviril večje suho drevo, fotograf in drevo v ozadju pa lepo dopolnjujeta diagonalo. Nežna svetloba sliko umiri in prikaže jutranji mir in čakanje na "zlato svetlobo"! Ekstremni široki kot oddaljujoče predmete vse bolj pomanjšuje. Če imamo nekaj zanimivih delov motiva, potem s pomočjo pomanjšujoče perspektive ustvarimo globino.
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 40-150mm f/2.8, 1/250sek., f/2.8, ISO 800
Tudi v tem primeru je mehka svetloba, ko je sonce še za obzorjem umirila motiv. Osebi nimata trdih senc, barve so dovolj izrazite in predvsem lepo sta izvzeti iz ozadja.
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

 

Zlata svetloba - Vse kar si v krajinski fotografiji lahko želiš

Sonce prihaja iza horizonta. Časa imamo 15 minut, morda uro, odvisno na kateri zemljepisni širini ste. Zame osebno je najslabši nasvet, da se lociraš na že prej želeni motiv, odpreš stojalo in čakaš, potem pa 10, 20 in ne vem koliko posnetkov. Časa je tako malo, da ujamete na tisoče zanimivih motivov, da vas bo stojalo samo oviralo. Ko sonce pokaže to svojo "zlato svetlobo", se osvobodite stojala. Če je treba dvignite ISO in motivom naproti, oni ne bodo prišli do vas. Uživajte ob proženju, neverjetni svetlobi in ob prvih žarkih, ki grejejo.

Pri svetlobi sončnega vzhoda je bolj od sonca zanimiva pokrajina. Ta je v teh svetlobnih trenutkih povsem drugačna. Ne čudi, da boste vse fotografije znanih fotografov in v priznanih revijah videli, posnete v tem času in še v nizki svetlobe sončnega zahoda. Ob ekvatorju se sonce hitro dviguje in na voljo imate največ pol ure. Višje na severu ali jugu je lahko tudi uro več časa, saj se sonce počasneje dviguje na obzorje. Posledično je svetloba dlje časa nizka.

Marsikomu je tako kot meni zjutraj težko vstati, da bi še v trdni temi šel na določeno želeno fotografsko točko. Doma, me nekako ne zamika dovolj želja vstati. Na potovanjih je drugače in sončnega vzhoda ter "zlate svetlobe" ne želim zamuditi. Na vulkane, hribe se gre že ob dveh, treh zjutraj. V puščavo ob štirih, le redkogdaj imaš to srečo, da spiš pod motivom. Eden izmed takih je Spitzkoppe v Namibiji. Odpreš zadrgo v šotoru, pogledaš ali je že dovolj svetlo in lahko da, samo dvigneš kamero narediš posnetke in zapreš zadrgo. Vsak pa vstane in se sprehaja po rdečih granitnih ploščah ter fotografira in fotografira.

Pri več fotografijah boste opazili, da sem fotografiral zaporedno. Ali sem bil na isti lokaciji večkrat in so zato spremenjene razmere, ali pa sem na isti lokaciji menjal osebe, pozicijo...

Panasonic GF2, Lumix 14-42mm, 1/60sek., f/11, ISO 100, EV -2/3
V toskani se sončnega vzhoda ne sme zamuditi. Pšenična polja postanejo dobesedno zlata.
​FotoPOTEP Toskana

Panasonic GF2, Lumix 14-42mm, 1/160sek., f/8, ISO 100, EV -2/3
​FotoPOTEP Toskana

Fujifilm X-T1, XF 10-24mm f/4, 1/80sek., f/11, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Fujifilm X-T1, XF 10-24mm f/4, 1/60sek., f/11, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/200sek., f/8, ISO 400
Pri sončnem vzhodu se lahko držite nekaterih nepisanih pravil. Vemo kaj je center pozornosti in k višji všečnosti pomagajo še tople barve.
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Canon EOS 100D, Sigma 18-35mm f/1.8, 1/100sek., f/10, ISO 200, EV +1/3
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Canon EOS 100D, Sigma 18-35mm f/1.8, 1/100sek., f/8, ISO 100
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Canon EOS 100D, Sigma 18-35mm f/1.8, 1/60sek., f/10, ISO 200, EV +1/3
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D610, Nikkor 35mm f/1.8, 1/50sek., f/8, ISO 100, EV -2/3
Nizka svetloba doprinese k dolgim sencam in dobrim odbojem. Na ta način je dobljen zanimiv tris osebe.
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Canon EOS 100D, Sigma 18-35mm f/1.8, 1/100sek., f/10, ISO 200, EV +1/3
Zlata svetloba in ČB tehnika. Meni ne paše, se pa lahko dobi zanimive tonske lestvice, drugačne kot pri klasični dnevni svetlobi.
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Olympus OM-D E-M5 MkII, Zuiko 12-50mm, 1/500sek., f/8, ISO 400
Nizka "zlata svetloba" poda obilo toplih tonov, dolgih senc, kontastov in predvsem všečnosti.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D600, Nikkor 28-300mm, 1/100sek., f/9, ISO 200
Za prikaz vse te veličastne in velike pokrajine, kateri že veliko doda "zlata svetloba", sem počakal še na prihod na res naključne osebe. Tu ni peščev. Ali osebo postaviš v kader sam, ali počakaš na naključje.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D7100, Nikkor 70-200mm f/4, 1/1000sek., f/5.6, ISO 400, EV -1
Nizka, trda svetloba, prikaže izrazite sence.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D7100, Nikkor 70-200mm f/4, 1/500sek., f/5.6, ISO 200, EV -1/3
Sonce je prišlo iza obzorja in osvetljuje levi del sipine. Desni bo še pol ure v senci.
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D300s, Nikkor 70-200mm f/2.8, 1/320sek., f/10, ISO 400, EV -2/3
Dve leti prej sem isto lokacijo fotografiral iz nižje pozicije. Tu je prednja sipina zastrla svetlobo in dobi se občutek osvetljenega lijaka.
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, 1/125sek., f/9, ISO 200 EV -1
Levo v ozadju je lepo videna rdeča luknja iz zgornjega posnetka, ki je bila posneta pol ure kasneje.
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/500sek., f/5, ISO 100, EV -1 1/3
Letos sem isto krivino sipine posnel z ožjim kotom. Zanimivost prinaša še močan veter, ki nosi pesek.
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/500sek., f/6.3, ISO 200, EV -2/3
Na drugi sipini se lepo vidi, kako senca pada navzdol, saj je sonce še vedno na horizontu.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/160sek., f/9, ISO 400
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D300s, Nikkor 70-200mm f/2.8, 1/1250sek., f/4, ISO 100, EV -2/3
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Fujifilm X-T1, XC 50-230mm, 1/1000sek., f/6.7, ISO 100, EV +2/3
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/2500sek., f/7.1, ISO 1600
​FotoPOTEP Namibija - Etosha

Canon EOS 70D, EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, 1/250sek., f/8, ISO 100
FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D600, Nikkor 28-300mm, 1/200sek., f/11, ISO 320
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, 1/80sek., f/14, ISO 200 EV -1
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D3x, Nikkor 24-70mm f/2.8, 1/80sek., f/9, ISO 200 EV -1
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Olympus OM-D E-M5 MkII, Zuiko 12-50mm, 1/3200sek., f/3.5, ISO 200
"Zlata svetloba" je lahko odlična tudi za portretno fotografijo.
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei

Canon EOS 70D, EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, 1/2500sek., f/3.5, ISO 200
FotoPOTEP Namibija - Himba

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/125sek., f/13, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/200sek., f/10, ISO 200 EV -2/3
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/160sek., f/11, ISO 200 EV -2/3
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D5100, Tamron 16-300mm, 1/800sek., f/5.6, ISO 200 EV -1/3
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12-40mm f/2.8, 1/400sek., f/5.6, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/800sek., f/9, ISO 400
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/800sek., f/8, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/80sek., f11, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Canon EOS 5D MkII, EF 70-200mm f/2.8, 1/200sek., f/10, ISO 640, EV -2/3
​FotoPOTEP Toskana

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105mm, 1/1600sek., f/8, ISO 200, EV -2
​FotoPOTEP Tenerife

Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12-40mm f/2.8, 1/250sek., f/5, ISO 400
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Canon EOS 7D, EF 18-200mm, 1/320sek., f/7,1, ISO 100, EV -1
​FotoPOTEP Bali

Nikon D7200, Nikkor 300mm f/4, 1/2500sek., f11, ISO 200, EV -1 2/3
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/125sek., f/11, ISO 200
​FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Pentax K-5, smc 16-50mm f/2.8, 1/125sek., f/11, ISO 400
​FotoPOTEP Tenerife - El Teide

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/250sek., f/4, ISO 1600
​FotoPOTEP Namibija - Deadvlei

Nikon D610, Tokina 16-28mm f/2.8, 1/500sek., f/13, ISO 200, EV -1 1/3
​FotoPOTEP Namibija - Sossusvlei - Dune 45

Nikon D7100, Nikkor 18-105mm, 1/250sek., f/11, ISO 100, EV -1 1/3
Naklo - Kranj - Slovenija

Nikon D800e, Nikkor 16-35mm f/4, 1/500sek., f/7.1, ISO 1600
​FotoPOTEP Namibija - Grootberg

Sony Alpha 700, 16-80mm ZA, 1/125sek., f/10, ISO 200, EV -1/3
Kjerkoli na svetu ob sončnem vzhodu smo, vedno je občudovan in fotografiran. Naj bomo na neznani, znani, ali še tako povprečni lokaciji za motiv, si ga ogledamo in naredimo posnetek. Ne čudi, da nas ti svetlobni trenutki tako močno navdušijo, da ob njih največkrat fotografiramo.
Slovenija - Ptuj

 

Zaključek o sončnih vzhodih

Tudi v tem članku vam predstavljam zgolj svoj osebni pogled in praktične izkušnje na možne načine fotografiranja sončnega vzhoda. Preko fotografij in nasvetov podajam svoje osebno mnenje, ki pa nikakor ni eno in edino, ali da sporoča, da se ne da narediti še drugače. Je samo vam v pomoč za razmišljanja ali spoznanje, kako boste delovali ob vaših sončnih vzhodih. Predvsem preizkušajte z različnimi kadri, nastavitvami in kasnejšo obdelavo slike.

Vsekakor ne pozabite na dejstvo, da se ne osredotočite samo na direktno svetlobo sončnega vzhoda. Obrnite se in ob zanimivem motivu izkoristite toplo svetlobo, ki poda povsem druge osvetlitve, kot samo predstavitev motiva. In seveda. Ne pozabite, da horizont na sliki ne sme padati. V večini primerov ga poravnamo kasneje v računalniškem programu.

Polarizacijski filter v direktno svetlobo nima efekta zasičenosti barv, zato je uporaben le, če želite malo zastreti močno svetlobo (cca 1.5 EV) ali, če fotografirate levo ali desno od izvora svetlobe. Članek: Polarizacijski filter, odličen fotografov pripomoček

Na koncu še ta nasvet. Pred sončnim vzhodom smo skoraj v temi. Še 15 minut po vzhodu je svetlobe malo, saj je nizka in posledično močno vpita. Šele pol ure po vzhodu je svetlobe za fotografiranje iz roke dovolj, če ne želite dvigovati občutljivosti. Zato je za vse zaprisežene ISO 100 fotografe priporočljiva uporaba stojala. Za tiste prve posnetke še pri slabi svetlobi, s seboj vzemite baterijsko svetilko (lahko si pomagate s fotofonom), da boste našli vse nastavitvene gumbe. Obenem ne pozabite, da je do sončnega vzhoda lahko opazno bolj hladno kot smo vajeni v uri ali dve po njem. Zato se bolj toplo oblecite.

Še ta nasvet. Kjerkoli na svetu ste, na spletu dobite kalkulator za prikaz časa sončnih vzhodov in zahodov. Glede sončnega vzhoda velja, da je ob minuti vzhoda sonce še za horizontom in posledično je še temno. Zato bodite za “zlato svetlobo”, na lokaciji pol ure prej. Pol ure po vzhodu, zna lepota te svetlobe že izginiti. Vendar s fotografiranjem še ne zaključite. Vsaj še eno uro je možnost zajema zanimivih fotografij ob bol topli svetlobi in z dolgimi sencami.

Čeprav je članek namenjen fotografiranju in predvsem kako zajeti “zlato svetlobo”, naj velja tudi tisto, kar sem zapisal ob spodnji fotografiji. Ne pozabite uživati ob teh prekrasnih trenutkih ali po njih, ko nas sonce že zasipa z "navadno" močno svetlobo in so dolge sence izginile. Sam ob čudovitih sončnih vzhodih in nekaj posnetkih, znam odložiti kamero in užiti prve trenutke dneva!

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105mm, 1/1600sek., f/8, ISO 200, EV -2
So trenutki, ko se lahko odloži fotokamero in uživa v trenutkih "zlate svetlobe". Še toliko bolj, če ste na lokacijah, katere že same po sebi navdušijo.
​FotoPOTEP Madeira

 

V fotografiji ni pisanih pravil. Zato vse prebrano, slišano, vedno lahko kršite in poizkušate doseči boljše, še bolj všečno...

Za konec še ta zanimivost. Iz EXIF podatkov sem povzel s katerimi kamerami vse sem fotografiral, katere objektive sem uporabljal, čase, zaslonke in ISO. Večino kamer in objektivov sem predstavil tudi v testih na e-Fotografija.si.
Vse fotografije sem podal tudi v video zapis (spodaj).


Fotografije zajete v ZLATI SVETLOBI v video zapisu.

Deli članek prijateljem

 
 Avtor: Matjaž Intihar

 

 
 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com